VVA SJ litt Z
Re: VVA SJ litt Z
SL&VV drivning rullar på bra men test på Lundarallarna bana (där visserligen spåret inte blivit rengjort sedan innan Covid stängde verksamheten) visade att det behövs lite hjälp.
Jag köpte loket med en Zimo ljuddekoder som har stöd för en extern kondensator. Zimo stöder kondensatorer upp till 5 000 uF. Praktiskt nog hade jag två 2 500 uF kondensatorer hemma. Dessa löddes ihop topp-till-topp och parallellkopplades. Total kapacitans blir då 5 000 uF.
Efter anslutning till de två trådar som lämnar dekodern och är avsedda just för detta rullade underredet längs hela min programmeringsplanka utan störningar.
Jag köpte loket med en Zimo ljuddekoder som har stöd för en extern kondensator. Zimo stöder kondensatorer upp till 5 000 uF. Praktiskt nog hade jag två 2 500 uF kondensatorer hemma. Dessa löddes ihop topp-till-topp och parallellkopplades. Total kapacitans blir då 5 000 uF.
Efter anslutning till de två trådar som lämnar dekodern och är avsedda just för detta rullade underredet längs hela min programmeringsplanka utan störningar.
Re: VVA SJ litt Z
Hur sofistikerad kan den vara?
Leverantören verkar inte bjuda på några mer detaljerade bilder på hur trepunktsupphängningen med kraftöverföringen i är beskaffad.
Har du möjlighet till det?
Re: VVA SJ litt Z
De flesta av SV&LV kunder nöjer sig nog liksom jag med att det är Mika+ som konstruerat drivningen så jag förstår varför han inte fyller sin hemsida med bilder.
Personligen uppskattar jag enkelhet och det är det jag tänker på när jag kallar drivningen för finurlig.
Funktionen framgår förhoppningsvis av bilden nedan. Båda hjullagren sitter i hornblock med lite glapp som tillåter att axeln vickar.
Axeln ligger an mot en rundstång i centrumlinjen och hålls kvar där av en tråd under axeln (på fotot som är taget snett underifrån sitter tråden över och tillvänster).
Kraftöverföring med kugghjul. Jag gillar att Mika+ löser kraftöverföringen genom att glappet mellan kugghjulen får variera. Skolboken säger att man inte skall göra så men genom att tänka utanför boxen har Mika+ löst problemet med kraftöverföring till en rörlig axel.
Re: VVA SJ litt Z
Tack!
Må så vara. Men jag är än så länge inte kund, och på sortimentet i nollan lär jag nog heller aldrig bli det. Men det hindrar ju inte att jag ändå är intresserad av att känna mig informerad även om enkla och okonventionella lösningar.
Och här är väl dessutom "enkel" bara förnamnet och "okonventionell" bara en omskrivning. Men det skall bli intressant att se lösningen prestera i något skarpt sammanhang,Personligen uppskattar jag enkelhet och det är det jag tänker på när jag kallar drivningen för finurlig.
Funktionen framgår förhoppningsvis av bilden nedan. Båda hjullagren sitter i hornblock med lite glapp som tillåter att axeln vickar.
Axeln ligger an mot en rundstång i centrumlinjen och hålls kvar där av en tråd under axeln (på fotot som är taget snett underifrån sitter tråden över och tillvänster).
Kraftöverföring med kugghjul. Jag gillar att Mika+ löser kraftöverföringen genom att glappet mellan kugghjulen får variera. Skolboken säger att man inte skall göra så men genom att tänka utanför boxen har Mika+ löst problemet med kraftöverföring till en rörlig axel.
Re: VVA SJ litt Z
Kåpa och drivning väger inte så mycket. För att förbättra strömupptagning och dragkraft så behövs det barlast. Det finns gott om plats för blytplåt men tyvärr hade jag slut på det så jag fick bygga upp ett fack på var sida utanför axelboxarna som jag sedan fyllt med blykulor.
Blyet är limmat med latexfog utspädd i etanol med lite ytspännings minskande tensider (koncentrerad spolarvätska) som jag droppade på. Kåpan fick sedan torka upp och ner.
Blyet är limmat med latexfog utspädd i etanol med lite ytspännings minskande tensider (koncentrerad spolarvätska) som jag droppade på. Kåpan fick sedan torka upp och ner.
Re: VVA SJ litt Z
Kondensatorpaketet behöver komma upp en bit för att gå fritt från snäckan så jag skrev ut en hållare. För att få lite mer vikt gjorde jag den ihålig och lade i blyhagel.
Bättre hade varit att bygga upp en plattform av blyplåt men den är som sagt slut.
Bättre hade varit att bygga upp en plattform av blyplåt men den är som sagt slut.
Re: VVA SJ litt Z
Åt lunch i Cimbrishavn i dag och på vägen passerade jag orten med det vackra namnet St Olof.
När jag körde över spåret såg jag detta fordon på bangården vilket resulterade i en skarp sväng och en paus.
Är det någon som vet om detta är SJ Z nr 16 (Vk 57/1929)?
Enligt SJK 19, Järnvägsmuséer 1976 av Diehl och Heimstrans så är nummer 16 den enda littera Z som Skånska Järnvägar har men de kan ju ha fått fler sedan dess.
När jag körde över spåret såg jag detta fordon på bangården vilket resulterade i en skarp sväng och en paus.
Är det någon som vet om detta är SJ Z nr 16 (Vk 57/1929)?
Enligt SJK 19, Järnvägsmuséer 1976 av Diehl och Heimstrans så är nummer 16 den enda littera Z som Skånska Järnvägar har men de kan ju ha fått fler sedan dess.
Re: VVA SJ litt Z
Konsulterar man stället den något yngre webbsidan Svenska lok om Bjurström typ 8 finner man ingen avvikande information.
Re: VVA SJ litt Z
Vad är det som står bakom Z-lokomotorn? Ser ut som ett underrede till en likadan.
Re: VVA SJ litt Z
Det som stod bredvid var någon form av kran.
Jag tyckte också först att underredet såg ut som det på Z så jag kollade lite extra men jag tror inte de är släkt. Axelboxar och en del detaljer såg olika ut. Kanske bara ett tecken på hur basalt Z underredet är.
Jag tyckte också först att underredet såg ut som det på Z så jag kollade lite extra men jag tror inte de är släkt. Axelboxar och en del detaljer såg olika ut. Kanske bara ett tecken på hur basalt Z underredet är.