HJP skrev: ↑fre 14 maj 2021, 13:34
****
I min äldsta SÄO, från 1947, benämn de framändeskärmar, och det gjorde de tills de slopades, till sommaren 1973.
...
I en avsevärt äldre SäO, från juni 1924, men ändå inte äldre än att begreppet framände och dess utmärkande fått en även senare igenkännbar form framgår av § 20:
Mom. 3. Å elektriskt lok och motorvagn skall framänden under dagen särskilt betecknas genom två utstående skärmar, en pa dera långsidan av fordonet och så anbragta, att de även äro synliga från förarens plats sålunda betecknade framänden
Varje skärm skall bestå av två runda skivor, ställda i kors på en lodrät axel och försedda med i vågrät led gående röda och vita ränder.
Motorlok och lokomotorer var väl än så länge inte så bekymmersamt att hålla reda på.
Men 1936 brummade det nog lite mer på bangårdarna och i SäO, den för SJ och EJ gemensamma utgåvan från 1934-10-01 resp 1936-09-06 heter det i stället i § 19:
I. Å verksamt lok och verksam lokomotor.
a) Vid dagsljus skall framänden å alla lok utom ånglok (där skorstenen markerar framänden) ävensom å lokomotor utmärkas genom två utstånde skärmar, en på vardera långsidan av fordonet och så anbragta, att de äro synliga för föraren, då han uppehåller sig i den ände, där skärmarna äro placerade (fig. 54). Varje skärm skall bestå av två runda skivor, ställda i kors på en i huvudsak lodrät axel och försedda med mot denna axel vinkelräta röda och vita ränder.
Men i 1941 års utgåva hade man övergått till gul bakgrund för de röda ränderna men skärmarna hade fortfarande inte erhållit benämning som framändesskärmar utan § 19 löd:
I. Å verksamt lok, verksam lokomotor och rälsbuss.
a) Vid dagsljus skall å alla lok utom ånglok ävensom å lokomotor och rälsbuss framänden utmärkas genom två utstående skärmar, en på vardera långsidan av fordonet (fig. 54). Varje skärm skall bestå av två runda skivor, ställda i kors på en i huvudsak lodrät axel och försedda med mot denna vinkeläta röda och gula ränder.
Eftersom leveranserna till SJ av Bjurström typ 8 inleddes redan 1926 så var flera av dessa en realitet redan under 1924 års SäO. Men även HNJ hade fått leveranser innan 1936 års SäO trädde i kraft. Då torde berörda skärmar alltså ha varit röda och vita.
Spörsmål om framändesmärkning är ett av de käraste och mest frekvent återkommande. Så sent som 2018 fick frågan en mer sakkunnig och täckande beskrivning av ämnet, om än lite beskuret.
Skribenten Ulf Pålsson publicerade den på Järnvägshistoriskt forum.