VVA SJ litt Z
VVA SJ litt Z
Min O-vagn är inte klar och egentligen är det dumt att börja på ett nytt projekt innan det föregående är färdigt men den här helgen kände jag mig inspirerad av Jackis ord om att se något platt förvandlas och var jag sugen på att löda och det finns inte mer att löda på O-vagnen så jag tittade i lådan och plockade fram VVA byggsats av SJ lokomotor littera Z.
Byggsatsen känns behagligt fri från delar som man skall göra själv som stolpar och brädgolv så jag följde bygganvisningen, knackade fram nitar och började bocka till plåten.
Byggsatsen känns behagligt fri från delar som man skall göra själv som stolpar och brädgolv så jag följde bygganvisningen, knackade fram nitar och började bocka till plåten.
Re: VVA SJ litt Z
Bockade till alla sidor av underredet innan jag började löda. Det var mindre bra. En av skarvarna gav med sig på grund av utmattning. Det hade varit bättre att bocka och löda en sida i taget.
Re: VVA SJ litt Z
Valet mellan smal och bred hytt var enkelt.
Ni som följt mig ett tag vet att jag vill ha så gamla fordon som möjligt. Ju förr dess bättre. Helst hade jag byggt modellen med öppen hytt såsom på de första Typ 8 lokomotorerna. Men jag vågade inte då jag tänkt använda SVLV och jag inte vet om den lämnar hytten helt fri för inredning, något som krävs om hytten saknar väggar. (Dessutom hade det blivit jobbigare än att bygga såsom VVA tänkt.)
Nu fick det istället bli en modell med smal hytt.
Därmed dags att välja förebild. Eftersom jag bygger en O-vagn med förebild från HNJ, och har en del andra HNJ vagnar sedan tidigare, så varför inte också göra en lokomotor från HNJ. HNJ hade två lokomotorer typ 8; HNJ littera J senare Zm nr 55 (Vk 74 lev 1930-04-26, till SJ som Z 182) och nr 56 (Vk 77 lev 1930-06-20 till SJ som Z 183).
Är det någon som har tidiga foton på någon av dessa? Hade de dörrar? I Leanders bok om HNJ finns ett mycket suddigt foto på nr 56 men där kan jag inte avgöra om de hade dörrar eller om dörren är öppen.
Källor:
Boken om HJN, Lars Olof Leander 1984
SJK Småbaneavdelning Bjurström Lokomotorer, Mats Freding m.fl. 1989
Se så fin den var med öppen hytt men ett bygge kräver en låg drivning:
Ni som följt mig ett tag vet att jag vill ha så gamla fordon som möjligt. Ju förr dess bättre. Helst hade jag byggt modellen med öppen hytt såsom på de första Typ 8 lokomotorerna. Men jag vågade inte då jag tänkt använda SVLV och jag inte vet om den lämnar hytten helt fri för inredning, något som krävs om hytten saknar väggar. (Dessutom hade det blivit jobbigare än att bygga såsom VVA tänkt.)
Nu fick det istället bli en modell med smal hytt.
Därmed dags att välja förebild. Eftersom jag bygger en O-vagn med förebild från HNJ, och har en del andra HNJ vagnar sedan tidigare, så varför inte också göra en lokomotor från HNJ. HNJ hade två lokomotorer typ 8; HNJ littera J senare Zm nr 55 (Vk 74 lev 1930-04-26, till SJ som Z 182) och nr 56 (Vk 77 lev 1930-06-20 till SJ som Z 183).
Är det någon som har tidiga foton på någon av dessa? Hade de dörrar? I Leanders bok om HNJ finns ett mycket suddigt foto på nr 56 men där kan jag inte avgöra om de hade dörrar eller om dörren är öppen.
Källor:
Boken om HJN, Lars Olof Leander 1984
SJK Småbaneavdelning Bjurström Lokomotorer, Mats Freding m.fl. 1989
Se så fin den var med öppen hytt men ett bygge kräver en låg drivning:
Re: VVA SJ litt Z
Jag har lite problem med huvarna. Jag har fått dit huven i B-änden men det känns som att den är lite för lång. Jag fick korta plåten i både ovan och underkant för att den skulle sluta tätt till sidorna.
Är det här något jag gjort fel eller har ni som redan byggt byggsatsen stött på samma problem.
Längst ner på varje huv finns ett avlångt hål. Vad är det tänkt för?
Om hålet hade varit bredare och det inte redan suttit en mutter i vägen så hade man kunnat trä den delen av huven över motsvarande tapp på ramen. Är det här en rest från H0-versionen av byggsatsen?
Är det här något jag gjort fel eller har ni som redan byggt byggsatsen stött på samma problem.
Längst ner på varje huv finns ett avlångt hål. Vad är det tänkt för?
Om hålet hade varit bredare och det inte redan suttit en mutter i vägen så hade man kunnat trä den delen av huven över motsvarande tapp på ramen. Är det här en rest från H0-versionen av byggsatsen?
Re: VVA SJ litt Z
Jag klippte bort den tunna delen under slitsen. Då kan man stoppa in huvplåten bakom den främre rambalken.
/Arne F
/Arne F
Re: VVA SJ litt Z
Kanske lättare att beskriva med ett par bilder.
/Arne
/Arne
- Bilagor
-
- 9767A3E8-948F-47F3-B848-7DC86C20135C.jpeg (321.67 KiB) Visad 12415 gånger
-
- 102FB581-3006-4470-BF4C-AEFDDF767CC3.jpeg (330.95 KiB) Visad 12415 gånger
Re: VVA SJ litt Z
Kollade på din förebild. Ramen verkar ju vara kortare i fronten än på modellen. Eller är det kanske fronthuven som är längre?
/Arne
/Arne
Re: VVA SJ litt Z
Tack Arne! På B-huven gjorde jag på ungefär samma sätt men jag slipade ner motsvarande del med en fil. Dock är det smartare att som du gjort lämna kvar delen runt om hålet. Då får man mer material att löda mot ramen.
För tydlighetsskull så har jag inte valt förebild än. Jag hade gärna byggt varianten med öppen hytt men det är för mycket som skiljer, bland annat de du nämner, så jag är fortfarande på jakt efter bilder på HNJ nummer 55 och 56 för att se om de skulle kunna passa.
/Olof
Re: VVA SJ litt Z
Att bara kapa huven i en ände var ingen bra idé. Nu kom hålen i huven för buffertarna för lågt så att de inte matchar hålen i buffertbalkarna. Det hade varit smartare av mig att korta huven något i både över och underkant.
Re: VVA SJ litt Z
Jag vet ju inte av vilken anledning du har kapat huven. Eftersom hålen hamnade lågt måste du ha kapat i nederkanten. Tror att huven är medvetet konstruerad att vara några tiondelar för lång för att kunna stoppa ner den bakom den främre balken och löda den där. Men om du fäster plåten mot främre hyttplåten så hamnar bufferthålen rätt. Om nu plåten blev för kort när du kapade den tror jag det går att rädda ändå, då buffertbalken är så bred att den täcker ett ev. glapp.
/Arne
/Arne