VVA SJ litt Z

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Nästan klar men så slår det mig; satt märkningen alltid till höger eller satt den alltid i A- (motor-) änden?
Jag har foton där märkningen sitter till vänster på fordonets vänstra sida men då är det från senare tider med SJ-märke i futura.

IMG_0447.jpg
IMG_0447.jpg (517.08 KiB) Visad 7123 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Gav loket en sista dos matt-lack men slarvade med maskeringen så att jag fick matt-lack på insidan av hyttfönstren. Då är man glad att man använt riktigt glas till fönstren. Det tål thinner! Mattlacken gick att tvätta bort med thinner. Det hade inte fungerat om jag använt någon form av plastglas.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: sön 18 jul 2021, 17:50 Gav loket en sista dos matt-lack
...
Betyder det också att märkningen på hyttsidan är permanentad i skick som på bilden ovan?
Vad jag kunnat utröna om märkningen på SJ's Bjurströmmare typ 8 hittar jag inget som motsäger att märkningen alltid satt i A-ändan, och det ser ut att gälla oavsett vilken märkningsgeneration det handlar om. Tyvärr är det mycket enklare att hitta bilder från "futuraepoken" och av någon outgrundlig anledning dessutom mest högersidor, där märkningen således hamnar till höger om hyttdörröppningen.

Det finns väl inte särskilt god anledning att misstänka SJ för att idas byta placering när man moderniserade typsnittsvalet. Om det nu får betraktas som en regel att märkningen satt i A-änden finner man ändå att den inte verkar mejslad i särskilt hårda stentavlor. På andra av Bjurströms större modeller hos t.ex. HNJ hittar man bilder där märkningen sitter i hyttens vänstra B-ända.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

d680ae skrev: sön 18 jul 2021, 18:21
Olof skrev: sön 18 jul 2021, 17:50 Gav loket en sista dos matt-lack
...
Betyder det också att märkningen på hyttsidan är permanentad i skick som på bilden ovan?
Vad jag kunnat utröna om märkningen på SJ's Bjurströmmare typ 8 hittar jag inget som motsäger att märkningen alltid satt i A-ändan, och det ser ut att gälla oavsett vilken märkningsgeneration det handlar om. Tyvärr är det mycket enklare att hitta bilder från "futuraepoken" och av någon outgrundlig anledning dessutom mest högersidor, där märkningen således hamnar till höger om hyttdörröppningen.

Det finns väl inte särskilt god anledning att misstänka SJ för att idas byta placering när man moderniserade typsnittsvalet. Om det nu får betraktas som en regel att märkningen satt i A-änden finner man ändå att den inte verkar mejslad i särskilt hårda stentavlor. På andra av Bjurströms större modeller hos t.ex. HNJ hittar man bilder där märkningen sitter i hyttens vänstra B-ända.
Jag håller med din analys men det fanns bara två "16" på dekalarket så jag bestämde mig för att låta det vara och bara titta på högersidan. Jag får lita på att inte många upptäcker felet.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Nu är det nog bara A-ändesskärma som saknas.

IMG_0451.jpg
IMG_0451.jpg (516.45 KiB) Visad 6835 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: sön 18 jul 2021, 19:50 Nu är det nog bara A-ändesskärma som saknas.
...
Hur gick det med hyttinredning och manöverdon? Ryms något av betydelse som kamouflage av drivningen?
Känns dekaler som märkning på en så ålderdomlig modell rätt i tiden?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Ja du d680ae, bra att ha någon som ställer de svåra frågorna.

På sidorna 54 och 56 i Bjurströmsboken (ISBN 91-85098-62-0) finns bilder på vänstersidan av två SJ typ 8 från senast 1930. Båda har metkroken i A-ändan.

En kompis i England frågade mig en gång om ett annat bygge; kommer du att reta dig på detta om 10 år? Jag låg och funderade på detta i natt och slutsatsen blev, gör om, gör rätt. Någon som vet hur man tar bort mattlack utan att alltför mycket skada färgen under?
d680ae skrev: sön 18 jul 2021, 20:04 Hur gick det med hyttinredning och manöverdon? Ryms något av betydelse som kamouflage av drivningen?
Känns dekaler som märkning på en så ålderdomlig modell rätt i tiden?
Jag fick en del bra bilder på nummer sextons inredning i St Olof. Som vi diskuterat tidigare är det väldigt tomt. Det var deadline för Modelljärnvägsmagasinet i förra veckan så jag rationaliserade bort manöverorgan och innerväggar för att hinna. Däremot lade jag ett brädgolv lite över normal golvhöjd men tillräckligt lågt för att man inte skall se fusket utifrån. Golvet döljer motorn och det mesta av sladdarna. En trälåda fick täcka toppen på dekodern.

Dekaler som märkning var det som följde med byggsatsen men som du antyder så ser det ut att vara emaljerade skyltar på förebilden. Kanske en uppgift för 3D-skrivaren. Är det någon som provat att skriva ut emaljbokstäver? Vad är bäst utskriftsriktning för märkning som är 0,5 mm tjock?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

Kjell Edvardsson skickade mig följande märkningsritning från den Hallengrenska samlingen.
Tar med den här om någon annan undrar hur man 1934 centralt på SJ ansåg att lokomotorerna skulle märkas.

Tack Kjell!

Mbr 23006.jpg
Mbr 23006.jpg (449.7 KiB) Visad 5979 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Tobias Ljung »

Är det någon som provat att skriva ut emaljbokstäver? Vad är bäst utskriftsriktning för märkning som är 0,5 mm tjock?
Jag etsade (emalj-)skyltarna till min Zp och limmade fast dem med epoxy.
Bild
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA SJ litt Z

Inlägg av Olof »

För de som har SV&LV drivning kan det vara värt att kolla avståndet mellan hjulens insidor. På mitt exemplar var det lite fel vilket gjorde att loket hoppade ur spår vid passage av Pecos växlar.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar