Bro smalspår 0n2

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Bro smalspår 0n2

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Har tänkt att bygga en liten provsträcka. Finns det någon som har en ritning eller bilder på en bro till en 600 mm bana. Det kan vara konstruerad med balkar under eller där loket går mellan balkarna som i "vagga".
Tacksam för alla förslag.
Jan-Inge
Stefan Nilsson
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Bro smalspår 0n2

Inlägg av Stefan Nilsson »

Bron över Svartälven längs forna LBB:
Bild

Kanske inte original(?) och kanske inte vad du söker... men ändå. [link=http://arstuga.se/bbv/texter/lbbexku.htm]arstuga.se/bbv[/link]
Olof
Inlägg: 1739
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Bro smalspår 0n2

Inlägg av Olof »

Består däcket av slipers som ligger kloss intill varandra?
Målningen av betongfundamentet känns som en utmaning.

/Olof
Stefan Nilsson
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Bro smalspår 0n2

Inlägg av Stefan Nilsson »

Som sagt är inte denna bro original. Här är det nog sentida fyrskäringar eller block som lagts ovanpå balkarna. Det finns en bild på sidan 157 i Staffan Mörlings Skogsbana (SJK 22) som visar rivning av räls och slipers på bron. Balkarna verkar dock vara lika, men om det är samma som lades in 1913 får man nog låta vara osagt...

Broarna längs LBB beskrivs av Mörling:
Mangsälven, 11 m spann, bro av helsvetsade balkar INP 50, landfästena i betong med stenbeklädnad, brosliprar 14 cm tjocka, fästa med hakbult i balkarna.

Svartån, 10,5 m spann, samma slags balkar som Mangsälvsbron men med två tvärbalkar och krysstag i de tre avdelningarna i bron.

Hafsjöälven, 2 m spann, träbjälkar 30x30 cm, landfästen av sten.

Svartån har rensats sen banan revs på 30-talet (Bosjöhammaren låg ju här och var ändpunkt på banan från sensommaren 1931), så man vet heller inte vad som skett i samband med det gällande påverkan på landfästen m.m. Men jag tyckte det var lite kul när jag nu ändå hade bild på en före detta 600 mm-bro ;-)
Skriv svar