Et lite smalsporeventyr

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Et lite smalsporeventyr

Inlägg av Olof »

Hei Svein!

Det var kurvan längst bak som fick mig att tänka på en anläggning som Hans Svensson (tror jag) presenterade i Allt om Hobby någon gång under första halvan av 80-talet. På hans anläggning och fanns det ett berg längst bak där tågmagasinet fanns. Du skulle kunna dölja ett spår bakom en trädridå.

Men jag tycker att kassetter som kopplas till spåret nere till vänster är en mycket bättre idé. De skulle eventuellt kunna göras som en färja som kommer med nya vagnar.

Vänliga hälsningar
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Svein_H
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 02 okt 2012, 16:00
Kontakt:

Re: Et lite smalsporeventyr

Inlägg av Svein_H »

Hmm... Togmagasin som jernbaneferge med tilknytning nede i hjørnet... Takk for tipset, den skal jeg tenke mer på!
/Svein
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Et lite smalsporeventyr

Inlägg av Per N »

Hei Svein!
Kul att se Ditt bygge och att läsa om Dina planer på permanent anläggning! Jag har också levt ett antal år med en H0e-bana i frigolitlandskap och provisoriskt utlagd räls som har nålats fast vid flytt av banan. Nu har jag äntligen kommit så långt att rälsen är permanent lagd och har fått ordentlig matning på ett antal ställen så att strömförsörjningen är tryggad. Jag kör digitalt med H0e räls från Roco, och visserligen har jag lite större lok - österrikiska stütztenderånglok (ÖBB 399) och boggiedieslar (ÖBB 2095), men jag har inte uppfattat att jag har några problem med strömupptagningen i växlarna.
Vilken typ av spår och lok har Du eftersom Du behöver förbättra strömöverföringen i växlarna?
I mitt fall bygger jag anläggningen på ett dörrblad - en lätt och stark konstruktion. En masonitskiva på var sida, en träram av fyrkantslist och sedan en bikakekonstruktion av kraftpapp emellan. Dörren är 82 cm bred och sedan har jag kapat längden till 175 cm så att den skall få plats i bilen med baksätet nedfält. Skall försöka mig på att lägga in en tråd om mitt banbygge här så småningom.
Med Vänliga Hälsningar
Per Nilsson
Svein_H
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 02 okt 2012, 16:00
Kontakt:

Re: Et lite smalsporeventyr

Inlägg av Svein_H »

Hei, Per.

Jeg har hatt god erfaring med Peco i H0, så jeg valgte det i H0e også ("crazy track" varianten). Dårlig strømopptak og ustabil strømforsyning er noe av det verste som finnes, og ødelegger så mye av gleden med MJ, så derfor bruker jeg heller litt tid og legger litt ekstra arbeid i det.

Har dette lille loket fra Roco, og stort sett kjører det bra, men jeg merker at det sliter med dårlig kontakt i et par av sporvekslene. Loket er også ganske lett, så litt nedvekting vil gjøre at det drar bedre, og kanskje også får litt bedre strømopptak samtidig.

Har for øvrig også No 6 "Høland" (fra Urskog-Hølandsbanen), det loket er en god del tyngre og kjører bedre enn Roco-loket, men også det sliter litt i de samme sporvekslene. Det krever også større radius enn jeg har på dette lille anlegget, så for å få kjørt det har jeg måttet ta av løpeakslene.
/Svein
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: Et lite smalsporeventyr

Inlägg av lars »

Jag har också ett exemplar av det lilla Roco loket, som jag är mycket nöjd med. Rekommenderas!

Lars
Svein_H
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 02 okt 2012, 16:00
Kontakt:

Re: Et lite smalsporeventyr

Inlägg av Svein_H »

lars skrev: tis 12 mar 2019, 10:55 Jag har också ett exemplar av det lilla Roco loket, som jag är mycket nöjd med. Rekommenderas!

Lars
Har du gjort noe med loket for å forbedre strømopptaket? Ev. vektet det ned? Jeg sliter litt med at det går ujevnt og hakkete, og også stopper opp innimellom. Det kan jo være noe smuss på hjulene som jeg ikke har fått fjernet, hvis det hadde vært skinnene burde jo det andre loket også vært berørt av det. Tror forøvrig også jeg skal demontere loket, smøre det opp og sjekke at det ikke er noe mekanisk feil som forårsaker problemene.
/Svein
Skriv svar