Ödestugu

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Det här är också modelljärnväg

Har med lite hjälp fått till JMRI så att jag kan slå på och av strömmen på spåren med hjälp av en tryckknapp. Praktiskt att inte behöva använda en app eller mus för att på igång strömmen efter en kortslutning.

Första steget var att koppla en tryckknapp till en ingång på datorn, i mitt fall en Raspberry Pi. För den delen fanns det bra instruktioner på JMRI hemsida.

JMRI har något som kallas "Sensor" som används för indata från anläggningen så steg två blev att skapa en "Sensor" som läste av ingången på datorn.
2020-04-02 21_07_31-Pi3 WiFi (sprog-pi3) - VNC Viewer.png
2020-04-02 21_07_31-Pi3 WiFi (sprog-pi3) - VNC Viewer.png (26.52 KiB) Visad 7881 gånger
Viktigast att tänka på här (eftersom det var väl gömt) var att slå på pull-up resistorn eftersom det förvalda alternativet var pull-down och då funkar det inte att ha tryckknappen kopplad mellan ingång och jord.
2020-04-02 21_08_28-Pi3 WiFi (sprog-pi3) - VNC Viewer.png
2020-04-02 21_08_28-Pi3 WiFi (sprog-pi3) - VNC Viewer.png (25.72 KiB) Visad 7881 gånger

Steg två är att koppla "Sensorn" till en händelse. Det kan man i JMRI göra med något som kallas "Logix".
Med "Logix" sätter man upp regler om vad som skall hända vid en händelse.
Här nedan står det att när Sensorn PS25 byter värde så skall JMRI köra ett script som finns i en fil som heter LayoutPowerOnOff.py
2020-04-02 21_14_41-Pi3 WiFi (sprog-pi3) - VNC Viewer.png
2020-04-02 21_14_41-Pi3 WiFi (sprog-pi3) - VNC Viewer.png (40.7 KiB) Visad 7881 gånger

Tredje steget var att få till scriptet och här fick jag hjälp på JMRI användarforum. JMRI har integrerat ett script språk som heter Jython och som är Python fast på Java. Har aldrig hört talas om det tidigare men med lite Python och Java i bagaget gick det att få till ett fungerande program med klipp-och-klistra metoden (den idag i särklass vanligaste metoden att koda).

Kod: Markera allt

import jmri

if powermanager.getPower() == jmri.PowerManager.ON :
	powermanager.setPower(jmri.PowerManager.OFF) 
else :
	powermanager.setPower(jmri.PowerManager.ON) 
Med den här koden så innebär vartannat tryck på knappen att jag slår på strömmen och vartannat tryck slår av strömmen till spåren.

Det fungerar alldeles utmärkt men första gången man trycker på knappen tar det en stund för JMRI att ladda in allt som behövs och det kan ta en minut innan det är ström på banan. Efter det så reagerar JMRI direkt på knapptryckningar utan märkbar fördröjning.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Eftersom det ultraljudsrengöringsmedel från EMAG jag tidigare använt börjar ta slut så provade jag motsvarande från Kjell & Co (Luxorparts Ultraclean).

Det blev inte så bra. Jag gjorde som vanligt (fast kanske lite för stark koncentration av rengörings medlet) och lät delarna ligga kvar i spadet efter tvätt för att delarna inte skall utsättas för luftens syre.

Som synes på bilden ser det hemskt ut. Tack ock lov satt beläggningen ganska löst så efter ihärdig puts med slippapper och lång tvätt i EMAG blev plåten någorlunda ren.
DSC_0243 ed.JPG
DSC_0243 ed.JPG (197.97 KiB) Visad 7624 gånger
Är det någon som använt Kjell & Co ultraljudstvättmedel som kan förklara vad jag gjort fel?

Tack på förhand
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Ödestugu

Inlägg av Arne Falk »

Jag använder samma medel som du, Luxorparts Ultraclean. Späder det c:a 1+9. Igår inträffade något som jag aldrig råkat ut för tidigare när jag tvättade en nysilvermodell. Startade tvätten på 8 minuter och lämnade den. När jag plockade upp modellen några timmar senare hade den någon sorts gulvit beläggning. Såg ut som små kulor. Har aldrig sett det tidigare. Men det var lätt att ta bort med glasfiberradderare. Har aldrig lämnat modellen i tvätten i flera timmar tidigare, så det avvek mot normal rutin. Brukar ta upp den direkt efter avslutad process.

Arne F
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Upptäckte att Reichelt (reichelt.de) säljer EMAG EM-300 så nu kan jag fortsätta att använda det till att rengöra mässingsplåt. Luxorparts Ultraclean kan jag använda till annat. Skall prova att rengöra färgsprutan med det.

Nu till ett annat problem, har någon av er byggt Locosnstuff Brigadewagen?
Hur gör man för att inte utsidan av hjulen skall kortsluta mot ytterramarna? Bygger vagnen för 16,5 mm och det är så trångt att jag är rädd att hjulen går emot ramen.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
folke
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 31 mar 2016, 08:15

Re: Ödestugu

Inlägg av folke »

Hej!
Jag byggde för 13,3 mm och modifierade lite, så dessa kanske inte hjälper?

viewtopic.php?f=5&t=2461

viewtopic.php?f=5&t=2412

Folke
Gladbyggande skalahoppare
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Tack Folke! Jag skulle ha tittat i din tråd innan jag började bygga vagnen.

Mitt problem är dock mest kopplat till att jag bygger modellen med 16.5 mm spårvidd (ja det är för brett men det är spårvidden på loket). Jag provade att smeta epoxy på insidan av ramarna men då blev det så trångt att hjulen inte går runt.
Fick dock tips på annat håll att man kan använda nagellack som isolering. Skall prova det när jag filat bort epoxyn.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Det fanns en tid då jag inte trodde man kunde ha nytta av enklare 3D-skrivare eftersom de inte har så hög upplösning. Tänk så fel jag hade.
Denna förlängning av lastningstunneln på min bana är nästan helt gjord i 3D.
DSC_0248 ed.JPG
DSC_0248 ed.JPG (140.29 KiB) Visad 7111 gånger
Jag provar olika trick för att vara säker på att om vagnarna skulle spåra ut i tunneln så skall de komma upp på spåret igen när man drar ut dem.
Spåret längst ut lutar dessutom in mot anläggningen.
DSC_0246 ed.JPG
DSC_0246 ed.JPG (97.21 KiB) Visad 7111 gånger
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Corona-bunkringen avslutad.

Nu har jag tillräckligt med ultraljudsrengöringsmedel på lager för alla mina obyggda mässingsbyggsatser.
2020_05_01_1305.JPG
2020_05_01_1305.JPG (735.24 KiB) Visad 6765 gånger
Det skall nämnas att den vänstra flaskan har jag haft i tio års tid.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Intressant sammanställning av tyska leverantörer av 0-skale-prylar.
https://www.spurnull-magazin.de/allgeme ... -per-post/
Något att gotta ner sig i för den isolerade eller permiterade. Något mer får det väll plats i mässingsgarderoben. ;)

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Har hittat en ny användning för nubb i anläggningsbygget. Jag använder dem för att fästa hus. Ja jag spikar inte fast husen utan jag fäster nubben i anläggningen så de utgör fäste för magneter på husens undersida.
På så vis hålls husen ordentligt på plats men går fortfarande att ta av.
2020_05_17_1322.JPG
2020_05_17_1322.JPG (187.95 KiB) Visad 6361 gånger
Två magneter limmade med epoxi i hål jag borrat i skjulets undersida. I och med att nubbens huvud är lite större än magneterna så går det att justera huset i sidled något.
2020_05_17_1324.JPG
2020_05_17_1324.JPG (184.46 KiB) Visad 6361 gånger
Huset är ett skjul som Kalmar Modelljärnvägsklubb tog fram som laserskuren byggsats.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar