Ödestugu

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Ödestugu

Inlägg av Olof »

För att forsätta tråden om bygget av Ödestugu som jag berört senast här så är det kanske bäst med en egen tråd.

Vändkskivan (fiddle yard) är nästan klar. Fabrikatet är Pioneer om någon undrar och den är köpt på Erikshjälpen.
Den snurrar väldigt fint. Det som återstår är strömförsörjning och att korta rälsen så att den passar med de ännu inte byggda spåren fram till vändskivan. Strömförsörjningen är avsedd att ske med tråd (den behöver inte snurra mer än ett helt varv) men det kan också bli något mer avancerat så man kan lyfta av den utan att koppla ifrån några sladdar.

Jag har funderat lite på om jag behöver fallskydd framtill också.

/Olof
Bilagor
Vändskiva
Vändskiva
DSC_0360.JPG (518.39 KiB) Visad 11590 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Gammalt djungelordspråk: Innan man lägger räls skall man göra hål för avkopplingsmagneter ock växelmotorer.
Rälsläggningen får nog vänta lite till.
Bilagor
DSC_0361.JPG
DSC_0361.JPG (574.97 KiB) Visad 11459 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Min vän Sven undrade varför jag har ett T-format spår på vändskivan och det är ju en rimlig fråga.
Bild
Vändskivan skall bli fiddle yard. Det genomgående spåret är tillräckligt långt för att rymma ett normalt tåg med ett lok och tre malmvagnar. Det korta spåret kom till för att jag ville ha möjlighet att kunna ställa undan exempelvis en personvagn eller ett andra lok om nu ett sådant skulle komma på besök.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Häromdagen kom det lite träd till anläggningen från MBRmodel. Visst kan man göra sina egna träd men ibland kan det vara skönt att köpa sig lite tid genom at köpa färdigt. €18 per rör tycker jag var prisvärt med tanke på utförandet.
Träd.JPG
Träd.JPG (885.08 KiB) Visad 11256 gånger
Det blir tidig höst på den här anläggningen, något som jag aldrig provat förut. Allt jag tidigare byggt har varit i sommarskrud. Allt fler av mina modellbyggarkompisar verkar sats på denna årstid, betkampanjen kallar de den. Gruvorna i Spexeryd var antagligen inte så beroende av sockerbetornas tillväxt men det skall inte hindra mig från att leka med gulnade blad, friskt grönt gräs och vattenpussar.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Har fått fundera lite på hur jag skall göra avkopplingsmagneterna för Kadee-kopplen. Det behövs ett magnetfält som går tvärs rälerna och som är tillräckligt starkt även när man har ganska höga slipers. Efter lite experimenterande kom jag fram till att sex av i förrådet befintliga magneter med 10 mm diameter skulle fungera. Så jag fick bygga schakt för dessa i plankan som jag bygger spåret på.

(Väldigt praktiskt att bygga spåret på en separat planka på verkstadsbänken. Rekommenderas)

DSC_0058.JPG
DSC_0058.JPG (53.85 KiB) Visad 11159 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

En fördel med Templot är att man kan ange storlek på använda slipers och slipersavstånd. Man kan till och med be att få dem lite slumpmässigt utspridda. När man sedan skriver ut mallen skrivs också slipers ut och det är bara att limma sina slipers uppe på mallen.

Schakten för avkopplingsmagneterna täcks av en bit Templot-mall som är utskriven på lite tjockare fotopapper. Detta för att barlasten inte skall trilla ner i hålet vid grusning.
DSC_0063.JPG
DSC_0063.JPG (139.34 KiB) Visad 11138 gånger
Som novis på att lägga rälsen själv undrar jag om man måste spika fast rälen i alla slipers eller om det räcker med att spika i varannan eller var tredje. Jag har visserligen köpt 1000 spik och de räcker nog men det skulle bra med råd från någon mer erfaren.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Templott ritar visserligen upp två linjer som rälerna skall följa men det känns lite för osäkert för att få rätt spårvidd överallt. Istället verkar den rekommenderade lösningen vara någon form av mall som håller räl nummer två på rätt avstånd från den första rälen. Det finns många tillverkare av sådana men när jag nu en gång investerat i en fräs med koordinatbord känns det roligare att göra dem själv.

Två skåror med 1 mm fräs i en bit plexiglas på ett avstånd av 17,5 mm (centrum till centrum) gjorde susen. Höll lägsta varvtal (5000 varv per minut) för att minimera problem med att plasten smälter och precisionen därmed går åt pepparn.

DSC_0062.JPG
DSC_0062.JPG (107.86 KiB) Visad 11069 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Ödestugu

Inlägg av Tobias Ljung »

Snyggt Olof! Har också kikat på Templot, men tyckte det var för lång väg att gå, så det blev bygge på känn (med ett och annat omtag...) istället.
Har fått fundera lite på hur jag skall göra avkopplingsmagneterna för Kadee-kopplen.
Varför inte Kadees stora magneter under spåret? Tycker jag fungerar utmärkt, och eftersom de är rätt långa behövs inte så hög precision när man ska stanna över magneten.

Sen skulle jag föreslå att placera magneterna lite längre in så att vagnarna står hinderfritt.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Frågan om hur många slipers som måste spikats har fått sin lösning. Det blir spik i varje slipers. Inte av hållbarhetsskäl men för utseendets skull. Det kommer att se för konstigt ut om inte alla slipers är lika. Rent hållbarhetsmässigt hade det annars räckt med att spika rälsen i varannan slipers.

Så jag får bereda mig på att sätta fyra spikar i 73 slipers, summa 292 spik. Något får mig att tro att andra byggare på detta forum har spikat många fler. ;)

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Det där med att spika sin egen räls var en intressant erfarenhet. Som någorlunda händig tänker man att spik, då skall man slå i den platta ändan och så går den spetsiga ändan in i materialet. Jag hade väll kanske inte tänkt mig slå med en hammare men något liknande i alla fall.

Det fungerade inte alls. Snabbt upptäckte jag att spiken, från MicroEngineering, är gjord av ganska mjukt stål så jag fick istället knipa om spiken ganska långt ner, trycka lite, flytta tången uppåt en bit och sedan trycka lite till för att undvika att spiken böjde sig.

När man tänker efter så är det väll rimligt att om man gör en sådan smal produkt som rälsspik för modellrallare så använder man ett ganska mjukt stål. Då kan man använda billigare verktyg att göra spiken i och de slits inte lika fort som om man använt hårdare stål.

DSC_0065.JPG
DSC_0065.JPG (165.59 KiB) Visad 10900 gånger

Först provade jag att trycka i spiken på skrå så att huvudet skulle passera rälshuvudet men det var inte så bra eftersom spiken tenderade att flytta rälsen i sidled. Nej tryck rakt uppifrån på precis rätt avstånd från rälsen var det som gällde. Efter ett tag får man in ögonmåttet så att de flesta spikar hamnar rätt.

Det hade varit kul att hör om någon av er andra har liknande erfarenheter.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar