Verkstedsdiorama i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Micke Brane »

Det där ser riktigt bra ut Håvard

Micke
En förvirrad återfalls rallare
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Tack Micke!

Men jeg har eksperimentert litt videre. Det siste jeg testet av pulver var talkum, og det ser ut til å være det beste valget. (Selvsagt).
Så jeg svampet maling og pudret med talkum. Etter at denne malingen tørket svampet jeg over det hele med en litt annen nyanse:

Bild

Effekten er kanskje litt voldsom, men jeg liker at det er litt mer liv i veggen. Og husk at effekten jeg er ute etter er en gammel kalket/pusset vegg der malingen kan være i ferd med å løsne. Kalkutslag er også noe som bør antydes, så litt mer lyst (askehvitt) pigment kan også være på sin plass.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Litt småpyssel i kveld:

Bild

Bild

Fresemaskin under bygging og to ambolter som har blitt smusset litt.
Fresemaskinen er svertet som grunning. Amboltene er svertet, farget med mørkt rustpigment og polert med "gunmetal" pigment på arbeidsflatene.

Det var alt for denne gang!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
franz
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 17:34

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av franz »

Hej Håvard,

är det en casting från någon, 3D utskrift, täljt i såpa - berätta mer!
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Micke Brane »

Hej Håvard.
Har inte varit inne på forumet på ett tag.
Håller fortfarande på med hus i skala 1:1.

Ditt senaste målningsresultatet ser riktigt bra ut.
Jag undrar om du följer Emmanuel Nouaillier under rubriken "wallsfromthepast" på Instagram?
Han är riktigt vass på modellbygge och målning.
Här kan du nog hämta inspiration till dina väggar.


Med vänlig hälsning,

Micke
En förvirrad återfalls rallare
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Micke Brane skrev: lör 23 okt 2021, 12:10.

Ditt senaste målningsresultatet ser riktigt bra ut.
Jag undrar om du följer Emmanuel Nouaillier under rubriken "wallsfromthepast" på Instagram?
Han är riktigt vass på modellbygge och målning.
Här kan du nog hämta inspiration till dina väggar.


Med vänlig hälsning,

Micke
Takk for tips, Micke!
Er en stor fan av arbeidene til Emmanuell, men var ikke klar over at han hadde en Insta-konto.

Masse bra inspirasjon der!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Da var forumet endelig oppe igjen!
Stor takk til Klas som vedlikholder forumet.

Nytt siden siste posting i denne tråden (1)

Noe av det viktigste med et diorama som dette er belysningen.
Det jeg ønsker å gjenskape er verkstedet opplyst av dagslys som strømmer inn gjennom vinduer og overlys.

Den beste for å oppnå denne effekten er å bygge kassen rundt verkstedet som en lysboks. Denne boksen er omtrent en kube på 60X60X60cm, så det slo meg at et LED-panel beregnet på systemhimlinger kunne være veien å gå. Den vanligste modulen på systemhimlinger er 60X60cm, så størrelsesmessig passer et LED-panel på 595X595mm perfekt.

Siden dette var et eksperiment valgte jeg et forholdsvis billig panel uten dimmer, og med en RA-indeks (fargeindeks) som ikke var den beste. Ettersom jeg kan røpe nå at eksperimentet var vellykket angrer jeg å at jeg ikke med en gang investerte i et panel med dimmer og beste RA-indeks.

Her er noen bilder av prøveoppsettet:

Bild

Boksen rundt verkstedet er bygd av svarte kapaskiver med hvitt papir på innerveggene som reflektor. LED-panelet er midlertidig koblet opp til en lampettledning.

Her ser vi LED-panelet Som tak i boksen. Panelet er bare ca.50mm tykt, og veier bare noen hundre gram. Som det fremgår av bildet er fargetemperaturen på LED-panelt nøytralt (De fleste paneler leveres med kaldt, nøytralt eller varmt lys). Jeg valgte en nøytral tone på lyset for å forstereke effekten av dagslys.
Bild

En del av eksperimentet var også å sjekke hvordan det vill fungere med en "husformet" åpning i titteskapet:

Bild

Er ganske fornøyd med effekten, og den endelig versjonen vil nok få samme åpning.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Olof »

Det här är jättesnyggt!
Kjempegreit heter det kanske på Norsk

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Siste nytt (2)

Som det fremgår av en tidliger post har jeg endelig tatt mot til meg og startet byggingen av de maskinene som skal inn i veerkstedet. Skaffet meg en del amerikanske hvitmetallbyggestt på eBay siden disse forlengst har gått ut av produksjon. Opprinnelig ble disse byggesettene designet og produsert av Charlie H Brommer og solgt under navnet CHB-models. CHB models ble senere overtatt av Sierra West, men for tiden er ingen av disse maskinene tilgjengelige fra Sierra West. Så her gjelder det å få ting riktig, å skaffe reservedeler eller et nytt byggesett er ikke opsjon!

Hvitmetalldelene i disse byggesettene er de beste jeg noensinne har sett, og det er nesten utrolig at masterne er bygget med håndverktøy. Charlie må ha vært en fantastisk håndtverker, helt i klasse med den mer kjente Cliff Grandt (Grandt Line).

Fresemaskinen er nå nesten ferdig og her er resultatet:

Bild

Bildet er forøvrig fotografert med en iPhone 12, og med fast blender er det rett og slett ingen dybdeskarphet når man fokuserer så nære som dette (ca. 8cm). Bildet er derfor en "Focus-stacking" gjort med "Affinity Photo" et Photoshoplignende program som koster bare ca. 500 spenn. Focus-stackingen er raskere og bedre enn i PS, så jeg kjøpte Affinity selv om jeg har tilgang på PS.

Om noen synes maskinen ser litt grov ut, husk at den er ca. 4cm høy i virkeligheten!

Har også bygd den første arbeidsbenken med skrustikke til verksted:

Bild

Skrustikken er nok litt i største laget, selv om det finnes så store skrustikker i virkeligheten. Og benkeplaten er litt for tynn. Så her vil det nok bli gjort justeringer. Belysningen på dette bildet er forøvrig kun med LED-panelet, og det brekrefter inntrykket av dette er riktig konsept for å belyse dioramaet.

Har også sett på vinduene i Verkstedet. Opprinnelig ble vinuene etset i 0,25mm nysølv. Men jeg følte at de ble litt for 2-dimensjonale til å skulle være vinduer i støpejern. Så jeg fikk PPD ltd. til å etse et sett vinduer i 0,55mm nysølv med de samme etsefilmene.

Gjorde en sammeligning for å vurdere om det var verdt bryderiet:

Bild

Bild

Personlig synes jeg 0,55 vinduene ser bedre ut.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: lör 20 nov 2021, 13:44 Det här är jättesnyggt!
Kjempegreit heter det kanske på Norsk

/Olof
Takk! Men konseptet er egentlig rørende enkelt, og oppfordrer folk til å prøve det selv!
LED-paneler finnes også i 30X30cm, et "Tittskåp" på 30X30X30 er jo langt mer håndterbart.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar