Verkstedsdiorama i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Peter Estelius »

Jag försökte efterlikna en rappad fasad i H0 genom att limma ett lager chinchillasand på väggen och när det torkat lacka över med klarlack - i det här fallet. Jag tror att det skulle kunna funka även i 1:45 för en finputsad innervägg också. Lacken tar bort de djupaste groparna och hjälper till att limma fast sanden.

/Peter
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Har eksperimentert litt med maling, og har vel ikke kommet helt i mål. Utgangspunktet er Tamiya maling rett på Forex-platene. Så har jeg drysset diverse tilslag rett i den våte malingen.

Det viser seg at uansett hvor finsiktet tilslaget er så klumper det seg i malingen slik at det blir for grovt til å etterligne sementpuss eller kalkpuss på en teglvegg:

Bild

Om man studerer malingen rett på platen uten tilslag er det tilstrekkelig ujevnheter. Så det ser ut som det er tilstrekkelig med penselmalt overflate (kanskje to strøk) som så smusses med pigmenter osv.

En annen ting jeg la merke til er at det vises temmelig godt hvor Forexplatene har blitt pusset med sandpapir. (slipte platene lett for at malingen skulle sitte bedre). Det kan`nok være bedre å "blastre" platene for bedre heft.

Er nok på langt nær i mål med testingen her...

PS: At veggene "luter" er nok en fotografisk effekt. Det blir styrtende linjer når kameraet vinkles oppover.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

På fotot ser det lagom ojämnt ut på den gulbruna ytan närmast gubbens kropp, svårt att bedöma hur det ser ut med blotta ögat. Den vänstra delen ser mer ut som en rappad vägg, har aldrig sett det inomhus, men mycket vanligt på fasader på 40-50-talet.
Om du inte skrivit om slipning med sandpapper, hade jag inte tänkt på det, på en putsad vägg kan man ofta se hur muraren rört putsbrädan över väggen, ofta i cirkelrörelser. Troligen kan försiktig sandblästring ge gott resultat, det kan ge en lagom ojämn yta.
Gubben ser f.ö. mycket välmålad ut
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Peter Estelius »

Det finns ju ett sätt till för att få putsad känsla på väggen. Limma ett våtslippapper av lämplig finhetsgrad och måla sedan med en matt färg. Då har man en vettig chans att få så fin struktur man önskar.

/Peter
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Micke Brane »

Hej Hauk.

I en del engelska och amerikanska artiklar har de använt bakpulver eller kroppspulver och strössla på det över färgen.
När det torkat borstas överflödet bort.
Värt att testa.
Jag funderar på om inte stöpning av färgen också skulle kunna bli bra.
måla ytan och gå över med stöpplingspensel i blöt färg.


Stay Cool
Micke
bakpulver.jpg
bakpulver.jpg (90.72 KiB) Visad 3690 gånger
kroppspuder.jpg
kroppspuder.jpg (16.18 KiB) Visad 3690 gånger
stopplare.schablonmalning.jpg
stopplare.schablonmalning.jpg (55.85 KiB) Visad 3690 gånger
En förvirrad återfalls rallare
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Bra tips, Micke!

Har lest om talcum i malingen i 3. bind av Gordon Gravetts utmerkte landskapsbøker, men bakepulver har jeg ikke prøvd før.

Her er er første test med bakepulver:

Bild

Først et lag maling med pudret med bakepulver, lot det tørke og så malte jeg over med et tynt strøk.
Men det ser fortsatt mere ut som en "rappat" vegg enn en pusset vegg.

Neste episode: Maling med talkum! Spenningen er uutholdelig! :shock:

Om noen har sett noen bra bilder på pussede vegger i modell, del dem gjerne her!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Micke Brane »

Håller med dig Håvard att bakpulver blir för grovt.
Kom på när jag läste ditt inlägg att AK har Concrete colour.
Har köpt en burk men ännu inte använt den.
Här bilder på burken och bilder på användandet av färgen.
Hoppas det kan vara något som fungerar som en trovärdig yta.


Din ÖL-mjuke Tjena-re
Micke
AK8014N-1200x1200.jpg
AK8014N-1200x1200.jpg (108.05 KiB) Visad 3569 gånger
AK8014-2.jpg
AK8014-2.jpg (109.07 KiB) Visad 3569 gånger
AK8014-1.jpg
AK8014-1.jpg (85.77 KiB) Visad 3569 gånger
En förvirrad återfalls rallare
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Micke Brane »

Jag vet inte vad som är snabbast att få levererat, men även MIG har concrete colour.
Här har du bilder.
På bilden ser det lite tjockt ut.
Jag misstänker att de med pensel och vatten går att tunna ut och skapa en trovärdig yta.
Hoppas något fungerar.
Söker du på nätet kan du säkert hitta fler bilder bland militärbyggarna som använt det i 1:35

Stay Cool

Micke
1678.jpg
1678.jpg (67.79 KiB) Visad 3567 gånger
a.mig-2108.jpg
a.mig-2108.jpg (190.69 KiB) Visad 3567 gånger
En förvirrad återfalls rallare
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Olof »

Hauk skrev: sön 03 okt 2021, 09:23 Bild

Om man studerer malingen rett på platen uten tilslag er det tilstrekkelig ujevnheter. Så det ser ut som det er tilstrekkelig med penselmalt overflate (kanskje to strøk) som så smusses med pigmenter osv.
Jag tycker nog att plattan i sig är tillräckligt ojämn för att det skall bli bra utan tillsatser i färgen. Fokus i dioramat skall väll ändå inte vara väggarna utan det som inramas av väggarna.

Just my 5c
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Som flere er inne på er det nok struktur i platen for å etterligne en malt, pusset vegg.

Siste forsøk er derfor matt Tamiya svampat ganske tykt på plata. Etter at malingen er tørket er overflaten smusset med pigmentpulver.

Bild

Tror dette er et ganske greit utgangspunkt for videre smussing. Og det er en rask og enkel teknikk. Keep it simple, stupid!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar