Verkstedsdiorama i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
PeO Helgesson

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Hade jag inte känt igen porten bakom kunde jag tagit det för fullskala.
Olof

Inlägg av Olof »

Snyggt som alltid
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Skitøvingene fortsetter.
Hjuldreiebenken ble smusset med en overvaskning med Burnt Umber oljemaling tynnet med terpenting.
Deretter fikk den en litt for generøs omgang med rustfargede pigmenter.
Tannhjulene fikke en overvasking med svart oljemalign blandet litt tilfeldig med Golden Ocre for å se ut som olje.
Likevel ser maskinen litt for utrangert ut. Den skal illudere en ca. 30 år gammel maskin som fortsatt er i drift, så da må nok rusten tones ned krafig, og overflaten få innslag av "fete" partier med oljefilm.

Tok med et fagverkbilde til slutt bare for å sløse med båndbredde.
dreibenk_smuss_1.jpg
dreibenk_smuss_1.jpg (172.26 KiB) Visad 226 gånger
dreibenk_smuss_2.jpg
dreibenk_smuss_2.jpg (209.65 KiB) Visad 226 gånger
dreibenk_smuss_3.jpg
dreibenk_smuss_3.jpg (190.41 KiB) Visad 226 gånger
fagverk_smuss.jpg
fagverk_smuss.jpg (182.17 KiB) Visad 226 gånger
Kom gjerne med innspill!
Mvh Håvard H

"Förra året i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof

Inlägg av Olof »

Bara eftersom du bad om synpunkter. Det är en fantastisk modell som det är.

VI stod väll tillsammans och tittade på hjulsvarven i Jädraås vid den här tiden på året en gång för länge sedan Hauk. Du tog säkert en del bilder där men det var en ganska mörk lokal medan jernbaneverkstedet på Thamshavn är en mycket ljusare lokal så kanske svårt att jämföra kulörer på foton.

Om tanken är att det skall se ut som maskinen är i drift så håller jag med om att det blivit för mycket ljusröd rost. Mörkbrunt med mindre variationer är nog bättre för att visa en gammal men fortfarande använd maskin.

En annan sak jag tänker på är kopplad till hur mycket man vill att det skall se ut som i verkligheten eller hur åskådarna förväntar sig att det såg ut i verkligheten. Borde kanske kuggarna på kugghjulen vara blankare. Lite som att maskinen har använts några dagar tidigare och då fått en stänk olja. Lite färska metallspån till det så tror jag att du skall vara nöjd.

(Om man skall vara riktigt petig så användes nog inte alla utväxlingarna på remdriften lika mycket så någon av ringarna kan vara blankare än de andra men det är det är bortom överkurs.)

Angående din sista bild så såg jag ditt inlägg på FB och jag tycker att det är gott nog. "Good enough is perfect"
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Du har helt rett i at jeg har overdrevet en smule, Olaf!

Jeg skulle ha sett litt nöyere på referansebildene mine. Har bilder av ikke mindre enn to hjuldreiebenker på bloggen min.

Men jeg orket ikke å fikse opp gårsdagens feil, jeg var mere ivrig på å test hvordan benken ser ut med drivremmer.

Og etter min mening ser det mye mere ut som en fungerende maskin med drivremmer på plass!

Remmene lagde jeg av tynt papir som ble skåret i ca. 1,5 mm bredder med skalpell. Farget dem med pulver fra et Conte pastellkritt.
IMG_3386.jpeg
IMG_3386.jpeg (107.82 KiB) Visad 181 gånger
Mvh Håvard H

"Förra året i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet

Inlägg av Mallet »

"En gör så gott en kan"
"Målet kan ikke være å fullføre så mange modeller som mulig . Målet må være å gjøre ting som er bra. Ting som var tilfredsstillende å få til. Noe som kanskje ikke så mange har gjort før. Og som på en god dag kan inspirere."
Ja, en gör så gott en kan och själva vägen är i sig en stor del av målet.
För övrigt fantastiskt fint målat.

Mvh LH
Skriv svar