Verkstedsdiorama i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Per stal mina ord.
Jämfört med de verkstäder jag besökt är det dessutom alldeles för välstädat, lite som WNJ:s "världen som den borde vara" Känner jag dig rätt, kommer det här att bli något otroligt bra.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Da er omsider hyttesesongen over, og man kan begynne å tenke på modellbygging igjen.
Siden dette innlegget er starten på en ny sesong av serien "Den norska ärgbygaren" , starter vi med en "recap" der forrige sesong sluttet:

Fokus_stack_paa_siden_w.jpg
Fokus_stack_paa_siden_w.jpg (938.88 KiB) Visad 853 gånger
Selv om det ikke har blitt bygget så mye siden sist har prosjektet likevel hatt litt fremgang. Det har dukket opp tegninger av traverskranen, arbeidsbenker og verktøyska. Dette har gitt inspirasjon til å sette i gang igjen. Spesielt har jeg grublet mye på hvordan traversen egentlig er bygget opp, og som alle nagletellere kan det være lammende å mangle dokumentasjon.

Forøvrig vil jeg bare opplyse om at jeg har gitt opp å poste noe seriøst på Facebook og slike steder. En av grunnen til at jeg poster hva jeg driver med på nettet er at jeg bruker det som et oppslagsverk. Og på FB er det fullstendig umulig å finne tilbake til det som har blitt publisert.

Vil derfor slå et slag for forumet, og håper flere vil gjøre det!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Og om noen skulle trenge en tegning av en traverskran til sitt verkstedprosjekt, var så goda:
kran2_w.jpg
kran2_w.jpg (292.12 KiB) Visad 850 gånger
Og er noen *virkelig* intresserte, send meg epostadresse så sender jeg en høyoppløselig versjon.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Per N »

Hej Håvard!

Det här blir bara bättre och bättre! :D

En tanke bara - om Du skall driva svarv och andra maskiner med bälte från taket så förutsätter det att drivaxeln och dess upphängning sitter lägre än traversen eller hur? Men det reder Du säkert ut!

Snyggt bygge!

Och vi uppskattar att Du skriver i forumet och inte på Facebook! Jag med flera har samma synpunkter som Du om att Facebook med flera sociala media är ett alldeles för flyktigt media för att det skall vara värt att fylla det med innehåll.

Med Vänliga Hälsningar
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Jeg har jo mine referansebilder! De viser at maskinene drives av desentraliserte elmotorer oppe på veggene med drivremmer ned til bare én maskin. Og enkelte av maskinene er også el-drevet.
detalj_verksted.jpg
detalj_verksted.jpg (230.17 KiB) Visad 846 gånger
Jeg bygger verkstedet slik det var da bildet ble tatt, dvs. i 1931.

Legg også merke til styringen av traverskranen, det ser ut som en rad med maracas!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av d680ae »

Hauk skrev: tis 21 nov 2023, 13:19 ...
Forøvrig vil jeg bare opplyse om at jeg har gitt opp å poste noe seriøst på Facebook og slike steder. En av grunnen til at jeg poster hva jeg driver med på nettet er at jeg bruker det som et oppslagsverk. Og på FB er det fullstendig umulig å finne tilbake til det som har blitt publisert.

Vil derfor slå et slag for forumet, og håper flere vil gjøre det!
FB struktur är nog inte gjord för att skapa i det långa perspektivet värdefulla samlingar av intressant information. Men det finns ändå lite inbyggda "verktyg" som man med lite disciplin kan nyttja för att uppnå rimliga mått av spårbarhet till egna publiceringar ("Ditt innehåll"), tidigare läst och värderat ("Sparat") eller via sökmotorn ("Sök i Facebook").
Men i dessa avseenden finner även jag väl strukturerade forum som detta mer läsvärda och lättarbetade källor till "know how".
Den främsta poängen med att ägna FB sina mödor med publicering upplever jag att när jag vill dela med mig når jag en betydligt större publik den vägen.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

d680ae skrev: tis 21 nov 2023, 14:15
Hauk skrev: tis 21 nov 2023, 13:19 ...
Forøvrig vil jeg bare opplyse om at jeg har gitt opp å poste noe seriøst på Facebook og slike steder. En av grunnen til at jeg poster hva jeg driver med på nettet er at jeg bruker det som et oppslagsverk. Og på FB er det fullstendig umulig å finne tilbake til det som har blitt publisert.

Vil derfor slå et slag for forumet, og håper flere vil gjøre det!
FB struktur är nog inte gjord för att skapa i det långa perspektivet värdefulla samlingar av intressant information. Men det finns ändå lite inbyggda "verktyg" som man med lite disciplin kan nyttja för att uppnå rimliga mått av spårbarhet till egna publiceringar ("Ditt innehåll"), tidigare läst och värderat ("Sparat") eller via sökmotorn ("Sök i Facebook").
Men i dessa avseenden finner även jag väl strukturerade forum som detta mer läsvärda och lättarbetade källor till "know how".
Den främsta poängen med att ägna FB sina mödor med publicering upplever jag att när jag vill dela med mig når jag en betydligt större publik den vägen.
Jeg har ingen disiplin og er föga interessert i et stort publikum! 8-)
Mitt mål er feedback fra likesinnede som forstår hva jeg holder på med, og selv om det sikkert er mange flere som ser det jeg legger ut på FB får jeg mange flere nyttige tilbakemeldinger på forum som dette.

Det er litt det samme som med tidninger, jeg har ingen interesse av å få noe på trykk i Model Railroader, men var stolt som en tupp når jeg kom på forsiden av Narrow Gauge & Industrial Railway Modelling review!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Olof »

d680ae skrev: tis 21 nov 2023, 14:15
Hauk skrev: tis 21 nov 2023, 13:19 ...
Forøvrig vil jeg bare opplyse om at jeg har gitt opp å poste noe seriøst på Facebook og slike steder. En av grunnen til at jeg poster hva jeg driver med på nettet er at jeg bruker det som et oppslagsverk. Og på FB er det fullstendig umulig å finne tilbake til det som har blitt publisert.

Vil derfor slå et slag for forumet, og håper flere vil gjøre det!
FB struktur är nog inte gjord för att skapa i det långa perspektivet värdefulla samlingar av intressant information. Men det finns ändå lite inbyggda "verktyg" som man med lite disciplin kan nyttja för att uppnå rimliga mått av spårbarhet till egna publiceringar ("Ditt innehåll"), tidigare läst och värderat ("Sparat") eller via sökmotorn ("Sök i Facebook").
Men i dessa avseenden finner även jag väl strukturerade forum som detta mer läsvärda och lättarbetade källor till "know how".
Den främsta poängen med att ägna FB sina mödor med publicering upplever jag att när jag vill dela med mig når jag en betydligt större publik den vägen.
Ibland lägger jag en länk på Facebook till forumet för att dra besökare hit och göra reklam för Smalspårsfrämjandet med syfte att få fler att engageras sig här. Men nu har vi kanske spårat iväg från det fina dioramat som den här tråden egentligen skall handla om.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: ons 22 nov 2023, 09:04 Ibland lägger jag en länk på Facebook till forumet för att dra besökare hit och göra reklam för Smalspårsfrämjandet med syfte att få fler att engageras sig här. Men nu har vi kanske spårat iväg från det fina dioramat som den här tråden egentligen skall handla om.
Helt ok med noen digresjoner i blant!

Men "back to the regular program": Er det noen som kan anbefale et produkt som egner seg som wire til kranen? må være så myk som mulig slik at den henger absolutt rakt med et hjulsett som eneste last.

Jeg er også på jakt etter noen lamper som passer til verkstedet.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

Om det är lite tyngd i kroken så borde det gå att hitta någon sorts riggningstråd för båtbyggare som passar som wire?
Den kan man förstyva lite med hjälp av vax, båtbyggare har vaxklossar som man drar riggtråd mot för att få bort alla småtrådar som sticker ut och även få lite styrsel i tråden. Så en riggtråd som är snyggt spunnen, en bit vax och sen en lite tyngre krok kanske är ett sätt?

https://artesanialatina.net/en/177-cotton-threads

Jag har några båtbyggsatser, tråd och en liten vaxklump men har ännu inte kommit fram till riggning så jag har bara teorin att erbjuda... ;)

Kom på ett alternativ till, "modern" fisklina är en sorts spunnen tråd idag, den skulle kunna gå som "wire" i mindre skala...?

https://www.biltema.se/fritid/fiske/fis ... 2000047136

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Skriv svar