Hej Tobbe !
Oj, det var verkligen inte alls min andemening med att lägga in bilderna från 1956. Det är meningen att det ska vara 100% seriöst
och en möjlighet att visa upp vår hobby för fler och samtidigt också glädja både vuxna och barn. Bilderna var tänkt som lite kuriosa.
Jag blev upplyst på Svenskt MJ Forum om att modellen var skänkt av Fleichmann och hette "Tågstad Växelborg" samt hade flera
specialgjorda Svenska modeller. Samma modelljärnväg turnerade runt i Sverige i ett par tågvagnar och besökte många platser.

Foton Samlingsportalen.
Byggnaden nedanför Skansens rulltrappa kalldes "Skansens Lekstuga". Det tror jag beror på att det med stora bokstäver stod så på
den vänstra delen av bygnaden. Delen till vänster innehöll modelljärnvägen. Det har nog inget att göra med att man såg på
modelljärnvägen som lek. Jag vet egentligen inte så mycket om verksamheten här, jag fanns inte då detta gick av stapeln,
jag är född 1963. Byggnaden är i dag riven och på platsen står Gubbhyllan med Tobaksmuseet.
Jag tror nog man tog väldigt seriöst på detta som en riktig hobby då man t.o.m. hade en invigning med SJ's Generaldiriktör,
Skansen chefen och Kronprinsen. På samma sätt är det här en seriös hobby för mig och också för Skansen. Det hindrar väl inte
att barn tycker det är roligt att se på modelltåg som senare också kanske kan bli en hobby för en del av dem

Min Märklin järnväg
jag själv hade när jag var liten var nog mest lek men nu är det en viktig hobby för mig som jag får ut mycket av. Jag tycker själv
det är kul att se hur fasinerade barn brukar vara på mässor och annat.
Jag ber om ursäkt ifall detta tolkades fel det var verkligen inte min mening. Dessutom beudrar jag verkligen det du själv gjort Tobbe.
Brsikon: Tack för kommentar
MvH
Pär