Sida 4 av 6

Re: Två G1 och en G3

Postat: tor 13 okt 2022, 16:19
av Olof
Ultraljudstvätten tog bort en hel del av det oxidlager som bildats sedan jag byggde på dessa modeller senast. Det högra underredet nedan har badat; det till vänster är otvättat.
På det vänstra underredet har jag limmat hjulupphängningen och jag är lite osäker på om jag skall ultraljudstvätta det. Risken är att det kommer in lite vatten under limmet som sedan utvidgas när trycket sjunker och spräcker limfogarna. Kanske skall jag istället följa rådet att skrubba med ketchup.


IMG_1157.jpg
IMG_1157.jpg (706.35 KiB) Visad 1973 gånger

Re: Två G1 och en G3

Postat: tor 13 okt 2022, 18:45
av d680ae
Olof skrev: tor 13 okt 2022, 16:19 ... jag är lite osäker på om jag skall ultraljudstvätta det. Risken är att det kommer in lite vatten under limmet som sedan utvidgas när trycket sjunker och spräcker limfogarna.
...
Du känner inte för att göra några limmade testfogar och tvätta för att se om ultraljudet klarar av att upphäva limmets vidhäftning?

Det brukar ingå i bruksanvisningarna för ultraljustvättaggregat att varna för ...
https://www.painfulpleasures.com/media/Product-Manual/Pro_Ultrasonic_Cleaner-Manual-DigitalSeries.pdf skrev:Items Not Suitable For Ultrasonic Cleaning:
...
Welded, Plated and Glued Items, Welded or plated metal items, glued items
Ultrasonic cleaning may increase the gas inside the welded joints, plated coating or glued items and may
cause separation.
Å andra sidan ger denna typ av svepande generella varningar mer intryck av ansvarsfriskrivning "just in case", än en nyttigare handfast vägledning.

Re: Två G1 och en G3

Postat: sön 16 okt 2022, 16:24
av Olof
Jag beskrev innan hur jag byggde den inre delen av bufferthylsorna. Det var ingen bra idé. När jag istället fick tag på den bit 4 mm mässingstång så svarvade jag till hylsorna på nolltid.

IMG_1158.jpg
IMG_1158.jpg (803.46 KiB) Visad 1871 gånger

Re: Två G1 och en G3

Postat: tis 18 okt 2022, 19:37
av Olof
Dags att börja löda. Så här blev buffertbalken. Fästen för bromsarhandtag finns inte med på plåten. Jag får fundera på hur jag får dit dem.
Bytte hästdragöglorna från Stigs plåt till dem på VVA godisplåt då jag tyckte de var lite mindre och nättare.

IMG_1161.jpg
IMG_1161.jpg (223.5 KiB) Visad 1775 gånger

Re: Två G1 och en G3

Postat: ons 19 okt 2022, 18:17
av Olof
Tack och lov finns Lokputsaren.se kvar på nätet. Där finns ett par bilder på hur stig har byggt dessa vagnar. En sak jag hade missat utan dessa bilder är att sätta på en vinkelprofil på insidan som man sedan skall montera underredet emot.

IMG_1160.jpg
IMG_1160.jpg (198.51 KiB) Visad 1732 gånger

Re: Två G1 och en G3

Postat: fre 21 okt 2022, 18:15
av Olof
Plåten innehåller två etsningar av långsida + gavel som bockas och sedan löds ihop till en korg. Att bara lägga en tennsträng i hörnet håller inte. På denna vagn klippte jag ut hörnen på plåten och lödde som förstärkningar. Hur jag skall göra på hjälppersonvagnen som där man kan se in genom fönstren vet jag inte.
IMG_1163.jpg
IMG_1163.jpg (794.87 KiB) Visad 1662 gånger
IMG_1164.jpg
IMG_1164.jpg (286.98 KiB) Visad 1662 gånger

Re: Två G1 och en G3

Postat: fre 21 okt 2022, 20:20
av d680ae
Olof skrev: tis 18 okt 2022, 19:37 ... Fästen för bromsarhandtag finns inte med på plåten. Jag får fundera på hur jag får dit dem.
...
IMG_1161.jpg
Har du funderat på att få dit kopplarhandtag också, och i så fall hur?

Re: Två G1 och en G3

Postat: fre 21 okt 2022, 21:35
av Olof
d680ae skrev: fre 21 okt 2022, 20:20
Olof skrev: tis 18 okt 2022, 19:37 ... Fästen för bromsarhandtag finns inte med på plåten. Jag får fundera på hur jag får dit dem.
...
IMG_1161.jpg
Har du funderat på att få dit kopplarhandtag också, och i så fall hur?
Du har rätt, jag skrev fel, vagnen har ingen broms. Det jag menade var handtagen under buffertarna.

Re: Två G1 och en G3

Postat: sön 23 okt 2022, 08:44
av Olof
Växlarhandtag heter det. Åtminstone enligt den mycket användbara katalog som AB Arlöfs Mekaniska Verkstad gav ut 1913. Den finns som PDF-på nätet och innehåller detaljritningar på en massa vagnsdelar till både normal och smalspåriga vagnar.

Baserat på ritningen i katalogen böjde jag till 0,5 mässingstråd. För att montera dem gjorde jag en enkel jigg av trä. Det lönar sig när man skall montera åtta handtag. Fästet fick bli på enklaste sett, lött på baksidan av buffertbalken. Avståndet mellan buffertbalk och handtag liksom valet av 0,5 mm tråd är för stort men ibland får man göra detaljer lite för stora för att den som tittar på vagnen skall se dem.

IMG_1171a.jpg
IMG_1171a.jpg (443.17 KiB) Visad 1590 gånger

Re: Två G1 och en G3

Postat: sön 23 okt 2022, 12:25
av d680ae
Olof skrev: sön 23 okt 2022, 08:44 Växlarhandtag heter det. Åtminstone enligt den mycket användbara katalog som AB Arlöfs Mekaniska Verkstad gav ut 1913. Den finns som PDF-på nätet och innehåller detaljritningar på en massa vagnsdelar till både normal och smalspåriga vagnar.
...
I Skåne hette det kanske växlarhandtag. På den tiden var kanske inte nomenklatur lika omsorgsfullt reglerad som idag. På Kungliga Järnvägsstyrelsen i Stockholm kallade underingenjören Erik Nothin så tidigt som 1912 anordningen för "handtag för vagnkopplare" i sin lärobok om "Vagnlära". I samma riktning tänkte antagligen författaren till "Instruktion för Växlingstjänsten vid Statens Järnvägar", Särtryck nr 33 (Vxi) i utgåvan från 1945-05-01, när han i t.ex. § 19 skrev:
- Vid gång under buffertarna i nedhukad ställning för koppling eller efter kopplings utförande bör man fatta tag i kopplarhandtaget samt aktge på huruvida fordonen hava fotsteg eller andra utskjutande anordningar å de vagnsändar, som äro vända mot varandra.

I 1959 års utgåva av Str 113 (Vxi) har man försiktigtvis anammat tesen om att en bild säger mer än 1000 ord och kompletterat motsvarande text med:

Bild

Jag tror nog att åldrade sydskånska dialektala egenheter får bli parentetiska företeelser i mitt språkbruk.