Två G1 och en G3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1603
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Två G1 och en G3

Inlägg av Olof »

Tack Anders; jag tror jag skall prova med ultraljudstvätten först innan jag plundrar ketchupförrådet.

När man börjar rota i gamla byggen så kommer man efter ett tag på var man var när man slutade. I detta fall handlade det om buffertar.

Godsvagnar av 1886 års modell skall ha 1884 års buffertar. Nästa godsvagnsbuffert kom inte förrän 1898 och det är lite sent för denna modell.
När jag slutade 2018 hade jag ingen egen 3D-skrivare men det har jag nu. Jag tänker mig att jag skulle kunna göra bufferten som en hylsa som sätts utanpå ett mässingsrör. I röret löper en buffertstämpel av stål. Fjädringen kan ske innanför buffertbalken.

Frågan är bara; var får man tag på buffertstämplar? Är det någon som har något förslag.

Jag vågar inte göra buffertar helt i 3D då jag är rädd att de går sönder efter en tids trafik. Är detta en överdriven rädsla?

Mbr 2909
Mbr 2909
Mbr 2909.jpg (451.88 KiB) Visad 931 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Två G1 och en G3

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: mån 19 sep 2022, 18:06 T...
Frågan är bara; var får man tag på buffertstämplar? Är det någon som har något förslag.
...
Lösa buffertstämplar med korrekt formade (plan + R=635 mm) skivor förefaller vid snabb avsökning av nätet vara bristvaror.
Men det finns rätt god tillgång av färdiga buffertar, även sådana med inbyggd fjädring som har stämplar som skulle kunna vara användbara. Dyrt alternativ, förvisso, men ett betydligt mer prisvärt alternativ skulle kunna vara att egen- eller legotillverka svarvade med stansade och pressade skivor.

Har f.ö. flera gånger förvånats över att svenska modellbyggen av vagnar från den epok när plan och (hög-)kullrig skiva gällde ändå uppvisar skivor på samma buffertbalk utan någon synlig skillnad i profil. Jag tror det finns en del sådana exempel även i detta forum. Dessbättre är detta jidder med olika buffertskivor på höger respektive vänster sida sedan flera decennier tillbaka historia. Nu för tiden gäller lågkullriga buffertar (R=2750 mm) på båda sidor.

Ett förenat kungadöme utanför EU hyser ett ansenligt antal tillbehörsleverantörer i 0-an. En som verkar ha snöat in på just buffertar:

https://www.roxeymouldings.co.uk/catego ... mouldings/
Anders Östlund
Inlägg: 602
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Två G1 och en G3

Inlägg av Anders Östlund »

Olof skrev: mån 19 sep 2022, 18:06 T...
Frågan är bara; var får man tag på buffertstämplar? Är det någon som har något förslag.
...
Fyller på med förslagen... ;)

Varför inte köpa buffertar från Schnellenkamp och använda buffertstämpel och fjäder från dom?
Blir nog ändå rätt prisvärt...

/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Olof
Inlägg: 1603
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Två G1 och en G3

Inlägg av Olof »

d680ae skrev: ons 21 sep 2022, 11:37 Men det finns rätt god tillgång av färdiga buffertar, även sådana med inbyggd fjädring som har stämplar som skulle kunna vara användbara. Dyrt alternativ, förvisso, men ett betydligt mer prisvärt alternativ skulle kunna vara att egen- eller legotillverka svarvade med stansade och pressade skivor.
Anders Östlund skrev: ons 21 sep 2022, 20:54 Varför inte köpa buffertar från Schnellenkamp och använda buffertstämpel och fjäder från dom?
Blir nog ändå rätt prisvärt...
Jo jag har funderat på det men vet inte om jag skulle få till fjädringen. Om stämpeln sträcker sig in bakom buffertbalken så kan man lätt fixa fjädring med en pianotråd parallellt med balken. Köpta buffertar brukar ha kompakta lösningar som ryms inom bufferten och som jag inte vet om jag kan återskapa.

Jag får titta lite i buffertförrådet

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1603
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Två G1 och en G3

Inlägg av Olof »

Det hade säkert varit enklast att göra om en köpebuffert men jag gillar att pyssla vid svarven så jag gör ett försök att göra buffertarna själv först. Vi får se om jag orkar göra de åtta buffertar som jag behöver.

Bufferttallrikar går att svarva ur en 8 m rundstång om man accepterar att de blir tjockare än vad skalan säger. Skalenligt skall de vara 0,4 mm tjocka. De böjda går bra om man fuskar och inte tar ur på baksidan men jag får nog svårt att göra de platta så tunna i min svarv som är lite för stor för detta. De platta blir nog närmare 1 mm tjocka.

Innan jag svarvade tallriken gjorde jag ett 1,5 mm centrumhål i ämnet.

Nästa steg blir att hitta 2 mm svarvbart stål till stången. Hittade en liten bit i lådan men behöver mer. Den lilla biten räckte dock till ett prov där jag svarvade ned änden till 1,5 mm så att det passar i hålet i tallriken. Det verkar vara en framkomlig väg för att få en komplett buffertstämpel. (Enligt förebilden skall stången ha diametern 1,4 mm i skala men jag gör lite kompromisser för hållbarhetens skull.)

IMG_1137.jpg
IMG_1137.jpg (237.31 KiB) Visad 704 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1603
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Två G1 och en G3

Inlägg av Olof »

Jag fick ett tips från Kjell Edvardsson i Lundarallarna som jag härmed, med Kjells tillstånd, förmedlar. Kjells antivirusprogram hindrar honom tyvärr från att själv göra inlägg från den dator där han har bilderna.


Svarva en bit rundstång i ena änden så att den får den blivande brickans ytter- och innerdiameter och klipp till en plåtbit med brickans, i detta fall buffertskivans, tjocklek.

p1030983-282-29-jpg.jpg
p1030983-282-29-jpg.jpg (232.97 KiB) Visad 635 gånger

Löd fast plåtbiten på stångens ände och klipp bort så mycket som möjligt av överskjutande material med en tång.

p1030984-282-29-jpg.jpg
p1030984-282-29-jpg.jpg (253.99 KiB) Visad 635 gånger

Svarva ytterdiametern, små skär så att lödningen håller.

p1030985-282-29-jpg.jpg
p1030985-282-29-jpg.jpg (144.08 KiB) Visad 635 gånger

Märk ut centrum för borrningen med dubbhålsborr.

p1030987-282-29-jpg.jpg
p1030987-282-29-jpg.jpg (194.27 KiB) Visad 635 gånger

Borra sedan hålet till önskad diameter och löd loss brickan från rundstången. Putsa av lödtennet med fint slippapper om det behövs.

Tack Kjell
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1603
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Två G1 och en G3

Inlägg av Olof »

Covid-19 är inte bra för modellbyggandet. Fick ta en liten paus. Nu ser läget bättre ut men jag fick tyvärr hålla mig hemma från gårdagens Höstträff. Istället jobbade jag vidare på buffertarna.

Till mina buffertar har jag tänkt att buffertstämpeln skall löpa genom ett mässingsrör över vilken jag trätt en 3D-utskrift som tar hand om det estetiska. Röret skall vara lött till buffertplankan. Stig har etsat 3,8 mm hål för buffertarna i buffertplankan som jag gissar passar att de buffertar han tänkt använda. Jag kan inte ha större ytterdiameter på röret än 3 mm, annars blir 3D-utskriften för tunn. Alltså behövde jag ett rör med utkragning i ena ändan. Hade jag haft en bit 4 mm rundstång hade jag svarvat ur den men det hade jag ingen hemma. Istället utgick jag från en 3 mm stång som kapades lite för långa bitar och centrumborrades till 2 mm hål. Därefter hårdlödde jag en kort bit 4 mm rör i ena änden. Slutligen svarvades längden på delen med röret ned så det bara blev en tunn ring kvar.

IMG_1155.jpg
IMG_1155.jpg (294.2 KiB) Visad 487 gånger

Det är inte riktigt hemma än. 3D-utskriften behöver justeras för att kunna träs hela vägen.

IMG_1156.jpg
IMG_1156.jpg (321.5 KiB) Visad 487 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1603
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Två G1 och en G3

Inlägg av Olof »

Stig hade tänkt sig genomlastningslucka på en gavel men det hittar jag inte på min ritning. Det var säkert sådant som tillkom under åren.
Om man tog det lugnt och vevade sakta gick det bra att göra nya brädspår med fräsen.

IMG_1159.jpg
IMG_1159.jpg (277.39 KiB) Visad 368 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 229
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Två G1 och en G3

Inlägg av PeO Helgesson »

Fräsa spåren, det har jag inte tänkt på. I Ho har jag ibland skrapat upp med ett skrapverktyg från tandläkarverktygen, eller hemmagjort av bågfilsblad.
Likaledes i Ho finns/fanns det en plåt från Rimbo Grande med en massa tillbehör för G3-G4 och G med bl. a. dessa luckor. Med mått från dessa, eller en ritning bör en lucka gå att få till. På en välkänd bild av Lennart Nilsson tittar en elefant ut från en sådan lucka (på en G). En sådan transport renderade Alf Svensson skäll för för sen ankomst till skolan. Läraren trodde inte på att en elefant dragit i nödbromsen.
Olof
Inlägg: 1603
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Två G1 och en G3

Inlägg av Olof »

Jag kanske var lite otydlig. Det finns delar till "elefant"-luckor på Stigs plåt. Det är bara så att jag inte vill ha några luckor på mina vagnar. Det är därför jag behövde göra nya brädspår.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar