Hej!
Jag tror att dessa boggier är lite väl stora för H09 om man vill efterlikna svenskt tvåfot i skala 1:87. De är även väldigt tredimensionella vilket bygger ut på bredden och där har man ont om utrymme. Svenska tvåfotahjul hade som "standard" en diameter av 450 mm vilket i skala 1:87 blir 5,17 mm. Ett bättre alternativ är nog de lite äldre godsvagnsboggierna, här på en Minitrixvagn:

- Minitrix 15416.jpg (49.66 KiB) Visad 5736 gånger
Dessa har två bladfjädrar per sida och en relativt kort hjulbas, precis som svenska tvåfotaboggier. Att själva ramsidan ser lite annorlunda ut får man stå ut med liksom att de har rullager istället för glidlager. Hjulen lär ha en diameter på omkring 6 mm (tror 6,2 mm för att vara exakt) men om dessa kan bytas ut mot 5,2 mm hjul (finns normalt på amerikanska godsvagnar) vet jag inte. Förr i tiden brukade Minitrix ha 1,5 mm axlar på sina Europeiska modeller, hur det är nu vet jag inte. Parkside Dundas har 5,2 mm hjul för 1,5 mm axlar, även om de har S-ekrar. Roco hade 1,0 mm axlar på sina europeiska modeller och detsamma gällde för deras små H09-truckar som då har/hade 5,2 mm hjul. Det som skiljde var axellängden. Men det gick att skifta hjul på axlarna.
Det som utmärker en tvåfotavagn är ju att boggierna sitter lång in under vagnen och att man inte ser så mycket av dem. Elaka normalspårsbyggare har hävdat att tvåfotavagnar inte har några hjul, vilket skulle förklara den något stötiga gången...
Det brukar gå att köpa begagnade N-vagnar på olika mässor till oftast ganska bra priser, speciellt om man kan tänka sig dem som har spår av omild hantering. Boggierna brukar dock oftast ha klarat sig från den omilda behandlingen. De tidiga N-modellerna hade ofta metallboggier, vilket är att föredra men svårt att finna.
Technomodell tillverkas nog inte så industriellt utan ganska hantverksmässigt med en massa smådelar som ska monteras. Ursprungligen kunde de köpas på ett av järnvägsmuseerna i Östtyskland och de hade även materialsatser till spår med code 100 (2,54 mm höga) räler. Jag köpte några vagnar från Bernd Beckmann i Västtyskland för en sisådär 35 år sedan. En del av vagnarna är lite grova och plastiga, gäller främst en del av de tvåaxliga godsvagnarna. Däremot är personboggivagnarna fint gjorda. De ursprungliga östtyska modellerna hade bedrövliga hjul som behövde bytas ut men det är säkert åtgärdat idag. En del av modellerna, speciellt boggipersonvagnarna skulle mycket väl kunna passa in på en svensk H09-bana som försöker efterlikna en 802 eller 891 mm bana fast i ett lite mindre format.
/Björn D