Hej Micke!
Det blir en del frågor och sedan ett antal tips. Är det Ultra Scales vagnshjul eller lokhjul som du har? Vagnshjulen levereras ju normalt med spetslageraxlar som är 26 mm långa över spetsarna. De 0,3 som diffar borde ju gå att borra upp i axellagret.
En annan möjlighet är ju att borra ur de nuvarande lagren och stoppa i nya mässingslager. MRV har tidigare haft sådana från Markits. Nu vet jag inte hur aktuell MRW:s katalog är. Annars går det att beställa direkt från Markit, de återfinns på sidan 28 i deras katalog, länk till den bifogas nedan:
http://www.markits.com/MARKITS_Price_Guide_2013_09.pdf
En annan källa är Parkside Dundas som jag handlar någorlunda regelbundet ifrån och som jag har mycket goda erfarenheter av. De har i princip (och kanske mer än i princip) samma lager som MRW och Markits, se bifogad länk:
http://www.parksidedundas.co.uk/acatalo ... HEELS.html
Den typ som heter "Waisted" är den nättaste. När jag har monterat mässingslager i plastaxelboxar har jag även borrat ett litet hål från utsidan så att jag kan finjustera lagrets spel. Det ska ju vara ett litet spel så att axeln kan kompensera för ojämnheter om vagnen inte är trepunktslagrad.
Även PECO har spetslager, även plast något som jan vara bra om man har mässingsaxlar, se bifogad länk:
http://www.peco-uk.com/prodtype.asp?str ... Position=1
Borde gå att beställa från någon handlare som har PECO i sitt sortiment.
Har även för mig att Sture H brukar ha spetslager i sitt sortiment, det kan ju vara lönt att slå en signal.
Nu vet jag inte hur Magic Train hjulsatserna är konstruerade och vilken axeldiameter de har. Men om det är 2 mm axlar så borde det finnas en del sådana över från de som spårat om Magic Train vagnar till andra spårvidder, t.ex. Tobbe.
Nu misstänker jag att du ska använda dem i nollan. Då tror jag att det är bättre med axlar med tapp istället för med spets. Spetslager är ju definitivt ingen optimal lösning om ett lager belastas nämnvärt. Du skulle ju kunna använda antingen PERL-lagergafflar innanför Magic Train gafflarna efter lite kirurgi, men då bör vagnen trepunktslagras. Att mj-tillverkarna favoriserar spetslager även i skalorna ovanför N beror nog mest på att det är en billigare och enklare lösning än tapplager, speciellt om man kan gjuta axelboxens lager i någon plast med goda lageregenskaper.
Slutligen, rör det sig om en handfull axlar, de kan tillverkas i mässing, kanske det kan lösas på ett annat sätt om du skickar ett PM eller slår mig en signal.
Mvh
Björn D