Sida 1 av 1

Skarvjärn nollan

Postat: tor 14 jan 2016, 06:35
av Tobias Ljung
Jag har lange varit pa jakt efter lampliga kosmetiska skarvjarn for code 100 rals i nollan.

For On2 / code 70 anvander jag FMWs fina plastgjutningar.
Bild
http://www.foothillmodelworks.com/DetailPt.html

Men for On3 / code 100 har jag gatt bet. Skarvjarnen maste vara isolerande (annars overbryggs "sparledningarna" som ska halla reda pa var tagen befinner sig...). De ska ocksa vara av typen med alla bultskallarna pa utsidan (Amerikanarna kor ofta varannan).

Tog hem Exactoscales variant for en tid sedan:
Bild
http://www.finescale.org.uk/index.php?r ... ct_id=2411

Denna ar dock svar att montera i efterhand, och dessutom sa tjock att flansarna tar i. Funkar inte for mig.

Flera amerikanska leverantorer faller pa bultmonstret.

Men igar stotte jag pa en kanadensare som verkar lovande:
Bild
http://www.pdc.ca/rr/catalog/product/o- ... nt-bars/44

Har bestallt hem ett "sample set" att titta pa. Kanske har nagon redan provat?

Re: Skarvjärn nollan

Postat: tor 14 jan 2016, 11:44
av Micke Brane
Har du kollat på C & L Finescale och deras "fishplates" i mässing?
http://www.finescale.org.uk/index.php?r ... 95_396_540
7fp101b-500x500.jpg
7fp101b-500x500.jpg (52.83 KiB) Visad 5616 gånger
e7xxfp11-500x500.jpg
e7xxfp11-500x500.jpg (45.6 KiB) Visad 5616 gånger

Re: Skarvjärn nollan

Postat: tor 14 jan 2016, 15:03
av Tobias Ljung
Finescale och Exactoscale ar samma pryttlar. De har bade varianter i massing och plast. Kruxet med massing (bade gjutna och etsade) ar att de leder strom. Plastvarianten fran Finescale ar som sagt svarmonterad i efterhand, och sa tjock att hjulen stutsar pa dem (har provat...).

Aven Wenz har etsade skarvjarn:
Bild

Drommen vore annars att FMW tar fram code 100 jarn i samma stil som code 70 (plastgjutning). Har kontaktat dem i fragan : )

Re: Skarvjärn nollan

Postat: tor 14 jan 2016, 19:04
av Olsson
Inget tips, men en liten fundering:

Nu är jag dåligt bevandrad i nollan, men åtm i halvnoll är ju flänsar och hjul i största allmänhet normalt ganska överdimensionerade om man inte kör någon form av superduper-finskala.

Det gör att "riktiga" svenska skarvjärn med fläns är praktiskt taget omöjligt, men i nollan kanske det går att få plats med? Skarvjärn utan fläns är en antingen väldigt gammal och klen variant (17 kg-räl och klenare, dvs <=1870-tal) eller modernare och grövre (43 kg och grövre, 1950>) i fullskalan...

Re: Skarvjärn nollan

Postat: tor 14 jan 2016, 19:14
av Tobias Ljung
Kanadensaren erbjuder aven skarvjarn med flans. Jag har bestallt en provssats.
Bild

Re: Skarvjärn nollan

Postat: fre 15 jan 2016, 00:55
av Björn D
Hej Tobias!

Jag tror att de kanadensiska vinkelskarvjärnen är det andra uppifrån bilden ovan. Bara en liten vinkel och inte den rejäla vinkeln som svenska vinkelskarvjärn har och som täcker rälfoten.

Sedan ett lite kuriosum. På Roslagsbanan hade man tills för ca tio år sedan i alla fall ett isolerskarvjärn tillverkat av ek på Viggbyholms station. Två profilerade ekbitar med plattjärn på utsidorna. Var sugen på att plocka hem det (när spåret revs inför ombyggnaden av bangården) men skarvjärn är rejäla grejer och knappast man lägger i byrålådan och jag hade lite svårt att komma på vad jag skulle med det till.

Mvh
Björn D

Re: Skarvjärn nollan

Postat: fre 15 jan 2016, 05:03
av Tobias Ljung
PDC / kanadensaren har alla varianterna, dvs C, L och flat, dessutom i olika langder och med 4 eller 6 bultar, konfigurerade som man vill! Han erbjod sig ocksa att gora en variant med stor flans nedtill, men det skulle da vara en separat del. Sa istallet for 4 delar per skarv skulle det bli 8. Dar gick min grans iallafall, sa det blir nog L-varianten fran hans standard sortiment. Men jag vill se hur de ser ut i verkligheten innan jag bestammer mig...

Re: Skarvjärn nollan

Postat: sön 18 sep 2016, 19:28
av Micke Brane
Hej

Fick precis hem några prover på
PDC Precision Design Co för H0 Code 83, 110014
och
Exacto scales för 7 mm räls, E7XX FP01

Här i bild på code 83 räls.
PDC smiter fint in i rälssidan utan att sticka ut och hindra
medan Extraco scales nästan är lika höga som rälsen och
får hjulen att lyfta på bultskallarna.

image1.JPG
image1.JPG (133.23 KiB) Visad 5053 gånger