Smalare än smalspår!
Postat: fre 11 dec 2015, 10:55
I min glada ungdom drogs det en hel del ”Bellmanhistorier” av varierande kvalitet. Här kommer något liknande: Det var en fransman, engelsman och en stackars irländare som skulle bygga en järnväg och detta blev resultatet:
http://www.britishpathe.com/video/along-the-line
I de förenade brittiska kungadömena, England, Scottland och Wales som i var erövrat av England (om jag inte missminner mig) fick man ganska tidigt regler som gjorde att järnvägar för allmän trafik måste byggas normalspåriga. Man hade ju tidigare haft problemen med bredspåriga GWR (7' ¼'' eller 2140 mm spårvidd).
Detta innebar begränsningar när det gällde innovativa lösningar, som då inte kunde realiseras på hemmaplan. För kolonierna och för Irland fanns inte dessa begränsningar utan här var det fritt fram att bygga såväl bredspår, smalspår som enkelspår... Det innebar bl.a. att det på Irland bara byggdes bred-, smal- och enkelspår, inget normalspår!
/Björn D
http://www.britishpathe.com/video/along-the-line
I de förenade brittiska kungadömena, England, Scottland och Wales som i var erövrat av England (om jag inte missminner mig) fick man ganska tidigt regler som gjorde att järnvägar för allmän trafik måste byggas normalspåriga. Man hade ju tidigare haft problemen med bredspåriga GWR (7' ¼'' eller 2140 mm spårvidd).
Detta innebar begränsningar när det gällde innovativa lösningar, som då inte kunde realiseras på hemmaplan. För kolonierna och för Irland fanns inte dessa begränsningar utan här var det fritt fram att bygga såväl bredspår, smalspår som enkelspår... Det innebar bl.a. att det på Irland bara byggdes bred-, smal- och enkelspår, inget normalspår!
/Björn D