Sida 1 av 1

Rälscode i förhållande till rälsvikt?

Postat: sön 15 nov 2015, 20:25
av Daniel Bergqvist
På Järnvägshistoriskt forum diskuteras Ölands spårstandard och det får mig att fundera på vilken "rälscode" som motsvarar vilken rälsvikt. Rälscode 100 är ju t ex 2,54 mm men vilken rälsvikt motsvarar det?

Jag bygger i Nollan så jag är mest intresserad av motsvarighet mellan Code och rälsvikt i skala 1:45.

Rälsvikterna på Öland
Bild med 15 kg rälsvikt?

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Rälscode i förhållande till rälsvikt?

Postat: mån 16 nov 2015, 00:27
av Björn D
Hej Daniel!

På föreningens länksida hittar du under: Förebilder Sverige --> Liten banlära en förteckning över dimensionerna för ett antal olika rälsvikter. En räl om 15 Kg/m är omkring 80 mm hög som motsvarar 1,8 mm i skala 1:45 eller code 70.

Mvh
Björn D

Re: Rälscode i förhållande till rälsvikt?

Postat: mån 16 nov 2015, 17:32
av Daniel Bergqvist
Tack!

Jag hittade även den här sidan som har lite grövre räls över 20 kg/m:
http://www.historiskt.nu/diverse/rals/ralsvikter.html

Sammantaget för skala 1:45:
15 kg/m -> Code 70. (Bl a på Öland)
17,2 kg/m -> Code 78. (Bl a Brittatorp - Oskarshamn)
24 kg/m -> Code 90. (Bl a Växjö - Hultsfred)
27,5 kg/m -> Code 94. (Bl a Hultsfred - Västervik)

Code 83 som jag kommer att använda motsvarar ca 20 kg/m. Låter som Tp-lok får hastighetsbegränsning ;)

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Rälscode i förhållande till rälsvikt?

Postat: tis 17 nov 2015, 21:51
av Jan Frelin
Jag gjorde en översättningstabell nån gång:

http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Spåret+som+modell

Re: Rälscode i förhållande till rälsvikt?

Postat: ons 18 nov 2015, 18:58
av Thomas
På Öland byttes rälsen till 22,5 och 24,8 kg/m på 20-talet på sträckan mellan Borgholm och Mörbylånga. Tp loken plockades över från Kalmar när det var betsäsong och de fick köra denna sträckan.