Ny plan i timmerskogen - Tillbaka till Inglenook
Postat: ons 04 feb 2015, 16:21
Jag var inte helt nöjd med min spårplan för Sloat Lumber Co. (se http://www.smalsparigt.org/nya_forumet/ ... f=3&t=2073 ). Jag hade lyckats klämma in de funktioner jag ville på liten yta, men spårplanen såg inte ut som de gamla foton jag inspireras av: Bangården till vänster såg mest ut som en dold uppställningsbangård, medan mina gamla foton för det mesta visar en ensamt spår som ringlar fram mellan vingliga, provisoriska byggnader.
En bergsluttning i bakgrunden hade tidigare till uppgift att dölja ett par dolda parkeringsspår, men sedan jag fimpat dem var enda uppgiften att bära upp en vattentank som var avsedd att ligga i sluttning. Det slog mig att om jag offrade tanken så skulle jag frigöra användbart utrymme, så här är nästa version:
Utöver att göra planen mindre kompakt så får timmerutlastningen en mer naturlig placering, på ett eget stickspår. Jag har slopat rundgången, som inte fyllde nån större funktion eftersom jag ändå planerade att backa in tågen med loket längst åt höger.
En bergsluttning i bakgrunden hade tidigare till uppgift att dölja ett par dolda parkeringsspår, men sedan jag fimpat dem var enda uppgiften att bära upp en vattentank som var avsedd att ligga i sluttning. Det slog mig att om jag offrade tanken så skulle jag frigöra användbart utrymme, så här är nästa version:
Utöver att göra planen mindre kompakt så får timmerutlastningen en mer naturlig placering, på ett eget stickspår. Jag har slopat rundgången, som inte fyllde nån större funktion eftersom jag ändå planerade att backa in tågen med loket längst åt höger.