DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Så här ser det ut på riktigt:
Bild
Bild
Bild
Tänkte mig en 3D ritning från nån kunnig av buffertbeslaget samt bufferten sen får man greja till restan själv.
Vagnstypen kräver ju den lösningen.
Mallet ja, nånstans i fjärran.....

LH
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev:Hej igen.
Vagnarna blev ju så gott det gick färdigställda till Gärsnästräffen. Koppel och axelboxar är inte fixade än men det jobbas på.
Här är alltså DONJ första förlängda serie bromsad och obromsad och med löst kolskrov fritt efter de bilder som finns samt förstås J O Svensson "DONJ-den rullande materielen"
Særdeles heftig!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av lenelg »

/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

En riktig thriller-Bron, 948 nitar.

En bro till en kommande modul.
Kan nog sägas vara lite av en standardbro på smalspåriga järnvägar. Min är uppmätt och ritad med utgångspunkt från bron i Björkeryd efter Nättraby Alnaryd Eringsboda järnväg, NAEJ. som ligger nån kilometer från mitt hem. Bron byggdes av Berglunds eller Bergsunds Mekanisk i Stockholm nån gång runt 1894.
DONJ hade ett flertal liknande broar varav den längsta i centrala Ockelbo över Testeboån finns kvar och likaså bron över Laån i Åbron. Dessa är nog byggda av DONJ själv i Jädraås
Jag har breddat bron något, 6 mm, för att kompensera för spåvidden men det är en gissning.

Bild
Bild

Mvh Lars H

Ps Roco hälsar. Han ser fram emot löpsäsongen.
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Micke Brane »

Hej Mallet

Försökte nå via PM:et här på forumet.
Men det verkar inte som det fungerar.?
Jag undrar om du har möjlighet att dela med dig av ritningen då jag tänkt bygga en bro
av just den modell du byggt så mästerligt i mässing.

Micke Brane
En förvirrad återfalls rallare
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev:En riktig thriller-Bron, 948 nitar.
Supersnygt som alltid!
Litt flere bilder fra byggingen av broen ville gjort meg kjempeglad!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Först på plan!!!
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av zikkan »

:lol:
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Göran T »

Mallet skrev:[...]Bron byggdes av Berglunds eller Bergsunds Mekanisk i Stockholm nån gång runt 1894.[...]
Mycket snyggt Lars.
Bergsunds Mekaniska i Stockholm är samma företag som två år tidigare levererade ångfartyget S/s Trafik som trafikerade rutten Hjo-Hästholmen.
/Göran T
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Nu har det löst sig....
Efter långt bry så har det löst sig med koppel och axelboxar.
Kopplen är ritad av Daniel B och axelboxarna har jag själv ritat i CAD (det tog hela sommaren att lära sig hjälpligt via tuturiols på Youtube).
Gjutningarna är sedan gjorda av Brimalm och får nog ses som "state of art", det står faktiskt DONJ 1905 på lagerlocken mkt tydligt om man har ett bra förstoringsglas.
Koppel o axelboxar.JPG
Koppel o axelboxar.JPG (139.3 KiB) Visad 7538 gånger
Bufferten har ett litet slag i sida,ca 1 mm och sitter löst i chassiet, ihoplöda tillsammans med dragstängerna. Koppelhöjden som ska vara 16,2 mm och det har jag inte riktigt fått till då kanske måtten inte stämmer i den inre hjullagringen. Sånt löser sig.
Att det inte går att löda i brons avfärdas oxå härmed som ren bullshit. Legeringen är koppar och tenn så det är inget problem.
Chassiet ser så ut för att det varit målat en gång.

I allt prat om Brimalm på alla forum vill jag säga detta:
Brimalm är en stor resurs för oss utövare. Deras arbeten tror jag inte finner sin överman och kanske inte ens sin like.
Men det är ett företag som kämpar för att överleva.
Map. D-loken, där även jag väntar, så är det ju ett projekt med stor slagsida och goodwillmässigt ett helt förlorat slag.
Som företag har man då ingen annan väg än att gå vidare eller gå i konkurs.
Det är min fasta uppfattning att man jobbar på under stor press, trots alla fördömanden, för att lösa detta och jag tror att man kommer att så småningom lösa situationen. Alternativet är ju konkurs!
Så sitt lugnt i båten!
Man kan ju även stödja företaget genom att lägga ut order på produkter och projekt.
För som sagt-Brimalm är en unik resurs för oss utövare.
Jag har inga ägareintressen i Brimalm utan detta är min åsikt.

Mvh Lars H

Ps Roco är av samma åsikt.
Skriv svar