DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Hjulringar 1000 mm 1/45, automatstål, silverpläterade.
Bild

Roco, hundarnas Caruso, hälsar.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev:Hjulringar 1000 mm 1/45, automatstål, silverpläterade.
Snyggt!
Hva slags hjulprofil har ringene, og hvordan er de dreid?
Er også nysgjerrig på hvordan "silverplätering" utføres.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Vad beträffar hjulprofil så är det väl ett hopkok av olika ideer. Proto 45, en inofficiell finescalestandard, beskriven av Erik Olsen http://www.modelbaneteknik.dk/ kan väl sägas vara grunden men även NMRA RP-25 code 110 samt GMJS standardblad http://gmjs.se/ har beaktats. Det hela har kokat ner till måtten 3mm tjocka 2,1 mm rullbana, 0,9 mm fläns 3 grader vinkel på rullbanan 30 grader flänsens yttersida samt 7 graders avfasning höftat som flänshöjden på insidan. Flänsens rundning gör jag med en finhuggen fil så det blir väl kanske inte så exakt, vilket iofs sannolikt saknar betydelse, men flänshöjden blir 0,7 mm +/- 0,03 mm. Rullprov har utförts på Edensky såg-banan under Tobbes överseende och utföll till belåtenhet.
Silverpläteringen, en metod att galvaniskt belägga ytor med olika metaller, i detta fall då silver har Karlskrona metallplätering utfört till en modest kostnad. Tjockleken är ungefär 4 mikroner så det påverkar inte måtten så mkt men förbättrar förhoppningsvis strömupptagningen.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev:Vad beträffar hjulprofil så är det väl ett hopkok av olika ideer. Proto 45, en inofficiell finescalestandard, beskriven av Erik Olsen http://www.modelbaneteknik.dk/ kan väl sägas vara grunden men även NMRA RP-25 code 110 samt GMJS standardblad http.
Takk for svar!
Det var Erik Olsen som lagde hjulene til mine Westinghouselok, og han har også lagd en del godsvognhjul som endelig skal komme til anvending på kisvognene jeg holder på med.

Men siden det ikke er noen andre som bruker hans hjulprofil sjekket jeg den amerikanske Proto48 standarden, og den er så tett på Olsens profil at de kan brukes om hverandre.

Dermed kan jeg benytte feks. dreiestål og vekselkomponenter fra Protocraft i USA.

Hvordan skal du lage resten av hjulene, forresten? Støtte hjulstjerner i messing?

Shapeways har en printe/støpe tjeneste som er meget interessant med tanke på ekstremt små serier med messingdeler. Har et hjulprosjekt på gang der jeg tenkte å benytte meg av den.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Hjulcentra görs av polyuretan som gjuts i sprutor, skivas upp och fräses med en 1mm fräs. Efterbearbetning för att passa i hjulringen med lätt presspassning.
Försöker lägga upp bilder via photobucket men det bara går inte. Den här digitala världen måste vara djävulens bästa spratt!
Någonsin!
Konsulterade en vän så nu har det löst sig.
Läste även i morse att proffesor Stephen Hawkins varnar för att artificiel intelligens kan bli det som förgör mänskligheten vilket ger mitt påstående nästan bibliska propotioner.
Anledningen till att använda polyurethan är att det ger möjlighet att både limma och måla vilket är betydligt svårare med ex. Delrin eller nylon.
Bild
Bild

Roco hälsar.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Så var en uppsättning hjul till DONJ nr 15 klar. Kanske nån får problem med detta men jag hänvisar till min grundlagsskyddade konstnärliga frihet. Nr 15 var en 16 tons Motalamaskin även kallad Gambjörn efter en viltolycka ovanför Wintjärn
Bild
Kvartningsjiggen är fräst i delrin och har två olika slaglängder 9 0ch 11 mm motsvarande 430 samt 500 mm slaglängd.
Bild
Chassiet är byggt med hjälp av Sig Bergströms KP-loksplåt och är enligt principen continious springy beam, en gitarrsträng som löper på insidan av ramen. På den vilar i sin tur hornblocken och därför måste hjulen monteras underifrån.

Roco hälsar.

Lars H
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tobias Ljung »

Ser otroligt fint och välbyggt ut!
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Den första lösa sammansättningen. Roligt!!!
Bild
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Per N »

Hej!

Jag har nöjet att kunna följa det här bygget på nära håll (i vår lokala mässingsjunta) och är mycket imponerad. Lasse utövar "Engineering" på högsta nivå!!! Vänta till han berättar om de egentillverkade fotogenlyktorna med handslipade glas!
Sedan skall tilläggas att Stigs etsplåt är en mycket bra utgångspunkt, men det är många moment och delar som tillkommer, speciellt hjul och drivning. Här har Lasse fått ihop mycket snygga hjul och en bra lösning som lär kunna klätta över en blyertspenna på spåret med rörligheten i hjulupphängning och koppelstång samt continous springy beam-fjädring.
Efter att ha pysslat med min Kp-byggsats i snart två år nu så slås man över hur stor volymskillnaden ändå är mellan 0:an och H0. "Halva skalan" ger ju en volymfaktor på 8 ggr i 3D och det märks!
Kul som sagt att det börjar likna ett färdigt lok - vi får se när det blir officiell "Roll out".

MVH / Per N
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev:Den första lösa sammansättningen. Roligt!!!

Supernice!
Fortell gjerne mer om byggingen!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar