DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Det kanske intressantaste med detta bygge som f.ö. är helt oprövat, är väl fjädringen ,continious springy beam (CLAG.org) och kraftöverföringen. På bilden syns gitarrsträngen i sina "fulcrum", upphängningar. Hornblocken är gjorda av en 10mm mässingstång med urfrästa lagerhus och styrningar. Alla hjul är kullagrade (Googla kullagergrossisten).
Hjulaxeln med kugghjulet har två lager på var sida om drevet och där ska en växellåda snäppas på ovanifrån, alltså hjulen från undersidan och växellådan uppifrån.
Bild
Allt detta verkar funka bra, är dock inte nöjd med kvartningen men det verkar ligga i de lagerbussningar som ligger mellan koppelstång och koppeltappen, centreringen får jag inte riktigt till men det kommer.
Bild
Växellådan är fräst i delrin och kullagrad på alla axlar. Utväxling 1/93,3 ungefär.
Jag gillar att svarva och fräsa så det övriga blir mest hempulat som vi säger i trakterna kring Ockelbo men som sagt, grunden är Stig Bergstöms Kp-plåt.

Roco sover!

Lars H
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Kvartningen har varit ett bekymmer, det har nypt så där irriterande lite men fullt märkbart. Konstaterade så småningom att centreringen av "koppeltappsbusningen" inte var ok trots dubbhålsborr i rätt dimension.
Frustrerad så konsulterade jag till slut Sture H som trots sin svåra situation dök in i problemet med hull och hår. Vi enades till slut om att svarva både inner och ytter diametrar i samma uppsättning nog var det bästa.
Bild
Ett stål slipades därför av en 1 mm borr av billigt fabrikat. Slipen är en Tormek 3 med vanlig sten, bra grej då man kan hålla köksknivarna fruktansvärt vassa oxå.
Bild
Upp i svarven och pröva med kanonresultat. Utsticket på stålet är blott 5 mm.
Bild
Färdiga provet. Bussningarna blev lika bra, 2 mm ytter och 1,6 mm innerdiameter så det är ju inte sådär mkt gods i dom.
Loket rullar som en dröm. Härligt. Nu ska jag ta en öl. Härligt!

Roco upptagen med tikbesök (Sally, gammal flamma)

Glad påsk!!

Lars H
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Inspirerad av Hauks kisvagn så har jag ritat en ritning och låtit etsa en plåt av DONJs virkesvagn, den 1911 förlängda av första serien. Vagnen är speciellt bra då den kan byggas i minst 6 varianter, timmerbankar, flak och med kolhäck. Bromsad och obromsad. Modellen är tagen dels från Jan Olov Svenssons bok "DONJ en beskrivning av den rullande materielen och dels så finns nr 25 kvar i Jädraås.
Och i måndags kom den från Skottland (PPDLtd.com) så här har nitats.
Bild
Först prövade jag med mässingtråd som lödes fast och klipptes av i lämlig längd vilket blev sådär. Koppartråd från en ellkabel sisådär runt 0,5mm i diameter prövdes sen och det blev bättre. I rätt längd ca. 1,5 mm så det fyller nittången lagom.
Bild
Ett första procedurprov
Bild
Tången är hemgjord av en billig och därmed bearbetbar tång från Biltema.
Först så gavs leden några körnarslag vilket förbättrade precisionen och sen borrades ett 1mm hål genom skänklarna.
Urfräsningar i skänklarna är något djupare än plåtvikningarnas djup.
Sen svarvades nitsäten av automatstål vilket snart visade sig för mjukt och hela sätet kantrade efter ett antal nitar.
Det blev bättre när de gjordes av utslitna skruvbits från en billig sortimentsats. De håller formen efter mer än 150 nitningar och kommer troligen att hålla mkt längre än så. Så svenskt snabbstål är hårdare än japanskt vilket i sin tur är hårdare än koppartråd.
Det är ungefär 200 nitar i grunchassiet men det gick att göra på mindre än en veckas kvällsjobb inkl. metodutveckling.

Hälsar Lars H

Roco ska bli pappa!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Veldig artig at du ble inpirert til dette vognprosjektet!

Spesielt interessant med den nagletangen. Skulle gjerne sett flere bilder av selve nitningen. Og hvordan greide du å bearbeide de gamle skrubitsene? De er jo som du skriver lagd i en ekstremt hard legering.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tobias Ljung »

Verkligen läckert Lars! Hur har du tänkt göra med koppel?
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Tack för uppskattningen.
Bitsen är ju hårda men inte hårdare än mina stål. Svenskt stål biter. Grovbearbetning sker med ett hårdmetallstål och det fina med vanliga sparskär av mkt hög kvalitet (Bofors Q10, inköpt på tradera) Bitsen är ju inköpt i en sortimentsats från nåt billighetsvaruhus och den kombon funkar. Själva nitsätet är gjort med en radiefräs 0,5 mm radie. Jag har ikväll äntligen hittat en kinesisk fräs med radie 0.3mm http://www.ebay.com/itm/Lot-1pcs-HRC60- ... 4194115674 och när den kommer hem så kanske tekniken förfinas något. Hittar inte tillbaks till den rätta länken, kanske det var den sista.
Jag kan oxå erkänna att min plåt är långt ifrån perfekt, trots en månads stirrande och funderande har ett flertal fel insmugit sig. Så nu ligger arbetet nere tills en kompletteringsplåt blivit gjord. Själva nitningen är inte så märkvärdig men ganska pillig (det är väl bla.därför vi håller på), klipp till en lagom bit tråd, brotcha hålet till lagom storlek, pilla dit trådbiten, fixera tången och kläm till lite lagom.
Vad beträffar koppel så är det en mkt öm tå som för närvarande inte har ngn lösning, vagnstypen är ju så öppen att Waldes koppel inte riktigt funkar. Därför vill jag föreslå att nån intresserad kanske skulle kunna rita ett i 3D så kanske man kan få ex. Brimalm eller nån att gjuta en serie. Jag har lite ideer om hur det skulle kunna se ut. Kontakta mig gärna via mail.

Hälsar Lars H
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

1:a maj, blåsigt, regnigt och kallt. En riktigt bra dag! Nu har jag inte mer delar att nita dit utan att komplettera och rätta till på en ny plåt.
Det är bara 2 bankar och spännstagen kvar. Var 5:e vagn hade oxå tryckluftsbromsutrustning. Koppel och fjäderpaket/lagerhus saknas i dagsläget, osäkert hur det kommer att lösas.
Fjädringen, den lilla tråden på insidan av ramen funkar mkt. bra och hjulen rullar hur fint som helst.
Bild

Metoden att nita har i alla fall kommit för att stanna på min förvaltning, det går ganska fort och blir ganska snyggt. Tror inte ens det behöver lödas.

Hälsar Lars H

PS Roco har haft en tråkig dag han.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev: Metoden att nita har i alla fall kommit för att stanna på min förvaltning, det går ganska fort och blir ganska snyggt. Tror inte ens det behöver lödas.
Jeg kommer garantert til å forsøke å lage meg en slik nagletang!
Ikke dumt med ekte nagling.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Morron Vänner.
Här är en till länk var man kan köpa en fräs, tar ca 2 veckor att få hem den. Kvalitet vet jag inget om.
http://www.aliexpress.com/wholesale?cat ... +End+Mills

Jigun
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

DONJ 25
Äntligen tvättad och klar. Ska bara måla och slutdetaljera. Ska ställas ut i Gärsnäs på lördag.
Bild
Bild
Ett antal detaljer kommer ändå att fattas, fjäderpaket och koppelfrågan har än inte fått nån lösning.
Känner mig lite jäktad.
Vi ses.
Mvh Lars H

Ps Roco hälsar.
Senast redigerad av Mallet den fre 02 okt 2015, 18:53, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar