DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Så här då?
Med beaktande av alla mått så ska det då bli så här då.
T2p Lokskylt.jpg
T2p Lokskylt.jpg (238.73 KiB) Visad 9243 gånger
[/b]
Fick ett mail med tips om att typsnittet finns på WNJs hemsida.
Inte helt fel. Loknumret och littera blev ju bra.
Översta texten blir en aning för bred, kanske man kan lägga in bokstäverna en och en och flytta ihop dom. Det är inte WNJs typsnitt som då blev ännu bredare utan det är Ariel. Fler förslag?
Har kört upp all resin så det finns inget printat för än i mellandagarna.

Mvh LH
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

Jag vet ju inte vilket program du använt men avståndet mellan bokstäver kan i många program justeras med en funktion som heter Kerning. Då behöver du inte lägga in bokstäverna en och en.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Print i veckan.
Jag är inte nöjd med min nya maskin. Verkar som om den måste ut på marknaden lite för snabbt.
Svår att ställa in med en markant tendens att göra som den vill.
Utskrifterna blir inte bättre än med den gamla, felprocenten mkt högre osv.
Dock skriver den ut fortare.
Utskrifterna har lätt för att bli skeva av sig själv och det kan kanske bero på hastigheten.
Så här ser
T2p kaross o kjol.jpg
T2p kaross o kjol.jpg (83.32 KiB) Visad 9070 gånger
det ut just nu.
Närbilder är lite obarmhärtiga, det blir lite randigt liksom.
T2p kaross o kjpl 2.jpg
T2p kaross o kjpl 2.jpg (64.1 KiB) Visad 9070 gånger
Modellen är sprutad med Stålplast sprutspackel och slipad flera gånger så ränderna syns nog inte efter målning.
Att maskinen har svårt att hålla höjder syns dock bra, gångborden är nästan 2 mm tjocka.
Det finns många frågor.
Jag tror nog att 3d-print är intressant för ganska många ock kommer att bli en vanlig/vanligaste metod.
Det kanske kunde vara bra med en egen Avdelning/tråd för utbyte av erfarenheter och ideer här på forumet, eller....

Mvh LH

Ps Roco av exakt samma åsikt!
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Nyårshälsning
En nyårshälsning från verkstan där bla denna blev färdig i år.
DONJ 87.jpg
DONJ 87.jpg (180.99 KiB) Visad 8915 gånger
Fritt tolkat från en bild på Samlingsportalen.
Få se om världsläget kan medge ett årsmöte i Jädraås.
Med förhoppning om en tillfrisknande värld.
Gott nytt år!

Mvh LH

Ps Roco hälsar även han.
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av PeO Helgesson »

Det där ger onekligen mer småbanekaraktär än mina fyrsågade lindgrensslipers, eller kretskortslaminat. Gott slut, gott nytt.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Tillbaka till nitbordet.
Det är ju lite trökiga tider men det ger ju många hobbytimmar i alla fall.
Ritade en plåt föreställande DONJ:s vagnserie 221-300, ni vet den med lite längre hjulbas. Mycket intressant vagnstyp!
De byggdes i Falun i början av 1900 och fick en förlängning 1911 om 1500 mm.
Pga den något större hjulbasen så stämmer inte måtten för att få till bromsupphängningen och just detta har jag inte listat ut hur det var.
En tveksam ritning finns i Jädraås men den är daterad 1921. 7 vagnar fick golv varav 256 finns kvar dock numera med timmerbankar men jag fotade den innan ombyggnaden.
DONJ 221-300 Plåten..jpg
DONJ 221-300 Plåten..jpg (206.59 KiB) Visad 8446 gånger
Plåten ser ju lite svår ut men det är 5 vagnar, 3 med bankar och 2 med flak, bara copy/paste liksom.
Etsad av PPD i 0.25 mm nickelsilver som dom kallar kvaliten. Postnord skötte sitt och det kostade 75 kr extra. Inga problem, frakten tog dock närmare 3 veckor.
Att nita sen är ganska kul, det blir nåt hela tiden. En timmes arbete ser ut så här
DONJ 221-300 En timme..jpg
DONJ 221-300 En timme..jpg (268.29 KiB) Visad 8446 gånger
och efter en kväll så kommer man så här långt.
DONJ 221-300 2.jpg
DONJ 221-300 2.jpg (236.56 KiB) Visad 8446 gånger
Efter ytterligare 10 dagars så blev det två vagnschassien.
DONJ 221-300.jpg
DONJ 221-300.jpg (153.33 KiB) Visad 8446 gånger
Här saknas genomgångsledning för bromsar.
Det har bara insmugit sig ett litet fel så vitt jag förstår och det är ju uppenbart ju.
Flakvagnen har en 1.5 mm mässingplåt och den väger då 88 gram men den med timmerbankar bara runt 25. Det lär ju inte bli några tomtåg precis.
Lastade kan man ju tynga dom lite.

Mvh LH

Ps Roco mår inte så bra. Hjärtat! Dock fortfarande ointresserad av slikt pyvel.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Imponerende produksjon!
Blir der en masterclass i ekte nitning på årsmøtet? Dette er en teknikk jeg gjerne skulle lært meg.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

Tråkigt att höra om Roco.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

När andan börjar falla på
En ny plåt har kommit från PPD. Leveransen funka hur bra som helst.
DONJ 203-510.jpg
DONJ 203-510.jpg (222.65 KiB) Visad 7573 gånger
Det är modeller av de vagnar som DONJ lät bygga mellan 1903 o 1909. Väldigt speciell typ med lååånga fjädernävar.
Åg-banan lät också bygga 13 vagnar som DONJ så småningom övertog.
2 finns bevarade i Jädraås , 203, orginal DONJ och Åg-banans 510. En rätt av förkortad variant. Kan byggas både bromsad och obromsad och med delvis riven bromsutrustning.
En oerhört intressant vagnstyp!

Mvh LH

Ps Roco mycket gladare igen. Han har sörjt sin packleader!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Da har du litt å pyssle med utover våren!
Hvilken tykkelse etser du vagnsplåtarne i, forresten?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar