DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
folke
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 31 mar 2016, 08:15

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av folke »

Tjusigt!

Folke
Gladbyggande skalahoppare
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Man har sina laster.
d680ae skrev: sön 16 jan 2022, 19:48
Mallet skrev: sön 16 jan 2022, 18:20 ...
Virket är gjort av torrgrenar från gran.
...


Är syftet med materialvalet också att lasten skall föreställa torrvirke från någon långt tidigare avverkningssäsong eller stormfällning?

Ja där fick man nåt att fundera på.
Om man tänker sig att sätta datumet på min förvaltning till sensommar/höstkanten tidigt 60-tal, då man fortfarande flottade en stor del av timret som skulle till Norrsundet. DONJ uppfodrade timmer som lagat i sjön på flera platser efter järnvägen. Bara här i Ockelbo fanns uppfodringsverk både i Bysjön och i Östbyberg. Och timmer som legat i sjön kanske flera månader i väntan på transport ser ut just så här.
Massaved flottades väl inte i nån större utsträckning vad jag vet utan lastades på lastbil och omlastades sedan till järnvägsvagn på många ställen efter linjen. Sulfitmassa kunde sedan omlastas ytterligare i Ockelbo för transport till en sån fabrik ex Stora Kopparbergs fabrik i Skutskär.
I Norrsundet gjordes sulfatmassa som kräver högre kvalitet på virket.
Här är en bild på hur det kunde se ut.
DONJ 337.jpg
DONJ 337.jpg (234.69 KiB) Visad 3442 gånger
Vagnen är DONJ 337, en av deras mest intressanta vagnar. Det var en serie om 6 vagnar som enl. uppg. tillverkades i Jädraås. 3 av dem fick korgar och littererades som F. Korgarna revs av på 60-talet och vagnarna försågs med 6 timmerbankar som svetsades till ramen. Enda egna vagnarna vid DONJ som hade 7,5 meters långbalkar utan skarvning.

Mvh LH

Ps Roco helt förstummad! Tänka sig!! 7,5 meter!!!
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

På nya spår
Ny plåt har kommit hem från PPD. 0,25 mm nickelsilver som vanligt
De har alltid varit som förväntat men denna gång så var det lite fel. Det är möjligt att dom skaffat ny utrustning med bättre kvalitet bla är "etsskägget" betydligt mindre vilket ger att håldiametern ökar något exempelvis. En liten reklamation hade jag men den skulle de fixa omgående.
DONJ 301 plåt.jpg
DONJ 301 plåt.jpg (202.1 KiB) Visad 3272 gånger
Det är DONJ 301, längsta smalspårsvagnen i Sverige.
Har börjat med att göra hjul och funderat ut hur hjulupphängningen ska se ut.
Lagringen blir tapp-spetslagring upphängda i delrinvaggor. En axel blir fast i spetslager.
DONJ 301 hjul.jpg
DONJ 301 hjul.jpg (161.04 KiB) Visad 3272 gånger
Det är ganska tacksamt med en 3D-printer när man vill ha fram 13 mm 7-ekrade hjul.
Boggieramen ser ut så här just nu, en del detaljer på utsidan är just de reklamerade.
DONJ 301 vagga.jpg
DONJ 301 vagga.jpg (121.67 KiB) Visad 3272 gånger
Det hela ser ut så här monterat.
DONJ 301 boggie.jpg
DONJ 301 boggie.jpg (200.47 KiB) Visad 3272 gånger
Lite efterkonstruktion med skärande verktyg blir det ju.

Mvh LH

Ps Roco vill fortfarande ta en kvällspromis.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Godt å se at du jobber på!
På tide å få gjort noe selv...

Men en ting lurer jeg på: Du skriver at "denna gång så var det lite fel. Det är möjligt att dom skaffat ny utrustning med bättre kvalitet bla är "etsskägget" betydligt mindre vilket ger att håldiametern ökar något exempelvis. En liten reklamation hade jag men den skulle de fixa omgående."

Hva var det egentlig de hadde gjort feil? At "etsskägget" har blitt mindre er jo som du skriver selv en kvalitetsheving.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Vad blev fel?
Ja det blev en del fel som får mig att tro att PPD kanske har lite inkörningstrubbel.
Detta är den 12:e plåten som PPd har etsat åt mig och jag har aldrig haft några problem.
Ritningen i Coral Draw har jag gått igenom och synat och det är inte där problemet ligger .
Exempel på fel som är i denna plåt är slumpmässigt icke genometsade hål, förskjutning av detaljer i spegelvända delen och reklamationen består av en lång rad av samma detalj som har av nån anledning etsats i sin helhet på kontrasidan och blev då runt 0,03 mm istället för 0,25.
Alla utom det sista är ju ganska lätt att fixa men det är inte PPD:s normala standard.
Det var inget problem att påpeka detta och jag tror att de gör sitt bästa för att lösa problemet även om jag inte fått några reservdelar än, kommer nog. Det rör sig om delar till fjäderupphängningen.
Att man höjer kvaliteten på sina arbeten är ju bra men jag måste då kompensera hålstorleken lite för just nu så ramlar mina nitar ur hålen innan jag fått klämma till och nitförbanden som lyckas blir inte så starka heller utan måste stödlödas.
Med hopp om tillfrisknande.

MVH LH
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev: tor 03 feb 2022, 12:05 Vad blev fel?
Ja det blev en del fel som får mig att tro att PPD kanske har lite inkörningstrubbel.
Detta är den 12:e plåten som PPd har etsat åt mig och jag har aldrig haft några problem.
Ritningen i Coral Draw har jag gått igenom och synat och det är inte där problemet ligger .
Exempel på fel som är i denna plåt är slumpmässigt icke genometsade hål, förskjutning av detaljer i spegelvända delen och reklamationen består av en lång rad av samma detalj som har av nån anledning etsats i sin helhet på kontrasidan och blev då runt 0,03 mm istället för 0,25.
Alla utom det sista är ju ganska lätt att fixa men det är inte PPD:s normala standard.
Det var inget problem att påpeka detta och jag tror att de gör sitt bästa för att lösa problemet även om jag inte fått några reservdelar än, kommer nog. Det rör sig om delar till fjäderupphängningen.
Att man höjer kvaliteten på sina arbeten är ju bra men jag måste då kompensera hålstorleken lite för just nu så ramlar mina nitar ur hålen innan jag fått klämma till och nitförbanden som lyckas blir inte så starka heller utan måste stödlödas.
Med hopp om tillfrisknande.

MVH LH
Takk for informativt svar!
Siden jeg selv benytter PPD er dette svært nyttig info.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tomas Jansson »

Hm, märkliga fel. Tack för info. Det låter lite som något problem med att tolka dina filer, om det nu ser rätt ut hos dig. Är det cdr filer du skickar eller pdf? Skickar du en separat fram o baksida eller en färgkodad ”kombinerad” fram/baksida?

Nyfiken fråga från mig som närmar mig att skicka en etsfil till dem.

Tomas J
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Fel eller....
Filerna går som attachment i mailet och är cdr-filer. De är inte zippade eller nåt sånt utan rakt av bara. Ritningarna är bara svart-vita och i två spegelvända sidor där alla vita markeringar som inte ska etsas igenom ex viklinjer deletas på den ena. Enkelt och lättbegripligt.
Förutom då de delar som av nån anledning blev nästan bortetsade och de halvt genometsade hålen så är det inte några större problem egentligen, lite för stora hål bara.
Hålen ska vara på ritningen 0,58 mm som empiriskt funkar bra och håller nitarna med lätt passning. De här hålen går en 0,6 mm borr igenom må vara med h7 tolerans. Det är svårt att mäta exakt men med hjälp av olika tolkar uppskattas hålen till runt 0,6-0,65 mm, lagom för att försvåra nitningen.
F.ö. så funkar längd o bredd perfekt vilket kan illustreras av ramen till vagnen, passade perfekt, bara att pilla ihop och löda. Måttvariationer + - 0,1mm.
301 ram.jpg
301 ram.jpg (134.26 KiB) Visad 3123 gånger
Känner mig lite gnällig för PPD gör i mitt tycke ett "brilliant work".
Jag ska ställa frågan direkt till PPD angående hålen, bara man vet så kan jag ju korrigera i nästa ritning. Vill inte sitta och brotscha varje hål.

Mvh LH
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tomas Jansson »

OK, tack, mycket nyfiken på deras svar...

Spännande projekt, snygga delar, inkl hjul etc 😊

/Tomas J
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Erfarenheter...

Inlägg av Mats B »

Jag har inga svar på problemen som sådana men det kan kanske vara intressant att dela med mig av de erfarenheter jag fått under åren.

1. PEC eller PPD
Genom åren har jag använt bägge företagen (plus Mikroponent men det var på 80-talet). Generellt så har PEC gjort aningen bättre etsningar, lite billigare per plåt men dyrare på film och mycket längre leveranstider. Nuförtiden är volymerna mycket lägre än förr så filmkostnaden blir intressant om man etsar för att sälja. Men även PEC kan göra dåliga etsningar. Den sämsta batch jag fått var från PEC. Så att byta företag är ingen garanterad väg till framgång.

2. Toleranser
För mässingsplåt 0,3 mm så kan man inte räkna med bättre precision än 0,05 mm per kant. Ibland blir det perfekt men ibland så är toleranserna emot en. Ett 0,3 mm hål kan mycket väl bli 0,2. Så man bör jobba lite konservativt och vara beredd på spridning. Hål hellre för små än för stora. En bra testetsning garanterar inte att alla efterfäljande blir precis lika.

3. Material
Min erfarenhet är att det blir mer problem med etsskägg på nysilver än mässing och att det varierar mer. Etsning är ju en tredimensionell process och bara precis vid ytorna har man precision. Problemet blir också snabbt värre med tjockare plåt. Jag undviker plåt tjockare än 0,5 mm.

Personligen använder jag hellre mässing än nysilver. Nysilver är starkare (vilket jag sällan behöver) men mycket svårare att bocka mjukt för ex vis tak och mycket oförlåtande om man bockar fel. Lödbarheten föväntar jag mig att byggaren löser med fluss.

4. Dimensionskrav
Alla etsare har diverse krav på dimensioner. PPD anger väl att linjer ska vara min 1,2 x plåttjocklek. För 0,3 mm plåt skulle inget kunna vara smalare än 0,36 mm. PPD klagar ofta på att jag kör för snålt men jag tycker mig hittat var gränserna går. Det går att göra en solgrind i H0 med 0,2 mm linjer men det fungerar eftersom linjerna är väl förankrade i varann. Jag kör också med smalare förbindningar än rekommenderat men å andra sidan många fler. Etsning görs ju genom att vätska sprutas mot plåten under visst tryck så det gäller att delarna hänger kvar.

5. Programvara och färger
Jag levererar som CorelDraw-filer med svart, rött och blått för de olika tjocklekarna. Vilket är godkänt filformat och med de färger som PPD föredrar. Det här har alltid fungerat och jag har aldrig haft några problem med att detaljer fått fel tjocklek. Jag förstår nog inte varför man själv manuellt ska dela upp till två filer.

/Mats B
vd VVA
Skriv svar