DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Skrivklåda.
I veckan kom den nya 3D-printern, en Anycubic Photon Mono X. En väldigt välbyggd maskin med kanske, än så länge, tveksam mjukvara. Skriver mkt snabbare med bättre kvalitet????
Så här blev första försöket
T2p första försöket..jpg
T2p första försöket..jpg (161.62 KiB) Visad 6521 gånger
Rätt stor i O. runt 15 timmar i den gamla skrivaren och 1.5 i den nya.
När man ritar i Fusion 360 får man ju till allt skapligt men det måste även ritas så det funkar i skrivaren. Detta har nog inte riktigt beaktats i detta försök, bla har bakre delen av huven liksom dragit ihop sig pga för lite stödjande delar i själva ritningen.
Man lär sig.

Mvh LH

Ps Roco anser att färgen är helt fel!!!
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Jackis »

Hej LH!
Jag ser att mittsektionen ser riktigt bra ut, och snabbt gick det.
Det kan bli bra inom tid. Jag följer det här. Färgen är bra, går det att få andra färger.
/Jack
Olof
Inlägg: 1699
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

Man blir ju avgjort sugen på en resinskrivare!
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Veckan som gått
Veckan har varit ett enda långt bökande med nya skrivaren. Supporten finns i Kina och dom ligger 7 timmar före, bara ett kort tidsfönster att maila varandra inom. I praktiken svar på frågor efter 24 timmar.
Ett problem är i alla fall klarlagt,printfilen får inte innehålla varken Å, Ä eller Ö. Tog 5 dagar att komma fram till. Många försök blev det. Anycubics mjukvara är väl inte heller den bästa utan nu väntar en hel värld inte bara på ett vaccin utan även på att Chitubox, mkt bättre program, uppgraderar till att stödja Photon Mono X.
Jag har i alla fall sysselsatt mig med att spackla inte så hemskt misslyckade utskrifter.
T2p print1.jpg
T2p print1.jpg (73.28 KiB) Visad 6233 gånger
Så 2 lok blir det kanske så småningom. Det ska planeras ganska grundligt redan vid ritningen för att det ska bli bra.
Har fått igång skrivaren och gått vidare med försöken, då med objekt som inte drar så mkt resin.
T2p print 2.jpg
T2p print 2.jpg (78.05 KiB) Visad 6233 gånger
Pga att skrivaren inte accepterar mina egna önskningar utan använder en standardinställning så blir det inte helt bra, kan kanske användas men kan nog bli bättre. Programvaran har som sagt några invändningar.

Mvh LH

Ps Roco inte överförtjust i den här färgen heller.
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Beeblebrox »

Mallet skrev: fre 18 dec 2020, 18:43 Veckan som gått

Ett problem är i alla fall klarlagt,printfilen får inte innehålla varken Å, Ä eller Ö. Tog 5 dagar att komma fram till. Många försök blev det. Anycubics mjukvara är väl inte heller den bästa utan nu väntar en hel värld inte bara på ett vaccin utan även på att Chitubox, mkt bättre program, uppgraderar till att stödja Photon Mono X.
Bra info med å, ä och ö. Skall behålla det i minnet. Jag har lite bevakning på hur det funkar med Anycubics resinprinters eftersom jag har en Mono SE på väg hem.
Jag har läst att många kör Lychee som slicer, kanske något att kika på?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Lychee slicer
Hört vagt talas om Lychee oxå så det måste prövas.
Tog inte speciellt lång tid att förstå hur det funkade för att få till en slicefil och den fixade de högsta kraven som man kan ställa på Anycubic Mono vilket inte deras eget program, som jag brottats med, gör.
T2p skylt.jpg
T2p skylt.jpg (66.58 KiB) Visad 6151 gånger
Inte blev det väl så tokigt. Nu är det väl så att detta är en högst egen design så är det nån som har riktiga mått, åsikt om font och layout på lokskyltar så vore det tacksamt för oss all skulle jag tro.
Och tack för tipset Beeblebrox.

Mvh LH
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av d680ae »

Mallet skrev: lör 19 dec 2020, 19:07 ... så är det nån som har riktiga mått, åsikt om font och layout på lokskyltar så vore det tacksamt för oss all skulle jag tro.
Och tack för tipset Beeblebrox.

Mvh LH
Saknas det foton på förebildsskylten som klargör avvikelserna i typsnitt, grad, vikter och layout? I så fall kan jag återkomma med ett bidrag bara för att befästa min personliga regel, om att inte befatta mig med smalspår, med åtminstone ett undantag. 3526 sprang jag oförhappandes på i Hamrångefjärden 1966, och mot alla odds fastnade den på bild i en 90° sidvy.
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av d680ae »

d680ae skrev: sön 20 dec 2020, 00:16 ... 3526 sprang jag oförhappandes på i Hamrångefjärden 1966, och mot alla odds fastnade den på bild i en 90° sidvy.
... och så här såg loknummerskylten ut:

Bild

Det finns ju som synes rätt många parametrar att skruva på för att nå god överensstämmelse i texterna.
Är skyltens form genererad enligt ritningsmått?
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Gissningar
Tack för bilden, finns inte så många ju.
Nej nån ritning eller korrekta mått har jag inte sett utan min skylt är en skaplig höftning mer för att se om den gick att skriva ut hjälpligt.
Finns det ritningar på lokskyltar kanske???

Mvh LH
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av d680ae »

Mallet skrev: sön 20 dec 2020, 20:00 ...
Nej nån ritning eller korrekta mått har jag inte sett utan min skylt är en skaplig höftning mer för att se om den gick att skriva ut hjälpligt.
Finns det ritningar på lokskyltar kanske???

Mvh LH
Till alla lokleveranser åt SJ ingick ritningsunderlag till gjutna skyltar. Den jag närmast har studerat är en som Motala Verkstad tog fram till SJ ellok litt F och som kom att användas till flera andra leveranser åt SJ och SNJ mellan 1948 och 1960. Gissningsvis såg åtminstone skyltens grundform likadan ut från alla tillverkare ända sedan ånglokstiden. Text däremot bör ha varit mer situationsanpassad per lokleverans. Texthöjden för 4-siffriga loknummer var lite lägre än på skyltar för 1-3-siffriga.
Lokskyltarna kräver nog ritningsunderlag för att bli rätt. Försöker man göra dem elliptiska kommer man, oavsett hur man än försöker få rätt proportioner bredd/höjd, att misslyckas. De är inte elliptiska i formen. Formen består i stället av 4 cirkelbågar med två olika radier.
Det går säkert rätt enkelt att generera rätt form på skyltperiferin om man bara vet de båda radierna och totala höjden på skylten samt naturligtvis att tangenterna för angränsande cirkelbågar sammanfaller i 4 punkter. Annars går det väl för all del också att räkna på.
Övre och undre cirkelbågarna har radien 300 mm med centrum placerat 85 mm bortom den horisontella symmetrilinjen. Till dessa ansluts alltså höger och vänster cirkelbåge vardera med radien 195 mm, varvid skylthöjden borde bli 2x215 mm. Om jag räknat rätt blir skyltbredden då 513 mm.
På Motala verkstads ritning B-13352 "Nummerplåt" upprättad för deras tillverkning av F 700-703 åt SJ framgår att texthöjden för loknummer är 140 mm, för littera 55 mm. Textbården runt om består av två kantbårder i relief om vardera 6 mm bredd och däremellan ett textfält 55 mm där infogad text i relief är 40 mm hög.
Skriv svar