DONJ på spåret.
Re: DONJ på spåret.
Bygge!
Så har det satts igång med bygget av DONJ 7 Ockelbo.
Skapligt färdigt chassie visades på årsmötet så det har ju rullat på ett tag.
Delarna är dessa: 4 ramplåtar, några distansplåtar och en vipparm till hjulupphängningen.
Ramplåtarna är ihoplödda 2 och 2 vilket blir som jag tycker lagomt styvt. Lägg märke tilla tt det finns ytter och innerplåtar.
Innerplåtarna har urhakningar nertill där det ska sitta 3 mm muffar med M1.4 gängade hål. Där ska fjäderpaketen som tjänar som stopp för lagerboxarn sitta.
Klart så långt ser det ut så här: Det är noga med att allt blir rakt och inte skevar på nåt vis, ska inte vara så svårt.
Mvh LH
Ps en plåt är inte med här, den med 2 hål i. Ska hålla Walde-koppel framtill.
Så har det satts igång med bygget av DONJ 7 Ockelbo.
Skapligt färdigt chassie visades på årsmötet så det har ju rullat på ett tag.
Delarna är dessa: 4 ramplåtar, några distansplåtar och en vipparm till hjulupphängningen.
Ramplåtarna är ihoplödda 2 och 2 vilket blir som jag tycker lagomt styvt. Lägg märke tilla tt det finns ytter och innerplåtar.
Innerplåtarna har urhakningar nertill där det ska sitta 3 mm muffar med M1.4 gängade hål. Där ska fjäderpaketen som tjänar som stopp för lagerboxarn sitta.
Klart så långt ser det ut så här: Det är noga med att allt blir rakt och inte skevar på nåt vis, ska inte vara så svårt.
Mvh LH
Ps en plåt är inte med här, den med 2 hål i. Ska hålla Walde-koppel framtill.
Re: DONJ på spåret.
Mera bygge...
Det hela ska ju bli ett kompenserat chassie. Fick en artikel om detta från SMJ av Tobbe och visdomsorden att detta är det bästa.
Enligt artikeln så ska ett 1C lok ha kopplade främre axlar och löphjul. De främre axlarna är lagrade i lagerboxar av delrin som löper lätt i plåtens "hornblock". Axlarna är sen upphängda i två klykor förenade i en centrumplatta där vipparmen ska vila. Vipparmen går sedan fram till löphjulet och vilar på plåten ovan hjulens lagring. Löphjulets plåt är sedan skruvad i plåten som sitter i ramens muffar via en egen höjdjusterande muff. Vipparmen har sedan en justerskruv mot klykornas centrumplatta för att kunna justera ramen vågrätt. Det hela funkar mkt bra och klarar radie minst ner till 90 cm Många ord blev det men jag hoppas ni klykar.
To be continued....
Mvh LH
Det hela ska ju bli ett kompenserat chassie. Fick en artikel om detta från SMJ av Tobbe och visdomsorden att detta är det bästa.
Enligt artikeln så ska ett 1C lok ha kopplade främre axlar och löphjul. De främre axlarna är lagrade i lagerboxar av delrin som löper lätt i plåtens "hornblock". Axlarna är sen upphängda i två klykor förenade i en centrumplatta där vipparmen ska vila. Vipparmen går sedan fram till löphjulet och vilar på plåten ovan hjulens lagring. Löphjulets plåt är sedan skruvad i plåten som sitter i ramens muffar via en egen höjdjusterande muff. Vipparmen har sedan en justerskruv mot klykornas centrumplatta för att kunna justera ramen vågrätt. Det hela funkar mkt bra och klarar radie minst ner till 90 cm Många ord blev det men jag hoppas ni klykar.
To be continued....
Mvh LH
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01
Re: DONJ på spåret.
Mycket spännande Lars! Vill jättegärna höra om dina kommande erfarenheter av tre-punktslösningnen!
/Tomas J
/Tomas J
Re: DONJ på spåret.
Laminering.
Mina plåtar är etsade i 0,25 mm nickelsilver som PPD kallar kvaliteten. Mjukt och sladdrigt.
För att få lagom styrka i delarna så brukar de då lamineras. Eftersom det nästan alltid är kinkigt med rätt mått så brukar det ske i nån sorts lödfixtur. Fixturer hjälper också om man vill ha en viss ordning på alla delar samtidigt. Det brukar funka ganska bra. Här är det färdiga resultatet med excenterveven, som jag ber att få återkomma till, den i automatstål svarvade kolven, muffarna som så småningom limmas i hjulcentrarna, vevslängen samt de ihopnitade koppelstängerna. Mvh LH
Mina plåtar är etsade i 0,25 mm nickelsilver som PPD kallar kvaliteten. Mjukt och sladdrigt.
För att få lagom styrka i delarna så brukar de då lamineras. Eftersom det nästan alltid är kinkigt med rätt mått så brukar det ske i nån sorts lödfixtur. Fixturer hjälper också om man vill ha en viss ordning på alla delar samtidigt. Det brukar funka ganska bra. Här är det färdiga resultatet med excenterveven, som jag ber att få återkomma till, den i automatstål svarvade kolven, muffarna som så småningom limmas i hjulcentrarna, vevslängen samt de ihopnitade koppelstängerna. Mvh LH
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39
Re: DONJ på spåret.
Jag är mållös (men lyckades i alla fall skriva detta...)
/Johan
/Johan
Re: DONJ på spåret.
Lite vid sidan av...
Ja det är ju lite kul när det nu ska skrivas om excenterveven.
Lite kritik har jag fått av dom som tycker att bla ramen har för små toleranser.
Kan nog delvis hålla med, det är väldigt trångt för slidstyrningen. Måtten som blev när jag ritade blev lite snäva speciellt i den sidliga plåten där både koppelstång, vevsläng och sidstyrning ska samsas. För övrigt viker jag ej en tum! Går ju att fila upp lite kanske.
Excenterveven har ju flera uppgifter, både koppeltapp och styrning av slidkolven. Det är den knöligaste biten att bygga.
Delarna ser ut så här. Jag har svarvat delarna i automatstål och valt att göra det möjligt att nita fast dem i de etsade delarna före lödning.
Den lilla mellandelen är 1x1,8 mm.
Det finns nog andra sätt att göra detta på tex centrumborra och dra en tråd, löda och frisera.
När allt är tillhopapillat ser det ut så här. Det ska också beaktas att vevarna ska vara motsatta, en höger och en vänster.
Mvh LH
Ja det är ju lite kul när det nu ska skrivas om excenterveven.
Lite kritik har jag fått av dom som tycker att bla ramen har för små toleranser.
Kan nog delvis hålla med, det är väldigt trångt för slidstyrningen. Måtten som blev när jag ritade blev lite snäva speciellt i den sidliga plåten där både koppelstång, vevsläng och sidstyrning ska samsas. För övrigt viker jag ej en tum! Går ju att fila upp lite kanske.
Excenterveven har ju flera uppgifter, både koppeltapp och styrning av slidkolven. Det är den knöligaste biten att bygga.
Delarna ser ut så här. Jag har svarvat delarna i automatstål och valt att göra det möjligt att nita fast dem i de etsade delarna före lödning.
Den lilla mellandelen är 1x1,8 mm.
Det finns nog andra sätt att göra detta på tex centrumborra och dra en tråd, löda och frisera.
När allt är tillhopapillat ser det ut så här. Det ska också beaktas att vevarna ska vara motsatta, en höger och en vänster.
Mvh LH
Re: DONJ på spåret.
Och så säger dem att nollan är en stor skala.
Imponerande pilligt
Imponerande pilligt
Re: DONJ på spåret.
Herlig å se at du er i full aktivitet ved byggevenken!
Såpass inspirerende at hele søndagen ble tilbrakt i verkstaden. Men jobbet bare med ting som er presentert i alt for stor grad tidligere.
Keep up the good work!
Såpass inspirerende at hele søndagen ble tilbrakt i verkstaden. Men jobbet bare med ting som er presentert i alt for stor grad tidligere.
Keep up the good work!
Re: DONJ på spåret.
Cylindrar.
Här är delarna till cylinderpaketet, alla utom slidkolvcylindern. Lägg märke till den lilla flärpen som sitter högst på ena gaveln. Den är lödstöd för slidkolvscylindern som man får svarva till.
Vidare får man svarva till och centrumborra, 1.2 mm, cylindern i 10 mm mässingstång. Öppningen i gavlarna är 9.5 mm.
Allt passas in i ramens slitsar för cylindrarna. Gejdrarna vilar mot cylindern på små plåtbitar som finns på plåten. Är väl inte en helt färdigtänkt konstruktion.
Sen ska täckplåtarna på och även fylla igen överdelen av cylindern med plåtbitar för att så småningom kunna skruva fast gångbordet med hjälp av de ventiler som ska sitta där. Inte heller här helt klart i tanken. De bakre stöden för gejdrarna, 2 laminerade per sida, ska ha ett svep på utsidan. Kan vara klokt att fila upp öppningen för slidstyrningen nån halvmillimeter.
Lägg märke till de små fästen/distanser för bromsarmarna samt pysventiler.
Mvh LH
Ps Medger att det ser förfärligt smutsigt ut. Detta har dock ett syfte.
Här är delarna till cylinderpaketet, alla utom slidkolvcylindern. Lägg märke till den lilla flärpen som sitter högst på ena gaveln. Den är lödstöd för slidkolvscylindern som man får svarva till.
Vidare får man svarva till och centrumborra, 1.2 mm, cylindern i 10 mm mässingstång. Öppningen i gavlarna är 9.5 mm.
Allt passas in i ramens slitsar för cylindrarna. Gejdrarna vilar mot cylindern på små plåtbitar som finns på plåten. Är väl inte en helt färdigtänkt konstruktion.
Sen ska täckplåtarna på och även fylla igen överdelen av cylindern med plåtbitar för att så småningom kunna skruva fast gångbordet med hjälp av de ventiler som ska sitta där. Inte heller här helt klart i tanken. De bakre stöden för gejdrarna, 2 laminerade per sida, ska ha ett svep på utsidan. Kan vara klokt att fila upp öppningen för slidstyrningen nån halvmillimeter.
Lägg märke till de små fästen/distanser för bromsarmarna samt pysventiler.
Mvh LH
Ps Medger att det ser förfärligt smutsigt ut. Detta har dock ett syfte.
Re: DONJ på spåret.
Drivning.
Eftersom mina hjul limmas ihop i en kvartningsjigg så måste växellådan monteras på nåt vis. Den senaste varianten ser ut så här. Förutom själva lådan och den färdiga axeln så är det 4 ringar som ska pillas in i den uppfrästa öppningen för att fixera axeln i rätt läge samt 2 distanser som trycks på axeln och fixerar delrinlagren och växellådan i rätt läge. Konstruktionen är tänkt att kunna monteras på och av i chassiet utan att koppla ner hjulen. Det finns nog andra lösningar men den här har visat sig fungera skapligt bra.
Dreven är dels vanliga Roco drev köpta hos Pervald i Holmsjö dels drev från en polsk tillverkare http://www.shop.kkpmo.com/ Klokopplingen är hemmagjord och fylld med silikon. Lätt demonterbar.
Utväxlingen blir 1/50.26 vilket skulle kunna ökas sannolikt uppemot 70-90. Motorn blir därmed oxå lätt monterbar med manschetten. Denna typ av växellåda passar alla ev. framtida DONJ-modeller som ligger i pipelinen.
Efter inkörning så funkar det hela som sagt skapligt bra och en effekt som jag gillar är att det snurrar mycket tyst.
Motorn är från ett parti som MJ-Hobbyexperten sålde ut för nåt år sen. Den är 15 mm i diameter och går sådär.
Efter ett tips från en kamrat så svarvades ett svänghjul som förbättrade läget en hel del.
Men var köper man bra motorer.....
Mvh LH
Eftersom mina hjul limmas ihop i en kvartningsjigg så måste växellådan monteras på nåt vis. Den senaste varianten ser ut så här. Förutom själva lådan och den färdiga axeln så är det 4 ringar som ska pillas in i den uppfrästa öppningen för att fixera axeln i rätt läge samt 2 distanser som trycks på axeln och fixerar delrinlagren och växellådan i rätt läge. Konstruktionen är tänkt att kunna monteras på och av i chassiet utan att koppla ner hjulen. Det finns nog andra lösningar men den här har visat sig fungera skapligt bra.
Dreven är dels vanliga Roco drev köpta hos Pervald i Holmsjö dels drev från en polsk tillverkare http://www.shop.kkpmo.com/ Klokopplingen är hemmagjord och fylld med silikon. Lätt demonterbar.
Utväxlingen blir 1/50.26 vilket skulle kunna ökas sannolikt uppemot 70-90. Motorn blir därmed oxå lätt monterbar med manschetten. Denna typ av växellåda passar alla ev. framtida DONJ-modeller som ligger i pipelinen.
Efter inkörning så funkar det hela som sagt skapligt bra och en effekt som jag gillar är att det snurrar mycket tyst.
Motorn är från ett parti som MJ-Hobbyexperten sålde ut för nåt år sen. Den är 15 mm i diameter och går sådär.
Efter ett tips från en kamrat så svarvades ett svänghjul som förbättrade läget en hel del.
Men var köper man bra motorer.....
Mvh LH