Sida 1 av 1

SJ C3c

Postat: tor 17 jul 2014, 10:40
av Arne Falk
Håller på med ett bygge som stannat av i växten. En HNJ v plåt som jag tänkte skulle bli en SJ C3c. Tycker att plattformsräckena är för korta. Glappet mellan dem blir för stort. Såg det ut så eller har jag gjort fel någonstans? Finns det någon som har erfarenhet av plåten?

/Arne F

Re: SJ C3c

Postat: tor 17 jul 2014, 13:56
av Bengt Andréasson
Jag har ingen sådan plåt, men jag har tittat lite på din bild.

Det känns som du bockat räcket på fel ställe. "Grinden" skall vara ungefär lika bred som trappan. Då blir nog övergångsbryggan och dess öppningsbredd rätt - men grinden blir ju för kort... om det nu är de plåtbitarna som är grinden...

Jag har bara sett "solgrindar" eller liknande på C3. Är du säker på att du skall ha plåtgrindar? De kanske är till något annat?

Det är alltid spännande med plåtar utan byggbeskrivning. ;)

/Bengt

Re: SJ C3c

Postat: tor 17 jul 2014, 15:18
av Arne Falk
http://www.hnjverkstad.eu/pv/592c3c.htm

Det är denna vagn jag har som förebild.
Den övre bilden.
/Arne

Re: SJ C3c

Postat: tor 17 jul 2014, 16:46
av janclaesson
Snygg dropplist ovan fönstret i dörren, var den med i lådan, eller en egentillverkad?

Janne C

Re: SJ C3c

Postat: tor 17 jul 2014, 16:52
av Daniel Bergqvist
Fråga om förebilden på Järnvägshistoriskt forum. Där finns det säkert folk som har koll på hur vagnen såg ut i skala 1:1.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: SJ C3c

Postat: tor 17 jul 2014, 21:30
av Bengt Andréasson
Nu har även jag sett BJ:s plåtgrindar...

Här finns snarlika plattformsarrangemang, om än ej samma vagn. http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KAGF00830
Mitt intryck är att "gaveldelen" där helt enkelt är bredare ja... mer kvadratisk än stående rektangulär. Mitt tidigare inlägg om grindar berodde som vanligt på min okunskap.

Fanns "solgrindar" e.d. som alternativ på plåten, så att gavelhörn måttats efter dem?

/Bengt

Re: SJ C3c

Postat: tor 17 jul 2014, 21:35
av Mats Nilsson
@Arne,
Har letat efter foton och ännu inte hittat några andra än de du länkat till på HNJv:s sida.
Helt klart ska mellanrummet mellan räckena täckas bättre av plåtgrinden över övergångsbryggan.
Utan att veta; Om man tittar på fotona på HNJv:s sida så verkar det vara "mer luft" mellan grinden och vagnskorgen samt mellan denna grind och den böjda "plattformsplåten".
Dessutom sitter dessa i linje, det ser inte riktigt ut som om du satt dem i linje utan mer omlott.
Vid korgen finns det en stolpe. Det är denna stolpe som grindlåset låser emot. Mellan denna stolpe och grinden är det ju lite "luft" (=avstånd).
Vid gångjärnssidan verkar det också vara lite "luft" innan "hörnplåten".
Om du ändrar lite enligt detta och därmed (tyvärr) tvingas bocka om hörnplåten så får du nog lite "mer material" i gapet mellan hörnplåtarna.

Jag ska leta vidare och se om jag hittar någon "reell" info i någon bok eller på foto.
Tyvärr har jag inte mycket info om BJ, har samlat på mig mest om SJ...

Lycka till med bygget!
/Mats

Re: SJ C3c

Postat: fre 18 jul 2014, 14:02
av Arne Falk
Tack till alla @Bengt, @Janne, @Daniel, @Mats och @Ola som har brytt er över mitt bygge.
Jag fick en ritning av Ola per mail som jag tycker bekräftar att min vikning av plattformsräckena är hyfsat rätt, men placeringen fel. Jag kommer att försöka ta loss räckena och därefter löda på en "planka" som hänger ut över buffertbalken. HNJ v:s bild bekräftar att det borde varit konstruerat så. Kommer dessutom att försöka göra plattformen lite smalare. Vilket förhoppningsvis gör att jag kan löda på räckena lite tajtare så jag blir kvitt något av det stora glappet.

/Arne

Re: SJ C3c

Postat: fre 18 jul 2014, 14:08
av Arne Falk
janclaesson skrev:Snygg dropplist ovan fönstret i dörren, var den med i lådan, eller en egentillverkad?

Janne C
Den finns etsad på plåten.
/Arne

Re: SJ C3c

Postat: fre 18 jul 2014, 14:12
av Arne Falk
Bengt Andréasson skrev:
Fanns "solgrindar" e.d. som alternativ på plåten, så att gavelhörn måttats efter dem?

/Bengt
Nej det fanns inga alternativa grindar.
/Arne