Sida 1 av 2

Nummer 127

Postat: tis 17 jun 2014, 12:36
av lenelg
Nummer 127 landade i min brevlåda idag!

Ännu ett fullmatat och trevligt nummer!

Bytet av tryckeri blev ett lyft ser det ut som, bättre papper, och detaljerna lyfts bra i alla foton, även i de mörka partierna. En kvalitetstidning!

/Lennart

Re: Nummer 127

Postat: tis 17 jun 2014, 20:57
av Johan Winell
Ja det var en trevlig upplevelse, både avseende pappret och innehållet. En effekt är att man luras tro att det är två blad som sitter ihop... :)

För första gången på länge är innehållet helt nytt för mig då det kommer i brevlådan, otroligt spännande!

Tack alla skribenter och fotografer för det fantastiska innehållet, och Anders och korrekturläsare för produktionen.

Är det fler än jag som ligger en häftklammer back?

Re: Nummer 127

Postat: tis 17 jun 2014, 21:21
av Olof
Trevligt nummer

Angående artikeln om modulbygge så skriver författaren att att det inte sitter några skorstenar på stallet i Brösarp. Det stämmer säkert men visst måste där ha varit skorstenar från början. Jag gissar att SJ tog ner dem när det inte fanns aktiva ånglok i stallet längre.

/Olof

Re: Nummer 127

Postat: tis 17 jun 2014, 22:07
av Jan Frelin
Tror mig ha sett andra lokstall utan skorstenar. Gissar att loken baxades ut för påeldning, så att skorstenen kom utanför porten.

Re: Nummer 127

Postat: ons 18 jun 2014, 07:59
av mats d
Bilder o tryck blev bra i tidningen skönt papper!

Spåren i ett lokstall lutar vanligen mot porten för att underlätta att få ut ett kallt lok. Vid påeldning av ett kallt lok har vedröken så låg temperatur så att den knappt stiger och då fungerar inte rökhuvar om de inte har fläkt. Lokstall med grav kan ha rökhuvar då loket kan köras in till graven så att smörjning underlättas. Vid varmt lok stiger röken uppåt genom huven.

Mats

Re: Nummer 127

Postat: ons 18 jun 2014, 08:38
av Anders Johansson
mats d skrev:Bilder o tryck blev bra i tidningen skönt papper!

Spåren i ett lokstall lutar vanligen mot porten för att underlätta att få ut ett kallt lok.
Mats
Nej!

Ett lokstall har plant golv. Så många lokstall har jag jobbat i att jag kan säga att man minsann får ta i lika bra för att putta in och ut fordon i de flesta stall.
Grundregeln är att fordon inte får rulla i stall.

De flesta stall har haft skorstenar men i många fall togs de bort när man avvecklade ångloken.

Re: Nummer 127

Postat: ons 18 jun 2014, 09:31
av mats d
Lutningen är inte så stor att fordonet kan spontanrulla utan behöver baxas ut.

Re: Nummer 127

Postat: ons 18 jun 2014, 11:34
av Anders Östlund
Är det fler än jag som ligger en häftklammer back?
Japp, upptäckte det när jag slog upp tidningen igår, men 3 sidor in tänkte jag inte på det längre... ;)

/Anders Ö

Re: Nummer 127

Postat: ons 18 jun 2014, 13:17
av Johan Winell
Anders Östlund skrev:
Är det fler än jag som ligger en häftklammer back?
Japp, upptäckte det när jag slog upp tidningen igår, men 3 sidor in tänkte jag inte på det längre... ;)

/Anders Ö
Attans, jag som trodde jag hade ett samlarexemplar... :)

Re: Nummer 127

Postat: ons 18 jun 2014, 19:34
av mikath
Mitt ex var också dåligt häftat.

/Mika