Sida 1 av 2

Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Postat: lör 26 okt 2013, 20:42
av Daniel Bergqvist
En vänlig själ har försett mig och Mika med ritningar till MÅJ 10, så en modell borde vara möjlig. För att inte störa Mika:s tråd så startar jag en ny för MÅJ 10 i nollan.

Viktiga mått:
Axelavstånd: 4500 mm
Längd över buffertbalk: 8390 mm
Längd över koppel: 9390 mm
Bredd: 2500 mm
Höjd: 3485 mm
Hjuldiameter: ca 780 mm

I nollan bör Erik Waldes kunna ekerhjul passa. En svårighet är att hela motorvagnen sitter "över" hjulen, så det är svårt att dölja en drivning, såvida inte drivningen till största delen sitter ovanför hjulen. Det jag menar är att rambalken ligger nästan över hjulen. En fundering är om det räcker med drivning på bara en axel, eller om man behöver driva båda axlarna? Strömupptagning behöver givetvis vara på båda. Om man nöjer sig med drivning på framaxeln så kan man enkelt göra bakaxeln så att den kan vicka.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Postat: fre 01 nov 2013, 19:30
av Daniel Bergqvist
Bild

Bild

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Postat: sön 03 nov 2013, 21:58
av Johan Winell
Antar att du redan sett bilden på Stig Lundins sida:

http://www.historiskt.nu/smalsp/maj/maj_fakta.html

VH /Johan

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Postat: mån 04 nov 2013, 08:01
av Daniel Bergqvist
Ja, men tack för tipset!

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Postat: mån 04 nov 2013, 08:06
av Jan-Inge Gunarsson
Hej
Du kanske skall göra ett underrede och två olika kåpor så man kan bygga den som ångvagn alt motorvagn?
Jigun

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Postat: mån 04 nov 2013, 09:04
av Daniel Bergqvist
Vad finns det intresse av? Jag ser fyra alternativ:

A) Motorvagn - vitrinmodell
B) Motorvagn med drivning
C) Ångvagn - vitrinmodell
D) Ångvagn med drivning

Jag kommer inte själv serietillverka drivningen utan den får införskaffas separat. Och om drivning önskas, vilka spårvidder önskas i så fall? Om 16,5 mm önskas så behöver bromsblocken kunna placeras därefter.

Det är ganska stora skillnader mellan ångvagnen och motorvagnen. Bl a är rambalken längre på motorvagnen än på ångvagnen. Och under ångvagnen sitter en stor vattentank. I CAD-programmet är det enkelt att återanvända delar från den ena modellen till den andra, men det är nog få färdiga delar på etsplåten som är identiska.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Postat: mån 04 nov 2013, 13:18
av Olof
Motorvagnen tycker jag ser roligast ut. Den skulle passa ihop med mina övriga smalspårsfordon med 16,5 mm spårvidd.

Vad gäller drivningen så hoppas jag att det räcker med drivning på en axel med den andra vippbar.

/Olof

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Postat: tis 05 nov 2013, 16:55
av Daniel Bergqvist
Bild

Att bara ha drivning på ena axeln är en bra ide. Om man har drivning på bakaxeln så kan man försöka få till en "mockup" av den riktiga drivningen, dvs de kedjor som sitter på motorvagnen i fullskala. Och motorvagnen verkar som mest ha dragit en personvagn, så drivning på en axel borde räcka till.

Jag har pratat med Jeco om deras växellådor och de säljer växellådor från DJH i England. Jag har ritat upp den växellåda som jag ser som mest lämplig i DJH:s sortiment, men jag tycker att den syns lite för mycket. Bifogad bild visar skillnaden mellan den drivning som jag hittills har skissat på och drivning med DJH:s växellåda. Det blåa området bakom mittenhjulet är själva drivningen.

Ni får gärna komma med förslag och synpunkter på hur jag bör gå vidare.

Mvh Daniel

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Postat: tis 05 nov 2013, 18:08
av f.gaard
Dessa kan kanske vara något.
http://www.highlevelkits.co.uk/

Mvh Fredrik

Re: Motorvagnen MÅJ 10 i Nollan

Postat: tis 05 nov 2013, 22:07
av Olof
Eller här: http://www.sb-modellbau.com/

Tror inte det är någon brist på drivningar med längre avstånd mellan motoraxel och hjulaxel än de DJH har. Haken är bara att hitta något bra bland alla alternativ.

/Olof