ASLJ-artikeln

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg

ASLJ-artikeln

Inlägg av lenelg »

I slutet av min artikel om Olaus Bork, i Smalspårigt 124, noterar jag att man i början av 1900-talet byggde 15 km skogs- och torvbana österut från Lerbäck, "vilket innebar att smalspåret korsade SJ". Jag har nu hittat en bangårdskarta över Lerbäck som visar att smalspåret korsade inte mindre än fyra spår på sin väg över SJs bangård. Se http://ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/3ts11_1932-1935.jpg
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Olof

Re: ASLJ-artikeln

Inlägg av Olof »

Lyftbara lösa spårspann?
Övriga lösningar vekar väldigt dybart.
Olof
lenelg

Re: ASLJ-artikeln

Inlägg av lenelg »

Olof skrev: Lyftbara lösa spårspann?
Övriga lösningar vekar väldigt dyrbart.

På Järnvägshistoriskt Forum skriver Kjell Aghult:

Spåret till Hjärtasjön plankorsade fyra SJ-spår på Lerbäcks bangård och korsningen skyddades mot smalspåret av spårspärr och skyddsväxel. Nycklarna till dessa var inlåsta i SJ ställverk och passagen tog ca 30 minuter. Det gällde för SJ tkl att hålla reda på tågläget! Han hade annars inget att göra med smalspåret utan Askersund (tidigare Skyllberg) var "tågledarstation".

Det var t o m påtänkt att spåret skulle få persontrafik. Främst då för bolagets anställda i denna glesbebodda trakt och deras barns skolresor. Banan besiktigades för detta 1939 men trafiken kom aldrig till stånd. Man hade tänkt ändra 1931 års godsmotorvagn (Västervik) till persontrafikfordon. I stället byggdes den i stället 1945 om till lokomotor. Ett av landets mer okända järnvägsfordon.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Skriv svar