Bygge av HNJV Gp-lok
Postat: tor 13 jun 2013, 17:36
Hej!
Ett mycket trevligt paket innehållande inte mindre än 3 Gp-lok dök ner i brevlådan i tisdags. Dregglade lite över delarna och konstaterade tyvärr att inte riktigt allt var medskickat (Göran har lovat att ordna detta omg, mycket bra service som vanligt!).
Mot allt förnuft (det är ju knappast så att hyllan med pågående byggen är tom...) högg jag genast in på drivningen till det första loket. Här nedan följer några betraktelser och iakttagelser som jag tänkte att andra som ger sig på samma byggsats kan ha nytta av. Loket är en typ II (SJ Gp 3041-43), men drivningen är ju samma oavsett vilken version man bygger. Det är inte någon fullständig byggbeskrivning, utan ska mer ses som några tips på vägen...
Först och främst en bild på vilka verktyg jag använt, även om svarven som nämns nedan inte finns med på bilden. Jag är tyvärr rätt urkass på att komma ihåg att fotografera det jag håller på med, så för att texten nedan ska göra någon som helst "sense" krävs det nog att man antingen sitter med byggbeskrivningen eller delarna framför sig.

-Bygget börjar helt enligt byggbeskrivningen, även om del 052 kan bytas ut mot 006 (följer man beskrivningen ska 052 ändå kapas så den blir identisk med 006). Åtm. jag fick några 12BA-skruv + mutter för lite medskickat (det går åt minst 6st), men jag hade några liggande från ett tidigare bygge. Se till att inte löda fast skruvarna, gissa vad jag lyckades med?
- Bussningarna för sista axeln måste filas av på insidan av ramen för att ge plats åt drevet. Fila tills drevet passar, fila sedan lite till så att axeln kan sidoförskjutas något. Beroende på hur bra man fått dit bussningarna kan man även få fila av utsidan något på första och sista axeln för att axlarna ska blir något sidoförskjutbara.
- Montera i axlar + hjul. Hjulen har små gjutskägg på baksidan som enklast tas bort med kniv. Löd ihop koppelstängerna och brotscha upp hålen tills koppeltapparna passar. Montera dit koppelstängerna och dra runt hjulen några varv och konstatera att det låser sig något. Plocka isär det hela och brotscha upp dom hål där det kärvar (i mitt fall längst fram och längst bak).
- Fila fyrboxens underdel fin och testmontera. Jag struntade i att såväl borra upp hål i gjutdelen som att använda del 050 och lödde fast hela härligheten, förklaring nedan.
- Vik ihop växellådan och konstatera att motorfästet inte ser ut som på bilden i byggbeskrivningen. Jag delade del 054 och lödde dit båda delarna där dom är tänkta att passa. Det blir en glipa på ca 2mm mellan delarna, men det struntade jag i. När man sedan kränger på växellådan och sticker igenom en bit axel för att hålla fast den kan man snabbt konstatera att fyrboxens underdel inte går att plocka loss i vilket fall som helst, eftersom den inte går att kränga över växellådan. Därav att jag lödde fast den (se bara till att trä på den innan växellådan sätts dit, återigen, gissa vad jag gjorde?).
- Byggbeskrivningens tips om att "Fit after valve gear assembly" ska följas till 100%, vilket jag faktiskt också gjorde. Framförallt konsolerna bak (011) skulle varit i vägen om dom satts dit tidigare.
- Efter att loket provkörts med motorn på plats (och givetvis växellådans innanmäte monterat) är det dags för det roliga, slidstyrningen! Jag har inte följt byggbeskrivningen mer än till viss del, men här kommer mina erfarenheter:
- Börja med att plocka loss, fila rent och räta upp alla gjutdelar
- Borra och brotscha upp alla delar som ska sättas ihop så att en 0,4-tråd går igenom alla hål. Rimbos minsta brotsch hela vägen upp till skaftet är precis lagom btw...
- Löd dit cylinderlocken på cylindrarna och se till att 0,7-tråden till kolvstängerna (lämpligen ns-tråd, svårare att bocka av misstag än mässingstråd) glappar något i hålen. Ta fram Dremeln med lämpligt vapen och putsa ur framkanten på cylindrarna något så att kolvstängerna kan röra sig så långt fram som möjligt.
- Borra hål "rakt igenom" tvärstyckena ("cross head") så att kolvstängerna kan träs på utan att vara rätt längd (dvs, så att man kan prova rörelsen utan att behöva löda dit vevstakarna.
- Jag använde bara ett skikt till tärningsstängerna ("radius rod"), det blev ganska trångt ändå... Brotscha upp hålen så mycket det går i båda ändarna, annars kommer det inte att fungera (se mer nedan).
- Fila av så mycket det går på ovansidan av själva slidstängerna ("valve cover"), (dvs fila bort så mycket av den fyrkantiga biten som som sticker ut utanför hålet) så att tärningsstången får så stor rörelsefrihet neråt som möjligt när allt är ihopmonterat.

Drivet med slidstyrningen ditmonterad.
- Löd ihop: Tvärstycke ("cross head"), försprångslänk ("union link"), försprångsstång ("combination lever"), slidstång ("valve cover") och tärningsstång ("radius rod") till en enhet. Jag struntade i att använda brickorna och lödde 0,4-tråden från båda håll i den ena av dom två delarna som ska montera ihop.
- Skruva dit kulissramen ("motion bracket") och löd dit nedre gejderplanet ("slide bar"). Trä igenom en 0,7-tråd genom cylindern och trä på hela den ihoplödda enheten med slidstyrningen. Löd dit den övre gejdern och kontrolera att tvärstycket kan röra sig fritt utan att fastna.
- Häng upp kulisserna och löd fast med en 0,4-tråd. Nu kommer det intressanta: om man även monterar dit tärningsstängerna som byggbeskrivningen föreslår kommer man att bryta sönder kulissramen. Det verkar ha blivit ett litet feltänk någonstans...
- Löd fast vevstakarna i tvärstyckena (med bricka på insidan!) och konstatera att koppeltapparna på tredje axeln är för korta. Jag gjorde nya av nedkortade 12BA-skruvar som jag dessutom svarvade ner diametern på skallarna något för att kunna löda dit motvevarna utanpå.
- Motvevarna kan med fördel filas ner i "lilländen", fila bort hela distansen så kommer excenterstängerna ("rotating rods") att hamna mer parallellt med koppelstängerna.
- Löd excenterstängerna (med bricka!) mot motveven, men lås bara fast den med en trådbit i kulissen, annars går inte rörelsen att ta loss från loket! (Jag kan därmed plocka loss allt om jag pillar loss excenterstången och gängar ur motvevarna)
- Bromsrörelsen är lite småpillig att få dit, men är egentligen inga större problem i övrigt. Se bara till att fila av stumparna av upphängningstråden för andra axeln, så inte kulissramen hamnar tokigt.
- Löphjulsboggin måste smalas in något (den verkar gjord för 12 mm), lättast är att fila av "bussningarna" något på båda sidor. Betydligt värre är att sidorörelsen bara är ca 1 mm totalt! Hur man löser det har jag inte riktigt bestämt mig för ännu, men det lutar åt att sätta Dremeln i insidan av cylinderlocken...
- Vad detalj 039-042 ska användas någonstans har jag inte riktigt klurat ut ännu. Detalj 018/019 ska sitta fast på överdelen.

Det färdiga drivet, även om någon enstaka smådetalj saknas. Dock utan strömupptagning...
Det har pratats mycket om att "det aldrig kommer fungera med drivning på sista axeln", men efter att ha kört mitt driv några vändor fram och tillbaka har jag svårt att se varför, för det går underbart mjukt och fint!
Trots att det finns några småfel i konstruktionen är jag hittills mycket nöjd med byggsatsen! Nu fortsätter jag att bygga överdelen, återkommer!
Ett mycket trevligt paket innehållande inte mindre än 3 Gp-lok dök ner i brevlådan i tisdags. Dregglade lite över delarna och konstaterade tyvärr att inte riktigt allt var medskickat (Göran har lovat att ordna detta omg, mycket bra service som vanligt!).
Mot allt förnuft (det är ju knappast så att hyllan med pågående byggen är tom...) högg jag genast in på drivningen till det första loket. Här nedan följer några betraktelser och iakttagelser som jag tänkte att andra som ger sig på samma byggsats kan ha nytta av. Loket är en typ II (SJ Gp 3041-43), men drivningen är ju samma oavsett vilken version man bygger. Det är inte någon fullständig byggbeskrivning, utan ska mer ses som några tips på vägen...
Först och främst en bild på vilka verktyg jag använt, även om svarven som nämns nedan inte finns med på bilden. Jag är tyvärr rätt urkass på att komma ihåg att fotografera det jag håller på med, så för att texten nedan ska göra någon som helst "sense" krävs det nog att man antingen sitter med byggbeskrivningen eller delarna framför sig.

-Bygget börjar helt enligt byggbeskrivningen, även om del 052 kan bytas ut mot 006 (följer man beskrivningen ska 052 ändå kapas så den blir identisk med 006). Åtm. jag fick några 12BA-skruv + mutter för lite medskickat (det går åt minst 6st), men jag hade några liggande från ett tidigare bygge. Se till att inte löda fast skruvarna, gissa vad jag lyckades med?
- Bussningarna för sista axeln måste filas av på insidan av ramen för att ge plats åt drevet. Fila tills drevet passar, fila sedan lite till så att axeln kan sidoförskjutas något. Beroende på hur bra man fått dit bussningarna kan man även få fila av utsidan något på första och sista axeln för att axlarna ska blir något sidoförskjutbara.
- Montera i axlar + hjul. Hjulen har små gjutskägg på baksidan som enklast tas bort med kniv. Löd ihop koppelstängerna och brotscha upp hålen tills koppeltapparna passar. Montera dit koppelstängerna och dra runt hjulen några varv och konstatera att det låser sig något. Plocka isär det hela och brotscha upp dom hål där det kärvar (i mitt fall längst fram och längst bak).
- Fila fyrboxens underdel fin och testmontera. Jag struntade i att såväl borra upp hål i gjutdelen som att använda del 050 och lödde fast hela härligheten, förklaring nedan.
- Vik ihop växellådan och konstatera att motorfästet inte ser ut som på bilden i byggbeskrivningen. Jag delade del 054 och lödde dit båda delarna där dom är tänkta att passa. Det blir en glipa på ca 2mm mellan delarna, men det struntade jag i. När man sedan kränger på växellådan och sticker igenom en bit axel för att hålla fast den kan man snabbt konstatera att fyrboxens underdel inte går att plocka loss i vilket fall som helst, eftersom den inte går att kränga över växellådan. Därav att jag lödde fast den (se bara till att trä på den innan växellådan sätts dit, återigen, gissa vad jag gjorde?).
- Byggbeskrivningens tips om att "Fit after valve gear assembly" ska följas till 100%, vilket jag faktiskt också gjorde. Framförallt konsolerna bak (011) skulle varit i vägen om dom satts dit tidigare.
- Efter att loket provkörts med motorn på plats (och givetvis växellådans innanmäte monterat) är det dags för det roliga, slidstyrningen! Jag har inte följt byggbeskrivningen mer än till viss del, men här kommer mina erfarenheter:
- Börja med att plocka loss, fila rent och räta upp alla gjutdelar
- Borra och brotscha upp alla delar som ska sättas ihop så att en 0,4-tråd går igenom alla hål. Rimbos minsta brotsch hela vägen upp till skaftet är precis lagom btw...
- Löd dit cylinderlocken på cylindrarna och se till att 0,7-tråden till kolvstängerna (lämpligen ns-tråd, svårare att bocka av misstag än mässingstråd) glappar något i hålen. Ta fram Dremeln med lämpligt vapen och putsa ur framkanten på cylindrarna något så att kolvstängerna kan röra sig så långt fram som möjligt.
- Borra hål "rakt igenom" tvärstyckena ("cross head") så att kolvstängerna kan träs på utan att vara rätt längd (dvs, så att man kan prova rörelsen utan att behöva löda dit vevstakarna.
- Jag använde bara ett skikt till tärningsstängerna ("radius rod"), det blev ganska trångt ändå... Brotscha upp hålen så mycket det går i båda ändarna, annars kommer det inte att fungera (se mer nedan).
- Fila av så mycket det går på ovansidan av själva slidstängerna ("valve cover"), (dvs fila bort så mycket av den fyrkantiga biten som som sticker ut utanför hålet) så att tärningsstången får så stor rörelsefrihet neråt som möjligt när allt är ihopmonterat.

Drivet med slidstyrningen ditmonterad.
- Löd ihop: Tvärstycke ("cross head"), försprångslänk ("union link"), försprångsstång ("combination lever"), slidstång ("valve cover") och tärningsstång ("radius rod") till en enhet. Jag struntade i att använda brickorna och lödde 0,4-tråden från båda håll i den ena av dom två delarna som ska montera ihop.
- Skruva dit kulissramen ("motion bracket") och löd dit nedre gejderplanet ("slide bar"). Trä igenom en 0,7-tråd genom cylindern och trä på hela den ihoplödda enheten med slidstyrningen. Löd dit den övre gejdern och kontrolera att tvärstycket kan röra sig fritt utan att fastna.
- Häng upp kulisserna och löd fast med en 0,4-tråd. Nu kommer det intressanta: om man även monterar dit tärningsstängerna som byggbeskrivningen föreslår kommer man att bryta sönder kulissramen. Det verkar ha blivit ett litet feltänk någonstans...
- Löd fast vevstakarna i tvärstyckena (med bricka på insidan!) och konstatera att koppeltapparna på tredje axeln är för korta. Jag gjorde nya av nedkortade 12BA-skruvar som jag dessutom svarvade ner diametern på skallarna något för att kunna löda dit motvevarna utanpå.
- Motvevarna kan med fördel filas ner i "lilländen", fila bort hela distansen så kommer excenterstängerna ("rotating rods") att hamna mer parallellt med koppelstängerna.
- Löd excenterstängerna (med bricka!) mot motveven, men lås bara fast den med en trådbit i kulissen, annars går inte rörelsen att ta loss från loket! (Jag kan därmed plocka loss allt om jag pillar loss excenterstången och gängar ur motvevarna)
- Bromsrörelsen är lite småpillig att få dit, men är egentligen inga större problem i övrigt. Se bara till att fila av stumparna av upphängningstråden för andra axeln, så inte kulissramen hamnar tokigt.
- Löphjulsboggin måste smalas in något (den verkar gjord för 12 mm), lättast är att fila av "bussningarna" något på båda sidor. Betydligt värre är att sidorörelsen bara är ca 1 mm totalt! Hur man löser det har jag inte riktigt bestämt mig för ännu, men det lutar åt att sätta Dremeln i insidan av cylinderlocken...
- Vad detalj 039-042 ska användas någonstans har jag inte riktigt klurat ut ännu. Detalj 018/019 ska sitta fast på överdelen.

Det färdiga drivet, även om någon enstaka smådetalj saknas. Dock utan strömupptagning...
Det har pratats mycket om att "det aldrig kommer fungera med drivning på sista axeln", men efter att ha kört mitt driv några vändor fram och tillbaka har jag svårt att se varför, för det går underbart mjukt och fint!

Trots att det finns några småfel i konstruktionen är jag hittills mycket nöjd med byggsatsen! Nu fortsätter jag att bygga överdelen, återkommer!