Westinghouse el-lok i 0m

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Mer pantografstoff.
En av utfordringene med en pantograf er å holde kontaktskoen flatt mot kjøretråden.

Etter en masse tankespinn om løsninger valgte jeg det opplagte: Gjør som på forbildet!
4 stk. 1X5 mm fjærer fra Sommerfeldt var små nok til at dette ser ganske bra ut i nollan:

Bild

Med dette er faktisk denne pantografen i ferdig! Utrolig...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

En utfordring jeg lenge har omgått er kuttingen av glassene til de 16 vinduene på de to lokene jeg har under bygging. Jeg har for lenge siden bestemt meg for å bruke dekkglass for mikroskop. Men de første forsøkene var katastrofale, jeg knuste nesten alle glassene jeg forsøkte å kutte.

En litt systematisk tilnærming var helt klart påkrevd.
Det første jeg innså var at underlaget må være hardt, gjerne en tykk glassplate. Selv valgte jeg en bit Corian jeg hadde liggende.

Det andre var at for å lage 20 (16 vinduer + 4 i reserve) eksakt like store glassbiter, (dvs. 40 kutt) måtte jeg lage meg en slags jigg for å få litt fart på produksjonen.

Her er et lite foto-essay som viser hvordan jeg gikk fram.

To parallelle linjer ble streket opp på corianplaten, og en reduksjonslinjal tapet fast med maskeringstape slik at kanten på linjalen fluktet med den ene streken:
Bild

En bit messing L-profil ble superlimt langs den andre streken. Trikset er ad denne messingbiten passer under linjalen, det er derfor en slik trekantet reduksjonslinjal egner seså godt til formålet:
Bild

Et dekkglass er lagt i jiggen og glasset blir skåret med en billig rissepenn fra Clas Ohlsson:
Bild

Maskeringstapen funger som en forbløffende presis hengsel. Og siden vinduene på loket er kvadratiske er det bare å snu glasset 90 grader for det andre kuttet:
Bild

De ferdige glassene prøvemontert i skyvevinduene:
Bild

Alt i alt en 2-3 timers arbeid. En utrolig lettelse at denne jobben til slutt viste seg å bli så enkel!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Olof »

Tack Håvard! Äntligen en vettig lösning på problemet att skära täckglas.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Tomas Jansson »

Instämmer! Lysande! Vilket lim har du? Epoxi, cyanoakrylat? Eller är de inte limmade än i väntan på målning? Eller skall du förebildsriktigt låta färgen gå över en bit på glaset? :-)

/Tomas J
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Tomas Jansson skrev: Instämmer! Lysande! Vilket lim har du? Epoxi, cyanoakrylat? Eller är de inte limmade än i väntan på målning? Eller skall du förebildsriktigt låta färgen gå över en bit på glaset? :-)

/Tomas J


Glassene er ikke limt ennå, jeg er ikke sikker på hvilket lim som egner seg best.
I en artikkel om emnet i MRJ advares det mot superlim, etter sigende kan de forårsake (sitat) "white ghosting marks that can not be washed off"". Forfatteren benytter noe som heter "Tacky Glue", et PVA lim.

Gode tips til lim ønskes!

Vindusrammene på forbildet var av noe sorts lakkert tre, så det skal nok ikke være noe maling på rammen.

Forøvrig ville jeg benyttet en tykk glasplate som underlag om jeg skulle gjort denne jobben på nytt igjen. Når man skjærer så mange som 20 glass på samme sted så blir det faktisk en liten grop i Corianplaten, og det er nok til at glassene kan sprekke under skjæring.

Og husk å tørk underlaget med en fuktig klut med jevne mellomrom, små glasspartikler mellom glasset og underlaget kan skape problemer!

Til slutt: Linjalen skal trykke ganske hardt mot glasset under skjæring. Min erfaring er at kuttet går mye lettere da.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av loktok »

Tackar även jag för tipset.Jag hade gett upp efter mina misslyckade försök, men ska prova nu igen med ditt tips.
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Olof »

Hauk skrev:
Tomas Jansson skrev: Instämmer! Lysande! Vilket lim har du? Epoxi, cyanoakrylat? Eller är de inte limmade än i väntan på målning? Eller skall du förebildsriktigt låta färgen gå över en bit på glaset? :-)

/Tomas J


Glassene er ikke limt ennå, jeg er ikke sikker på hvilket lim som egner seg best.
I en artikkel om emnet i MRJ advares det mot superlim, etter sigende kan de forårsake (sitat) "white ghosting marks that can not be washed off"". Forfatteren benytter noe som heter "Tacky Glue", et PVA lim.

Gode tips til lim ønskes!


Använd absolut inte superlim. Det blir som författaren skriver i MRJ. Vit dimma överallt. Man skulle kanske kunna prova lack men det har jag ingen erfarenhet av. Jag brukar använda vitlim men jag vet inte om det fungerar på så här små limytor.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Olsson »

Jag har med gott resultat limmat med "Gators grip", ett vattenbaserat snabblim som inte ger "dimma".

Rent allmänt är vattenbaserade lim bra för genomskinliga material...
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Jag använder numera 'Canopy Glue', en sorts segare vitlim som torkar glasklart. Används av RC-flygbyggare för att limma 'glas'huvar. Det låter som om det skulle vara liknande det 'Tacky Glue' som redan nämnts.

Eftersom ca-ångor reagerar med fett (används bl.a. av brottsplatsundersökare för att ta fram fingeravtryck på glasytor) är risken stor att man får missfärgningar där fettrester finns kvar. Det finns dock ca-lim (exv. Loctite 460) som inte (i lika hög grad?) ger denna effekt, dyrt förstås, men det finns.

H
Olof
Inlägg: 1705
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Olof »

Håkan Grundstedt skrev: Eftersom ca-ångor reagerar med fett (används bl.a. av brottsplatsundersökare för att ta fram fingeravtryck på glasytor) är risken stor att man får missfärgningar där fettrester finns kvar. Det finns dock ca-lim (exv. Loctite 460) som inte (i lika hög grad?) ger denna effekt, dyrt förstås, men det finns.

H


Om det är fettet ca-ångorna reagerar med skulle det i så fall funka med en rejäl avfettning? Glas tål det mesta i kemikaleväg så det borde låta sig göra att få glaset rent från fett.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar