Westinghouse el-lok i 0m
Westinghouse el-lok i 0m
Jeg ser til min store undring at jeg ikke har opprettet en egen tråd på mitt Westinghousebygge.
Her er et lite sammedrag til glede for nye lesere:
Loket ble bygd for Thamshavnbanen i 1908.
Modellen er i etset messing (Chempix)
Hjul og drivverk er lagd av Erik Olsen:
En og annen del er støpt hos Korea Brass:
Fra egenproduserte mastere:
I skrivende stund ser den ut som dette:
Håper på hyppige oppdateringer!
Her er et lite sammedrag til glede for nye lesere:
Loket ble bygd for Thamshavnbanen i 1908.
Modellen er i etset messing (Chempix)
Hjul og drivverk er lagd av Erik Olsen:
En og annen del er støpt hos Korea Brass:
Fra egenproduserte mastere:
I skrivende stund ser den ut som dette:
Håper på hyppige oppdateringer!
Re: Westinghouse el-lok i 0m
Ny strategi for progresjon
Jeg prøver en ny strategi for å få litt progresjon på mitt kjære westinghouseprosjekt.
Siden Madammen begynner på jobb 1-2 timer før jeg trenger å være på universitet er planen å få inn minst 1 time bygging om morran forutsatt at jeg står opp samtidig med Madammen.
I dag greide jeg å gjennomføre dette. På en time fikk jeg dreid endene på 16 gjengestenger som inngår i strekkfisker på bremseopplegget.
Slik ser de ut:
Det er 1mm gjengestang der endene er dreid ned til 0,5mm.
Så kommer mutteren og festebeslaget:
Så får vi se om morgonskiftet blir mer enn en engangsforeteelse!
Mvh Håvard
http://www.folk-rovere.org/mj/
Jeg prøver en ny strategi for å få litt progresjon på mitt kjære westinghouseprosjekt.
Siden Madammen begynner på jobb 1-2 timer før jeg trenger å være på universitet er planen å få inn minst 1 time bygging om morran forutsatt at jeg står opp samtidig med Madammen.
I dag greide jeg å gjennomføre dette. På en time fikk jeg dreid endene på 16 gjengestenger som inngår i strekkfisker på bremseopplegget.
Slik ser de ut:
Det er 1mm gjengestang der endene er dreid ned til 0,5mm.
Så kommer mutteren og festebeslaget:
Så får vi se om morgonskiftet blir mer enn en engangsforeteelse!
Mvh Håvard
http://www.folk-rovere.org/mj/
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Westinghouse el-lok i 0m
Det här är verkligen ett mästerbygge!
Mina förväntningar är skyhöga:
Jag ser fram emot att köpa en DVD med ditt lok där man ser det höja strömavtagaren, starta kompressorn, lossa de pneumatiska bromsarna (de fungerar väl?) tända belysningen och köra iväg pa din modul (bana?) med strömupptagaren fint vickande mot kontaktledningen och en räcka vagnar slamrande bakom...
Lite mer närliggande: När far vi se loket malat?
Mina förväntningar är skyhöga:
Jag ser fram emot att köpa en DVD med ditt lok där man ser det höja strömavtagaren, starta kompressorn, lossa de pneumatiska bromsarna (de fungerar väl?) tända belysningen och köra iväg pa din modul (bana?) med strömupptagaren fint vickande mot kontaktledningen och en räcka vagnar slamrande bakom...
Lite mer närliggande: När far vi se loket malat?
Re: Westinghouse el-lok i 0m
Tobias Ljung skrev: Det här är verkligen ett mästerbygge!
Mina förväntningar är skyhöga:
Jag ser fram emot att köpa en DVD med ditt lok där man ser det höja strömavtagaren, starta kompressorn, lossa de pneumatiska bromsarna (de fungerar väl?) tända belysningen och köra iväg pa din modul (bana?) med strömupptagaren fint vickande mot kontaktledningen och en räcka vagnar slamrande bakom...
Lite mer närliggande: När far vi se loket malat?
Det er alltid hyggelig med kompliment, men når de kommer fra en av de viktigste inspiratörene til hele prosjektet kjenns det ekstra bra!
Angående maling, det hadde jo vært fantastisk å kunne presentert en helt ferdig modell till Thamshavnbanens 100 årsjubileum sommeren 2008!
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01
Re: Westinghouse el-lok i 0m
Ni är båda verkligen stora inspiratörer! Din kompromisslöshet och vilja att bokstavligen till minsta nit återge en bit av Thamshavnsbanen är mycket, mycket, just, insprirerande.
Jag tänkte på det du skrev om tid, för det är väl den riktigt knappa resursen, speciellt med barn också. Gå upp tidigt är inte riktigt min melodi, utan jag försöker klämma in en timma då och då på kvällstid. En hotande vattenläcka i källaren har gjort att hobbyprylarna varit nerpackade ett par månaders tid nu. I dagarna blev äntligen rören bytta, så nu skall det bara putsas, kaklas och målas om i spåren av de gamla rören... Man börjar få lite abstinens. Hur har det gått med dina morgonpass?
Mvh/Tomas J
Jag tänkte på det du skrev om tid, för det är väl den riktigt knappa resursen, speciellt med barn också. Gå upp tidigt är inte riktigt min melodi, utan jag försöker klämma in en timma då och då på kvällstid. En hotande vattenläcka i källaren har gjort att hobbyprylarna varit nerpackade ett par månaders tid nu. I dagarna blev äntligen rören bytta, så nu skall det bara putsas, kaklas och målas om i spåren av de gamla rören... Man börjar få lite abstinens. Hur har det gått med dina morgonpass?
Mvh/Tomas J
Re: Westinghouse el-lok i 0m
Tomas Jansson skrev: Ni är båda verkligen stora inspiratörer! Din kompromisslöshet och vilja att bokstavligen till minsta nit återge en bit av Thamshavnsbanen är mycket, mycket, just, insprirerande.
Jag tänkte på det du skrev om tid, för det är väl den riktigt knappa resursen, speciellt med barn också. Gå upp tidigt är inte riktigt min melodi, utan jag försöker klämma in en timma då och då på kvällstid. En hotande vattenläcka i källaren har gjort att hobbyprylarna varit nerpackade ett par månaders tid nu. I dagarna blev äntligen rören bytta, så nu skall det bara putsas, kaklas och målas om i spåren av de gamla rören... Man börjar få lite abstinens. Hur har det gått med dina morgonpass?
Takk for hyggelige ord!
Morgonpassene har dessverre gått dårlig i det siste. Er i innspurten på et større prosjekt i mitt arkitektstudie, så tiden og energoen har rett og slett ikke vært der. Morgonpassene er fylt av CAD-tegning, men dessverre ikke av modeller!
Men det må kommet et lite rykk oppunder jul!
Re: Westinghouse el-lok i 0m
Hauk skrev: Men det må kommet et lite rykk oppunder jul!
Optimist som alltid, ingenting skjedde i jula, men her er noen små fremskritt:
Strekkfisk til bremseopplegget, dreid "for hand", frest litt med CNC og pusset mye i efterkant. Ikke perfekt, men godt nok.
Pantografer er det siste store hinderet, så det er kanskje litt ulogisk å starte en serieproduksjon på fire stykker:
Pantografene skal bli seende omtrent slik ut:
Ikke så mye, men framgang er framgang!
Re: Westinghouse el-lok i 0m
Et lite steg fremover for prosjektet:
Det ser mest ut som om det sitter en liten skorpion i messing på pantografen, men det er festeanordning for å holde pantografen nede når den ikke er i bruk. Om du leter godt på bildet av forbildet i forrige innlegg vil du kunne skimte den nede ved taket.
En liten rackare å få loddet sammen. Fire etsedeler, en bit 1mm messingrør og en snutt 0,5mm messingtråd.
Det er ikke farlig når man ikke trenger mere for å sysselsette seg en eftermiddag!
Det ser mest ut som om det sitter en liten skorpion i messing på pantografen, men det er festeanordning for å holde pantografen nede når den ikke er i bruk. Om du leter godt på bildet av forbildet i forrige innlegg vil du kunne skimte den nede ved taket.
En liten rackare å få loddet sammen. Fire etsedeler, en bit 1mm messingrør og en snutt 0,5mm messingtråd.
Det er ikke farlig når man ikke trenger mere for å sysselsette seg en eftermiddag!
Re: Westinghouse el-lok i 0m
Jeg lovte et billedessay om å kutte tynne messingrør i like lengder.
Her ser vi ett av mine favorittverktøy:
Det er en filjigg i herdet stål som gjør at man kan sage og file helt inn "flush" mot jiggen, og dermed få helt rake kutt.
Her ser vi biter av 1,5mm messingrør som er blitt kappet i jiggen. Benytter en gullsmedsag, og filer rent etter saging.
Nøkkelen til like store biter er å benytte et avstandsstykke. Jiggen legges på et plant og hardt underlag, først settes avstandsstykket på plass, så kommer røret som skal kappes.
God is in the details!
Her ser vi ett av mine favorittverktøy:
Det er en filjigg i herdet stål som gjør at man kan sage og file helt inn "flush" mot jiggen, og dermed få helt rake kutt.
Her ser vi biter av 1,5mm messingrør som er blitt kappet i jiggen. Benytter en gullsmedsag, og filer rent etter saging.
Nøkkelen til like store biter er å benytte et avstandsstykke. Jiggen legges på et plant og hardt underlag, først settes avstandsstykket på plass, så kommer røret som skal kappes.
God is in the details!
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Westinghouse el-lok i 0m
Intressant verktyg, var har du köpt det?
Ska det bli en blomkruksfabrik i H0?
Ska det bli en blomkruksfabrik i H0?