Westinghouse el-lok i 0m

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Anders Östlund »

Då har man bokat in Bankalaset, detta mästerverk går ju inte att missa för allt smör i småland... :)

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Anders Östlund skrev: Då har man bokat in Bankalaset, detta mästerverk går ju inte att missa för allt smör i småland... :)


Oioioi, når begynner jeg å få prestasjonsangst her!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Tomas Jansson skrev: Men skulle du inte ha linjering?


Her traff du et ømt punkt!
Etter å ha testet linjering innså jeg at dette er noe som jeg vil bruke *lang* tid på å mestre. Derfor besluttet jeg å gjøre modellen helt ferdig uten linjering, og heller gjøre en helt ny lokkåpe med linjering på et senere tidspunkt om dette kompromisset ikke blir til å leve med.

Mine malingsferdigheter generellt er heller ikke helt på topp, så det er forbedringspotensiale der også. Dette er den første mesingmodellen jeg noen gang har malt, og jeg har lært en masse som vil gjøre en helt ny malingsjobb bedre på en rekke områder.

Apropos linjering, å kombinere linjering med Humbrol og rissepenn er nok ikke helt enkelt. Denne linjeringsteknikken baser seg på at korrigeringer gjøres med en tannpirker eller lignende dyppet i Whitespirit. Så det er umulig å gjøre den etter at en oljemaling/whitespirit wash er lagt på . Og en slik overvasking etter linjering tror jeg også kan bli katastrofalt.

Men kanskje noen som har jobbet mye med humbrol kan si noe om hvor motstandsdyktig fullherdet Humbrol er?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Tomas Jansson »

Förlåt det var inte meningen att träffa ömma punkter, jag trodde du hittat något bra bevis för att linjering försvann efter någon viss tidpunkt. Jag har en bok från engelska Wild Swan som handlar om linjering och som kom för några år sen. Jag håller helt med, det är nog inget man ger sig på i brådrasket... Men kanske man kan göra det som dekaler??
Hauk skrev: Dette er den første mesingmodellen jeg noen gang har malt...


DET skulle man ju inte kunna tro! Det ser oerhört bra ut! Överhuvudtaget mycket inspirerande.

Jag har tyvärr missat Skövde i ett par år nu, men i år MÅSTE jag verkligen..!

Tomas
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Tomas Jansson skrev: Förlåt det var inte meningen att träffa ömma punkter, jag trodde du hittat något bra bevis för att linjering försvann efter någon viss tidpunkt. Jag har en bok från engelska Wild Swan som handlar om linjering och som kom för några år sen. Jag håller helt med, det är nog inget man ger sig på i brådrasket... Men kanske man kan göra det som dekaler??


Det er helt ok! Det handler rett og slett om å kjenne sin egen begrensning. Heller en snygg modell uten linjering enn en modell der alle legger merke til en scruffy linjering.

Dekaler kan absolutt være en idé. Ikke minst siden jeg starter med blank maling. Wild Swan boken har jeg, og den har blitt grundig lest. Har også vært på kurs med Ian Rathbone som skrev boken, og det var på det kurset det virkelig gikk opp for meg hvor vanskelig linjering er. Det er rett og slett en kunst.

Når jeg sa at dette er den første messingmodellen jeg har malt er det en sannhet med modifikasjoner. Jeg sa ingenting om hvor mange ganger denne modellen har vært malt! Den har vel fått malingen fjernet 2-3 ganger, og i tillegg har jeg en del ekstra etsedeler som har blitt malt og strippet et utall ganger.

Så det er ingen vei utenom øving, øving øving...

Ellers låter det kul at så mange har tenkt seg til Skövde på Bankalas!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Man vet at slutten på arbeidet nærmer seg når sluttsignalet er klart:

Bild

Den nedre lampen har fått rødt glass av dreid akrylstang som er presset inn i messingdelen. Så er den dreid av. Polert med 3600 til 12000 smergel. Gikk nokså smertefritt.

Man blir litt euforisk når ting går lettere enn man hadde trodd!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Anders Östlund »

Dekalerad linjering har jag testat, körde det på mitt "Lidan" i nollan och det blev helt OK. Jag "klippte ut" arket så linjerna hamnade på en tunn remsa. Det var lite "svårnavigerat" och i efterhand hade jag nog faktiskt gjort tvärt om, låtit hela "inneytan" vara dekalark så man satte en rejält stor dekal på loksidan. Vet inte om det skulle blivit lättare...

Nu hittar jag inga bilder på loket, det fanns nog förr på sidan, men jag ska se om jag kan hitta några gamla bilder. Just nu bor loket i Spanien tror jag och servar Ljungs Mekaniska eller någon närliggande verksamhet... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Anders Östlund skrev: Dekalerad linjering har jag testat, körde det på mitt "Lidan" i nollan och det blev helt OK. Jag "klippte ut" arket så linjerna hamnade på en tunn remsa. Det var lite "svårnavigerat" och i efterhand hade jag nog faktiskt gjort tvärt om, låtit hela "inneytan" vara dekalark så man satte en rejält stor dekal på loksidan. Vet inte om det skulle blivit lättare...

Nu hittar jag inga bilder på loket, det fanns nog förr på sidan, men jag ska se om jag kan hitta några gamla bilder. Just nu bor loket i Spanien tror jag och servar Ljungs Mekaniska eller någon närliggande verksamhet... ;)

Hälsar,
Anders Ö


Er absolutt interessert i å se bilder av denne dekaleringen! Det er nok mye mer sannsynlig at jeg greier å ordne denne biffen med dekaler enn ekte linjering.

Tåler tørkede dekaler white spirirt, forresten?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Peter Estelius »

En liten fundering. Såg i en tråd på Mötesspåret att det finns en sorts "nagelmålningspensel" med långa smala strån, lite som linjeringspenslarna som används för att linjera MC-tankar och sån´t.

Kolla några inlägg ner i den här tråden: http://motessparet.se/viewtopic.php?f=3 ... ead#unread .

Det verkar kunna underlätta linjemålning avsevärt, har dock inte provat själv, men enligt utsago ska det visst fungera.

Mvh

/Peter
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Endelig hr jeg fått dreis på å bygge lyktene til loket. Nå dreier jeg lykten som to deler. Det ytre skallet er av messing er rett og slett et rør med en indre diameter på 5,4mm og ytre diameter på 6mm. Inne i dette røret presser jeg en reflektor dreid i aluminium. Lagde meg et eget profiljern for å få en konkav form på reflektoren. Polerte den med slipeduk med 3600, 4000, 6000, 8000 og 12000. Til slutt polerte jeg med en q-tip.

I enden av reflektoren dreide jeg ned aluminiumstangen til 3mm og gjenget den med et M3 snitt.

Glasset ble lagd på samme måte som sluttsignalet. Akrylstangen ble presset 0,5mm inn i messingstangen og kappet med stikkstålet så tett på messingen som jeg bare våget. Så var det frem med slipedukene...

De eneste jeg ikke er happy med nå er den litt dårlige overflaten på messingen. Må nok begynne slipe mine egne dreiestål.

Bild

Bild

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar