Westinghouse el-lok i 0m

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Oystein LB
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 11 sep 2010, 08:16

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Oystein LB »

Hva slags stål bruker du? De ringene kommer fordi du kanskje mater for fort. Eller så er det pussepapir som gjelder!
Men jeg har et stål liggende som jeg kan slipe for deg sånn at det blir veldig godt egnet for ¨finish¨ arbeid.

Kan komme opp med et idag hvis du er så gira!
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Olof »

Hauk skrev: De eneste jeg ikke er happy med nå er den litt dårlige overflaten på messingen. Må nok begynne slipe mine egne dreiestål.


Du behöver inte jämnare yta än förebilden ;-)

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

For at ingen skal tro at jeg har gitt opp modellbyggingen poster jeg en liten oppdatering.
I helga ha jeg testet mye sandblåsing, testet lykter og diverse annet som ikke er noe å ta bilder av.

Men jeg malte også trafokassen som er det eneste av interiør jeg skal ha i loket. Denne er ganske viktig, siden den står rett innenfor de store vinduene i sidedørene. Fargen er blandet etter hukommelsen. Det viktigste var å blande en farge som ikke var for mettet.

Bild

Bild

En del "learning points":

-Sandblåst messing er ypperlig underlag for maling.
-Smergelduk med korning 4000-8000 kan fikse mye når det gjelder ujevn lakk, støvpartikler osv.
-En farge som *ser* riktig ut er minst like viktig som en farge som er helt autentisk
-Grunningen må være helt perfekt før topplaget legges på. Et støvkorn i grunningen kan ikke slipes bort etter at topplaget er lagt på.

En annen sak, er det noen som prøvd Priomat 4075 wash primer? Dette er en tokomponent etsegrunning som benyttes av billakkerere. Er ikke helt fornøyd med resultatene, men de er gode nok til at jeg kommer til å fortsette med eksperimentering.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Oystein LB
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 11 sep 2010, 08:16

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Oystein LB »

Etset?

Ellers en syklig farge som ligner noen rom på Ladejarlen!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Nok en liten detalj som kan krysses av. Bildene viser mitt første forsøk på å bygge en Westinghouse bremeslange med ventil:

Bild

Bild

Denne er lagd av en bit 1 mm messingrør som er boret på tvers. I dette hullet er det trukket en 0,6mm nysølvtråd. Ttre små muttere illuderer koblinger. Håndtaket er 0,3 mm messingtråd som er klemt flat i den ene enden.

Selve bremseslangen er en bit isolering fra en el-ledning. Den er varmet og strukket for å få den litt tynnere.

Den er foreløbig bare prøvemontert, den skal svertes før den festes permanent.

Takk for oppmerksomheten!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Peter Estelius »

Snyggt gjort och vilket småplock! Ska bli intressant att se när det närmar sig mer färdigt.

Mvh

/Peter
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Peter Estelius skrev: Snyggt gjort och vilket småplock! Ska bli intressant att se när det närmar sig mer färdigt.


Takk! Men det er alltid rom for forbedringer. Det er vel derfor jeg aldri blir ferdig...

Her er versjon 2 av luftslangen med kran:

Bild


Bild


Så nå er det ned i verkstedet for å produsere 3 stk. til!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av zikkan »

Ser himla bra ut! Jag är lite nyfiken på ytan på detaljen. Har du blästrat litegrand efter sammansättningen/lödningen? Det ser så enhetligt ut, nästan som en hel gjutdetalj, så att säga?!?

Mvh
zikkan
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

zikkan skrev: Ser himla bra ut! Jag är lite nyfiken på ytan på detaljen. Har du blästrat litegrand efter sammansättningen/lödningen? Det ser så enhetligt ut, nästan som en hel gjutdetalj, så att säga?!?

Mvh
zikkan


Korrekt, den er blästrat. Bruker glasspulver fra Fohrmann.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Ting Tar Tid, men endelig er alle de fire luftslangene jeg trenger (for øyeblikket!) ferdige:

Bild

Ja, ja, sånn går no dagan...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar