Lämpliga radier och stigningar Ho9 ?
Lämpliga radier och stigningar Ho9 ?
Hej!
Sitter och skissar på en bana i Ho9. Tanken är en punkt till punkt bana där fungerande trafik är viktigast. Väldigt fritt tänker jag mig 802-891 som förebild.
Har ingen erfarenhet från denna skala så jag undrar över hur branta stigningar och vilka kurvradier som är gränsvärden för vad som fungerar?
Har givetvis sökt på forumet om detta innan, men mest hittat info om vad som fungerar i skala 0.
m.v.h.
EMIL. B.
Sitter och skissar på en bana i Ho9. Tanken är en punkt till punkt bana där fungerande trafik är viktigast. Väldigt fritt tänker jag mig 802-891 som förebild.
Har ingen erfarenhet från denna skala så jag undrar över hur branta stigningar och vilka kurvradier som är gränsvärden för vad som fungerar?
Har givetvis sökt på forumet om detta innan, men mest hittat info om vad som fungerar i skala 0.
m.v.h.
EMIL. B.
-
- Inlägg: 134
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17
Re: Lämpliga radier och stigningar Ho9 ?
Stigningar ungefär som i andra skalor och spårvidder, dvs helst under 3 cm per meter, men med mycket korta tåg kan upp till 4,5 cm per meter fungera.
Kurvradier beror väldigt mycket på hur stora fordon man tänkt använda. Rocos minsta lok och industrivagnar klarar gamla Eggerbahn-radien på ca 15 cm, Liliputs 2-axliga personvagnar kräver bortåt det dubbla. För fordon i storlek med vad som rullat på 891 mm bör man nog inte använda mindre än ca 30 cm radie, gärna större. På 802 mm var en del av de äldsta fordonen inte mycket större än de som fanns på 600 mm-banorna och borde klara kurvor ner till 15-20 cm radie, något beroende på vilken typ av koppel man använder och om dessa är fast monterade eller rörliga i sidled. Senare fordon hade stundtals samma dimensioner som 891 mm - en del av dem var faktiskt ursprungligen byggda för den bredare spårvidden.
Kurvradier beror väldigt mycket på hur stora fordon man tänkt använda. Rocos minsta lok och industrivagnar klarar gamla Eggerbahn-radien på ca 15 cm, Liliputs 2-axliga personvagnar kräver bortåt det dubbla. För fordon i storlek med vad som rullat på 891 mm bör man nog inte använda mindre än ca 30 cm radie, gärna större. På 802 mm var en del av de äldsta fordonen inte mycket större än de som fanns på 600 mm-banorna och borde klara kurvor ner till 15-20 cm radie, något beroende på vilken typ av koppel man använder och om dessa är fast monterade eller rörliga i sidled. Senare fordon hade stundtals samma dimensioner som 891 mm - en del av dem var faktiskt ursprungligen byggda för den bredare spårvidden.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Lämpliga radier och stigningar Ho9 ?
Undvik stigning OCH kurva samtidigt om du kan. Försök att ha stigning i rakspår, och kurvor på plant underlag.
Mvh Daniel
Mvh Daniel
-
- Inlägg: 308
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24
Re: Lämpliga radier och stigningar Ho9 ?
Håller med båda tidigare inläggen. Här kommer mitt bidrag via länken till min hemsida och SDJ version 1.0
http://www.daaseberga.se/sdj-02.html
På sidan berättar jag mer om hela den lilla anläggningen.
Mvh
/Peter
http://www.daaseberga.se/sdj-02.html
På sidan berättar jag mer om hela den lilla anläggningen.
Mvh
/Peter
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23
Re: Lämpliga radier och stigningar Ho9 ?
Nu har jag lärt mig att man inte ska ha en länk i inlägget när man förhandsgranskar.
.
Nåväl:
Jag behöver korsa ett MMM-spår efter en meter på Abbonnerad-
Drivet är ett Kato N-skale spårvagnschassie med 120 gram bly över drivboggien.
http://www.youtube.com/watch?v=CbaBL_pj ... e=youtu.be
Det blir ett tomixchassie med driv på båda.. Katon får bli acklok i gruvan.
Hmm, det blir nog inte riktig sten i malmvagnarna.

Nåväl:
Jag behöver korsa ett MMM-spår efter en meter på Abbonnerad-
Drivet är ett Kato N-skale spårvagnschassie med 120 gram bly över drivboggien.
http://www.youtube.com/watch?v=CbaBL_pj ... e=youtu.be
Det blir ett tomixchassie med driv på båda.. Katon får bli acklok i gruvan.
Hmm, det blir nog inte riktig sten i malmvagnarna.
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50
Re: Lämpliga radier och stigningar Ho9 ?
Det finns många sätt att anlägga en liten HO9-bana.
Började med sådant när EggerBahn bl.a. kom ut 1967..
Nu är jag 60+.are och bygger i olika skalor.. Någon har sagt; skomakare stanna vid din läst ?! MEN icke sa Nicke..
Det finns ju så mycket intressant matriel ute på marknaden nu. Jag tänker närmast på Mini-Trains som gjort en nyprod av gamla Egger. Med nya driftsäkra motorer, nya vagnar mm.
Även gamla prod m motorlok; av typ Plymouth-dieseln i olika färger!
Alltså man måste först fundera lite.. Vilken typ av bana vill jag ha?
På carlarent.com, (US-sida) finns många olika lösningar. Varför inte en mini-layout? Dvs mycket på liten plats & yta.
Fördelen m sådant bygge är att du KAN ta med dig din anläggning på träffar; och låta dig inspireras av andras tips & ideer.
Prova med fordon osv. Stigningar i kurva KAN fungera m lok & vagnar, som har kort hjulbas. Egger, Mini-Trains, Roco mfl.
Men kan man undvika det så är det en fördel...
Meila mig gärna, m bilder på den inloggade E-meilsidan.
För ökad info, den som vill..
MvH
RJa
(Proffsbyggare på smalt smalspår!)
Började med sådant när EggerBahn bl.a. kom ut 1967..
Nu är jag 60+.are och bygger i olika skalor.. Någon har sagt; skomakare stanna vid din läst ?! MEN icke sa Nicke..
Det finns ju så mycket intressant matriel ute på marknaden nu. Jag tänker närmast på Mini-Trains som gjort en nyprod av gamla Egger. Med nya driftsäkra motorer, nya vagnar mm.
Även gamla prod m motorlok; av typ Plymouth-dieseln i olika färger!
Alltså man måste först fundera lite.. Vilken typ av bana vill jag ha?
På carlarent.com, (US-sida) finns många olika lösningar. Varför inte en mini-layout? Dvs mycket på liten plats & yta.
Fördelen m sådant bygge är att du KAN ta med dig din anläggning på träffar; och låta dig inspireras av andras tips & ideer.
Prova med fordon osv. Stigningar i kurva KAN fungera m lok & vagnar, som har kort hjulbas. Egger, Mini-Trains, Roco mfl.
Men kan man undvika det så är det en fördel...
Meila mig gärna, m bilder på den inloggade E-meilsidan.
För ökad info, den som vill..
MvH
RJa
(Proffsbyggare på smalt smalspår!)
Re: Lämpliga radier och stigningar Ho9 ?
Tack för svar och tips!
30-40 cm radie fungerar med min idé som det är just nu, så jag antar att praktiska prov är det bästa för att hitta exakta gränser för just det jag siktar mot. Eftersom jag är mest intresserad av trafik, så får det gärna vara lite motstånd för ett tåg, men inom rimliga gränser såklart....
Däremot undrar jag lite om maximal last profil.
Vad krävs i utrymme för en överföringsvagn med en G finka som last? Höjd, bredd?
m.v.h.
30-40 cm radie fungerar med min idé som det är just nu, så jag antar att praktiska prov är det bästa för att hitta exakta gränser för just det jag siktar mot. Eftersom jag är mest intresserad av trafik, så får det gärna vara lite motstånd för ett tåg, men inom rimliga gränser såklart....
Däremot undrar jag lite om maximal last profil.
Vad krävs i utrymme för en överföringsvagn med en G finka som last? Höjd, bredd?
m.v.h.
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23
Re: Lämpliga radier och stigningar Ho9 ?
EMIL B skrev: Tack för svar och tips!
.
Så lite..

EMIL B skrev: Däremot undrar jag lite om maximal last profil.
Vad krävs i utrymme för en överföringsvagn med en G finka som last? Höjd, bredd?
m.v.h.
Här finns en standard med lastprofiler både för 9mmtåg och överföringsvagnar med last.
http://www.fremo-net.eu/148.html?&L=6
Men nyss funkade inte länken vidare.
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50
Re: Lämpliga radier och stigningar Ho9 ?
Fremo-länken går att titta på f bygge även i stora skalor!
Tackar!
MvH
RJa
Tackar!
MvH
RJa