Yp
Postat: tor 04 apr 2013, 22:33
Jag har en UGJ kåpa till en 2-axlig Y rälsbuss liggande som jag funderar lite på vad jag ska göra med. Egentligen vill jag nog helst bygga en Yp, och kanske hänga på gengasaggregat.
Efter att ha tittat i Arne Hällqvists bok Rälsbussar och läst lite i SJK 84 "Hilding Carlson och hans rälsbussar" så borde man korta kåpan i ändarna då Yp är kortare, vilket man ser på främre sidorutan som får en annan form.
Så frågan är hur petig man ska vara och om man vill sätta sågen i kåpan?
En titt på kåpan ger mig intrycket att det kan vara en liten utmaning. De besvärligaste böjarna i framändan kommer att finnas kvar, men för att få taket att gå ihop behöver man skära tillbaka taket ytterligare och sedan spackla och slipa till formen.
Finns det någon med erfarenhet av dylik övning?
En annan fråga är hur man gjorde med dessa bussar med utanpåliggande gengasaggregat. Speciellt med skrymmande externa aggregat ser det svårt ut att koppla till något släp i den änden. Hur löste man det när man bytte riktning?
Efter att ha tittat i Arne Hällqvists bok Rälsbussar och läst lite i SJK 84 "Hilding Carlson och hans rälsbussar" så borde man korta kåpan i ändarna då Yp är kortare, vilket man ser på främre sidorutan som får en annan form.
Så frågan är hur petig man ska vara och om man vill sätta sågen i kåpan?
En titt på kåpan ger mig intrycket att det kan vara en liten utmaning. De besvärligaste böjarna i framändan kommer att finnas kvar, men för att få taket att gå ihop behöver man skära tillbaka taket ytterligare och sedan spackla och slipa till formen.
Finns det någon med erfarenhet av dylik övning?
En annan fråga är hur man gjorde med dessa bussar med utanpåliggande gengasaggregat. Speciellt med skrymmande externa aggregat ser det svårt ut att koppla till något släp i den änden. Hur löste man det när man bytte riktning?