Simplexlok

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Roger S Jansson
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50

Simplexlok

Inlägg av Roger S Jansson »

OBS: denna länk ÄR inte för Normalspårsdiggare!!
Vi kanske skulle döpa om forumet till NORMALSPÅRSFRÄMJANDET...!?!
Alla sådana diggare kan sluta läsa nu!
Denna länk ÄR enbart till för Smalspårsdiggare; och INTET annat!

http://120mm.laurell.nu/trains/2013/log130216.html
Välkomna, du trogna, att titta!!
Roger S Jansson
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50

Re: Simplexlok

Inlägg av Roger S Jansson »

Detta Är Inget För NORMALGUNNAR...!!!
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Simplexlok

Inlägg av Olof »

Intressant. Kan du ge lite mer detaljer kring 3D-utskriften? Vilket material har Du använt? Vad är det för skala?
Det finns lite ränder på kåpan men inte väldigt störande.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Kjell E
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 11:01

Re: Simplexlok

Inlägg av Kjell E »

Roger S Jansson skrev: OBS: denna länk ÄR inte för Normalspårsdiggare!!

Jag tar mig friheten att ta del av tillverkningsmetoden med 3D-ritning och 3D-utskrift trots att jag inte är ett dugg intresserad av vare sig spårvidden, skalan eller typen av fordon som står som förebild till de mycket fina modellerna.
Roger S Jansson
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50

Re: Simplexlok

Inlägg av Roger S Jansson »

Byggherre ÄR Henrik Laurell i Gbg.
Länken är hämtad fr hans sida.
Han fyller 50 bast idag och är en trogen smalspårsbyggare!
HURRA f sådana trevliga medlemmar i främjandet!
MvH
RJa
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Simplexlok

Inlägg av henrix72se »

Jag gjorde först en ritning 1985 som jag sen kompletterat med senare kontroll-mätningar under senare år. Den ritningen tillsammans med konstruktions-ritningar jag köpt för den ursprungliga simplex'en, skickade jag sen till en god vän (Daniel Caso) som gjorde en 3D ritning av det. Den ritningen fick jag sen tillbaka och skickade vidare till ShapeWays i Holland. Resultatet är sen det ni ser på bilderna. Det ena loket är printat i WSF (white-strong-flexible) som är ett ganska grovt, segt/mjukt material men billigt (läs billigare..). Det andra loket är printat i FUD (flexible-ultra-detail) som är ett relativt hårt material, lätt att slipa men klart dyrare.

Ränder är en effekt som ibland uppstår i dem hårdare materialen pga av tillverkarens krav på lönsamhet. Om man placerar modellen i printern på bäst sätt går det att undvika, men som kund vet man aldrig detta i förhand, det beror helt på vilka andra detaljer som skall printas samtidigt i maskinen.

Daniel och jag försökte starta om FCalv Models hösten 2011 med 3D print tekniken istället, efter att laserskäraren i första omgången ville ha mer betalt än vad vi kunde få totalt i omsättning.. Det vi då kunde konstatera är att 3D tekniken är ett fantastiskt verktyg om man behärskar tekniken själv och gör sina egna ritningar. Men att som vi försöka starta en firma som helt bygger på 3D tekniken fungerar inte pga av den höga procent misslyckade printningar man får. Ca 30% av dem många sköna tusenlappar vi la ner på projektet det året hade fel som en slutkund aldrig skulle kunna acceptera på en modell. Visst, om du tjatar på ShapeWay gör dem en ny print åt dig, men vem vill lägga ganska mycket pengar på detta o sen med 30% risk få ett icke korrekt resultat ...

Jag är helt övertygad om att en 3D printer kommer bli vanlig i de flesta hem som har intresse av det, men vi har fortfarande en del tid kvar innan denna tekniken är helt mogen. Vi får inte heller glömma att man inte bara kan skriva ut i 3D, det finns även scanners som går andra vägen, läser in en modell istället för att skriva ut den. Mao, vi kommer kunna bygga en modell precis som vi vill ha den med hederliga gamla verktyg, o sen duplicera den i så många kopior vi önskar.

120mm skalan motsvarar ungefär 1/17, då olika tillverkare mäter lite olika. 120mm anger höjden på en figur, men då en del mäter från ögonhöjd och andra från toppen av hatten, svävar skalan från 1/15 till 1/18, där de flesta ligger runt 1/17. På samma sätt som G-skalan anges från 1/20 till 1/29. Syftet med skalan för min del är att jag ville gå ner i skala från 1/13.7 (7/8tum) som jag byggt i i många år, men hittade inga hyfsade figurer i 16mm, samtidigt som jag föredrar spv runt 18-20 tum. Då blev 1/17 på 32mm spv en lagom blandning därimellan.

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Simplexlok

Inlägg av henrix72se »

En del kanske undrar över skalan, att varför satsa på 1/17 när 16mm på 1/19 ligger så nära. Faktum är att det är ganska stor skillnad. Skillnaden i nollan till exempel mellan svensk 1/45 och brittisk 1/43 är marginell i jämförelse. Desto större skala, desto större skillnad. Se nedan länk, klicka på ngn av bilderna så ser du en jämförelse mellan de flesta stora skalorna.

http://120mm.laurell.nu/Figures/2011/log110128.html

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Simplexlok

Inlägg av f.gaard »

Iden här tråden har Johan Winell gjort en Z4p. Misstänker att det var den som syntes i Norrköping på Östgötaträffen. Den såg betydligt mindre randig ut i verkligheten, förmodligen pga avsaknad av lupp på glasögonen. plus lite brun färg som spackel. Snygg var den i alla fall.
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=9&t=1599

Själv skulle jag vara intresserad av en utskrift av Simpan i 1:19. Vad skulle det gå på?

P.S. Det finns även en sådan här Simplex hos RLJ. Även den ifrån Gyttorp.

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Simplexlok

Inlägg av Klas Blomberg »

Men, är det inte precis tvärtom? Vi vill att normalspårsbyggarna ska se de smaskigaste trådarna så att de åxå blir omvända....?
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Simplexlok

Inlägg av henrix72se »

En 1/19 version är inte aktuellt för tillfället, kanske senare.

Att printa en WSF version kostar idag 280 euro, vad det nu kan bli i svenska kulor med dagens kurs ..

Att print i FUD (Frosted Ultra Detail) kostar 400 euro.

Till det tillkommer en motor bogie av ngt slag.

Apropå ränder, det är inte alltid det sker, bara om man har otur ... om man ligger på fel sida om de 30% ..

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Skriv svar