Stadsholmen

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Jag tänkte samla mina inlägg angående Stadsholmen här, på ett och samma ställe. Så får vi hoppas att det blir lite byggt under kommande år ...

Peter, a.k.a. Arkitekt Sillén.
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

En vagn kommer lastad. Med vadå?

En kaffedrickande hamnarbetare från Kolingsborg, en forward från Stockholms stolthet, en flaska "rent" vatten, lite tegelstenar från Stadsholmens tegelupplag, en kätting, en cykel av märket Mercurius, en duva (eller vad det kan vara – fråga ornitologen) och några gamla träbackar.

Ornitologen meddelar och bekräftar att fågeln är en fredsduva. Tydligen en ovanlig sort.

MVH!
Arkitekt Sillén

Bild
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: Stadsholmen

Inlägg av Anders R »

Läckert!!!! Som allt som visats i tråden Innan Stadsholmen!

M v h

Anders
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Stadsholmen

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Fast med femma på ryggen borde han väl vara centerhalv va...?
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stadsholmen

Inlägg av janclaesson »

Gillaknappen! Så läckert!

Janne C
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

STADSHOLMENS TEGELUPPLAG

Om man inte har något bättre för sig kan man alltid fixa lite tegelstenar. Test för pågående projekt.

Bild

//
PE
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stadsholmen

Inlägg av janclaesson »

Åh så fint! Både gatubeläggningen och teglelstenarna! Gjorde själv ett försök att tillverka tegelstenar med "Ceramite" i kulören "rosso mattone". Blev hyffsat, men dina ser betydligt bättre ut. Blir så klart nyfiken hur du gått till väga. Gärna också hur du gjort gatustenarna.

Mvh Janne C
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Stadsholmen

Inlägg av ehrpet »

Hej Janne!

Kul att du gillar resultatet. Tegelstenarna kommer faktiskt från ett tyskt företag som heter Juweela (http://www.juweela.de). Dom tillverkar dessa i alla möjliga skalor, bland annat H0. Dom är gjorda i ett keramiskt ämne, alltså hårda och lite för perfekta och med skarpa kanter. Bygger man i större skala behöver man skrapa av kanterna för att få dom mera ojämna vilket fungerar bra. Efter det har jag målat dom med Vallejo-färg, i det här fallet med nr 70981 - Orange brown. Lite vädring i olika nyanser och på slutet lite vitgrå färg på en del för att simulera gammal fog. Som sagt - jag rekommenderar Juweela om man vil ha tegelstenar, men man behöver gå över dom en i taget för att få till utseendet, vilket är tidsödande.

Gatstenarna är gjorda med DAS-lera. Finns i konstnärsbutiker. Man brer ut det i ett tunnt lager som sedan självtorkar. Efter det har jag ristat in mönstret med en typ av syl. Sen är det bara att måla. Tror jag använde utspädda Vallejo-färger här också. Avslutat med lite pigment

Hoppas det var svar på dina frågor. Annars är det bara att fråga på mer.

//
Peter
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: Stadsholmen

Inlägg av janclaesson »

Tack för den länken Peter. Finns en hel del smått och gott där, löstegel i HO finns! Jösses... Jo daslera har jag i mina gömmor, själv håller jag mej till H-nollan vilket kan vara lite väl pillrigt ibland. Nollan är väl egentligen drömmen för oss pillernissar... Ser bara på dina tex tomlådor på bilden, vilken detaljering det går att få till. Imponerande :o)

Janne C
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Stadsholmen

Inlägg av mikath »

Vilka fantastika miljöer!
Helt otroligt!!!

/Mika
Skriv svar