mj-onas skrev:
För dem som kör H0 på Miniclubräls är väl H0f den "rätta" benämningen? H0f står för Hånoll-Feldbahn och är, påstår jag, den, i Europa, rådande för dem som bygger 600mm smalspår i skala H0. Förutom att det är praktiskt att nyttja befintligt 6,5mm-material så finns det sedan något decennium särskilda sådana smalspårstillverkare, nu senast Busch "gruvbanekoncept".
Det er ingen tvil om at det finnes en rekke innarbeidede skala/sporvidde betegnelser som er så godt innarbeidet at det ikke er noen vits i å fosøke å endre på dem.
H0f er en av dem.
Og da synes jeg det er viktig at redaksjonen av Smalspårigt konsekvent prøver å bruke denne betegnelsen, og luker bort betegnelser som H0z.
Og jeg håper ikke folk tar flisespikkeriet mitt for alvorlig! Jeg synes rett og slett det er litt artig å filosofere litt over alle de merkelige kombinasjonene av skalaer, sporvidder og normer.
For vi har jo ennå ikke begynt å diskuter *normer* i denne sammenhengen!
Men frykt ikke, jeg har tenkt litt her også.
På samme måte som sporvidde "by default" er 1435mm normalspor har vi de "vanlige" NEM/NMRA standardene som er de vi implisitt mener når vi snakker om H0. (Siden jeg har mer peiling på NMRA enn NEM vil jeg kun bruke NMRA som underlag for mine resonement heretter.)
NMRA opererer med tre sett normer:
-Proto Scales (NMRA Standard S-1.1)
-Standard Scales (NMRA Standard S-1.2)
-Hi Rail Scales (NMRA Standard S-1.3)
Så når amerikanerne sier at en modell er i H0 mener de sannsynligvis følgende:
Skala: 1/87
Sporvidde; 16,5 mm
Normal: Standard Scale, S-1.2
Hjul: RP-25. (RP står for Reccomended Practice). De fleste produsenter av rullende materiell følge NMRA sin anbefaling om å bruke RP-25 hjul sammen med S-1.2.
Legg merke til det som er implisitt og som ikke skrives; at modellen er normalsor og bygget etter S 1.2 norm og dermed også har RP-25 hjul.
(apropos RP-25 hjul: Et RP-25 hjul er ikke bare *en* type hjul, det finnes 10 forskjellig RP-25 hjul. Og disse kommer *ikke* i forskjellige skalaer, de kommer i "codes" fra code 54 til code 175 der coden angir hjulbanens brede i 100-dels tommer. Det er som med skinneprofiler. Code 83 kan brukes både til en moderne hovedlinje i H0, og en sidebane eller smalsporslinje i 0-skala. )
Tilbake til nomenklaturen.
Vi har altså tre hovedkategorier normer; fine, standard og Hi-rail.
Dette skal vi kombinere med skala og sporvidde på modellen.
Vi er enige om at "by default" er modeller normalsporede og med standard norm.
Derfor trenger vi ikke å påpeke dette.
Men vi trenger et postfix for "fine" og "Hi-Rail".
Siden det i finskala finnes en rekke normer som heter noe med "Proto", feks. Proto48, Proto87, osv. syne jeg vi skal bruke "P".
Hi-Rail er litt verre. Siden vi leker "diktator for en dag" er jeg mest fristet til å bruke "G". G står da for Grov eller Glad (som i gladbygge). Men siden jeg selvsagt er diktator med verdensherredømme velger jeg "C" for "Coarse"
Jeg erstatter også ikke meningsbærende begrep som "H0", "0" osv. med tall som angir skala.
Min nomenklatur legger til grunn at skala er viktigst, deretter modellens sporvidde og tilslutt.
Noen eksempler på hva nyordningen innebærer:
En svensk gladbygger som bygger smalspår i nollan og kjører på feks. Märklinspore:
45n16,5C
Hans engelske kollega:
43,5n16,5C
En ikke fult glad kille som undertegnede (Meterspor i nollan, finskala):
45n22,2P
Den moderne betegnelsen for H0, normalspor, standard:
87
Proto:87 (finskala H0, normalsor)
87P
Osv, osv.
Kanskje man heller skal gå i kjelleren og bygge noe...