NKlJ litt P

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

"Får se om det finns tid imorgon"?? Vad tänkte jag, då var det ju EM-match. Och sen har det ju varit fler EM-matcher och annat som måste ses till. Jag har bara hunnit att svarva (korta) hjulaxlarna för min något smalare standard. Då blev det så här:

Bild

Hjulen (Rimbo Grandes) är bara någon millimeter för stora, men de ser ganska oproportionrligt stora ut. Jag får fundera om jag skall göra något åt det.

Det har ju pratats en del, bl a här på forumet, om förvaringslådor för modeller. För just denna modell tror jag mig dock ha funnit en lösning:

Bild

Nu ska vi se...

Bild

Minsann!

Bild

En knapp millimeter tillgodo på höjden! Jag tar den i bröstfickan, så ses vi i Skövde (de av er som skall dit)! Nu är det avspark!

/Tomas
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

...och imorgon börjar OS :-) Inte lika mycket måste för mig att följa, men nåt lär man väl kolla in. Tog ett litet tag med P-vagnen igen (efter att bl a ha byggt nästan klart NN-vagnen). Jag tänkte visa min lösning för att fästa kopplen, och kanske någon har erfarenhet av ett dylikt sätt? Jag började med att svarva ner skallarna på två M1,4 skruvar till knappt 0,4 mm tjocklek.

Bild

Skruvarna är därefter tänkta att passa i det två fördjupningarna som setts på bilder innan. Totalt blir den 1,5 plåttjocklek, d v s knappt 0,4 mm. Tyvärr hade jag tydligen åter ritat på min 1:100 förlaga med det mått som skruvskallen har i verkligheten, så att efter förstoring till 1:87 så blir fördjupningen motsvarande för stor. Jag har placerat skruven lite snett inför fotograferingen så det framgår. Hade ju varit lättare om det blivit rätt diameter, det blir lite mer riktande när man löder fast den.

Bild

Till slut hamnade den rätt iallafall, och här har jag också bockat till mitt eget "lock" till Kadeekopplet, och fäst det med en mutter. Med en guldsmedssåg kortas skruven till jämns med muttern.

Bild

Jag tog av lite på höjden på muttern (till 0,6 eller så) så att den inte skulle bli alltför framträdande (inte många 1:1 vagnar har en decimetertjock M120 mutter i ändarna...).

Bild

Den ännu icke kortade skruven gör att man får lite Kapten-Krok-känsla på vagnen... Mitt eget lock till kopplet kan ses att sitta aningen längre ned än rambalkens underkant, men seriös kirurgi i Kadeekopplet hade varit tvunget annars.

Jag inbillar mig att den här lösningen skall fungera, men jag ser fram emot kommentarer i stil med "Ja du vet jag testade det där redan 1979 och det fungerade inte då heller..." (jag är inte bara pessimistisk: kanske blir det för mycket påkänningar av alla stötar så att det inte håller i längden?? Så att lödningen spricker efter hand? Även de av er som byggt normalspår med Kadee vet kanske besked?). Ang koppel kan jag lägga till att Kadees H0n3-koppel är de jag funnit mest likna NKlJs speciella koppeltyp. Några har nämnt att bygget ser "pilligt" ut. Jag kan bara kontra med att att det är ingenting jämfört med att få ihop ett Kadeekoppel! Den ?€%#& fjädern kan man få ett nervöst sammanbrott av. Två gånger sprätte den iväg och som genom ett under återfann jag den båda gångerna. Det är snålt med bara en reservfjäder kan jag tycka...

Annars är det bara detaljer kvar nu!

Tomas
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Björn D »

Hej!

Ett mycket trevligt bygge och en "nuttig" förebild. Du kan nog vara trygg när det gäller skruven. Har fäst koppel på samma sätt, dock utan att svarva ned huvudet, så huvudet har haft kvar spåret vilket borde försämra hållfastheten, men det har hållit. Men om man tappar modellen i golvet och det landar på kopplet, då vet jag inte, men resten av modellen brukar inte heller må bra av en sådan behandling.

Mvh
Björn D
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Bengt Andréasson »

Tomas Jansson skrev: [...]
Den ?€%#& fjädern kan man få ett nervöst sammanbrott av.
[...]

Det finns lösningar på allt: http://www.kadee.com/htmbord/page702.htm

Hälsningar
Bengt
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack Björn! Det var precis vad jag ville höra. Tappa i golvet är väl svårt att ta höjd för antar jag, det var mest om ideliga stötar skulle göra lödningen skör. (det där blev ju lite lustigt när jag läste det nu: man vill väl inte ta nån höjd alls för att undvika att tappa i golvet :-) )

Haha Bengt, ja tyvärr har jag ingen "P-vagns assembly fixture" :-) Någon som provat Kadees tingest?

Nu har även koppel och kedjor på motstående sida kommit på plats, så nu återstår bara målning. Tänkte ta detta i batch med när de andra projekten blir klara, så bilden dröjer nog ett tag. Tack för alla kommentarer så långt!

/Tomas

Edit: Ah just det ja, bromsslangarna också... Nåja, ni får se det efter målningen.

Bild
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

Inspirerad av vännen Tobbe Holmberg som så förtjänstfullt avslutade en gammal byggtråd häromsistens, tänkte jag göra likaledes. 2012 (usch då…) påbörjade jag denna tråd, och av olika anledningar har den inte kommit till avslut förrän nu. I senaste inlägget skrev jag att ”nu återstår bara målning” och ”ah bromsslangarna också…”. Men nu har jag fått till dem! Jag gjorde dem på samma sätt som jag gjorde på min G-vagn från samma trafikförvaltning – av bitar 0,5; 0,3 och 0,15 mm tråd. Och så var det målningen också. Jag tänkte inte ta det i detalj här utan återkomma med en artikel i Smalspårigt.

IMG_2893_mod.jpg
IMG_2893_mod.jpg (253.93 KiB) Visad 1949 gånger

P 124 på ett stickspår i Nordmark en sommardag på 50-talet.

IMG_2905_mod.jpg
IMG_2905_mod.jpg (243.53 KiB) Visad 1949 gånger

Samma vagn under rangering (undrar varför man lämnat den mitt i en växel…)

IMG_2914_mod.jpg
IMG_2914_mod.jpg (216.72 KiB) Visad 1949 gånger

Och kopplad till tåget mot Hagfors. Hjulen (detta är Rimbo Grandes) är svarvade något smalare, men de har fortfarande lite för stor diameter, syns speciellt här. Får se om jag kan göra något åt det. Men för övrigt förklarar jag bygget för avslutat!

/Tomas J
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

Psst, jo de gamla bilderna ligger ju på photobucket som ju lämnar en irriterande vattenstämpel (har den inte blivit ännu mer framträdande??). Men om man högerklickar och väljer "öppna bild i nytt fönster" (eller flik eller vad man nu kan välja på), så slipper man vattenstämpeln. Det orkar man kanske inte för alla bilder, men om det är någon speciell man vill se närmre på så kan man ju göra det.
Skriv svar