NKlJ litt P

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

I fredags på den för vår del lediga klämdagen höll jag på att sätta kaffet i vrångstrupen. ”Konstigt, det stannar en bil härutanför” säger sonen. ”TNT står det…” ”VAAA Herrejösses” utropar jag och rusar upp. Till saken hör att han uttalat det korrekt amerikanskt som tee-n-tee. ”vadå” muttrar sambon, som i förskräckelsen nästan satt sitt kaffe i fel strupe, ”tio i tio, ja det är ju faktiskt klockan, men det är väl inget att hetsa upp sig för…”

Ja, det var ju alltså inte att klockan faktiskt var tio i tio som så hastigt fick mig på fötterna, utan det var budfirman TNT som kom med mitt paket från etsfirman PPD i Skottland, innehållandes min andra prototypplåt med diverse spännande på. På ett annat forum talades om hur länge man kunde vänta att öppna ett sånt paket efter man fått det i sin hand: jag drack inte upp mitt kaffe kan jag avslöja…

Jag tänkte visa här bygget av min (prototyp)modell av NKlJs första malmvagnar med beteckning P. Små 3,5 meters vagnar som ser ut ungefär så här efter en ombyggnad till grusvagn, med förhöjda sidor och annat lucklås (fotot taget i Vadstena för några år sen). För ett par år sen (ja så länge sen var det visst) visade jag mitt bygge av NKlJs långa G-finka, och jag fick många tips på vägen, och hoppas på det nu också!

Bild

Så här ser plåten ut. Efter den första hallelujakänslan kunde jag konstatera att denna plåt var etsad lite överkant (d v s för länge). Ja, ”länge” är ju relativt, men vissa detaljer blev mycket klenare än jag tänkt. Denna firma gav ett bättre pris än PEC jag provat innan, men de två rundorna hos PEC blev på det sättet bättre etsade tycker jag. Jag vet inte om det är som det brukar vara ”man får det man betalar för” eller om detta var en engångssak. Nästa beställning går nog till PEC, trots deras oändligt längre leveranstid (detta tog en vecka från att jag skickade filen tills TNT knackade på dörren. PEC behövde sex veckor sist vill jag minnas). Jag måste dock poängtera att det inte på något sätt är någon katastrof. De delar som blev tunna låg väl under vad PPC rekommenderade som minsta marginal, så det är egentligen "mitt fel". Men jag är kräsen... Någon som har andra erfarenheter?

Bild

Här har jag tagit loss bottenplåt och två av de tre delarna som skall bli den svängda I-balken som utgör ramen. Den ena delen är redan tillböjd som synes.

Bild

Jag hade inte hunnit löda ihop en enda del innan den första konstruktionsmissen avslöjade sig… Delarna som utgör nämnda I-balk var tänkta att passa i skåror i bottenplattan. Jag minns att jag tänkte hur många gånger som helst ”nu skall vi se… om de vänder så då skall skåran komma där, och om ramen skall göras bredare (för H0n3) så skall sidorna byta plats så inte skårorna går i varandra, och då skall…” Det blev fel. Förstås. I den förra bilden ses hur skåror och tappar inte matchar… Så tapparna fick filas av så här:

Bild

Nu visade det sig att jag faktiskt filade av dem i onödan, för jag hade parat dem fel på plåten, den andra passade. Men hur jag än vände på dem fick jag inte dem att passa i bottenplattan. Hursomhelst, den där skår/tapp-lösningen inte var så värst. Man behöver ett par, tre händer till för att hålla allt på plats när man löder ihop det, så jag skall nog göra om det som en lösning med längre tappar som vrids och håller ihop allt av sig själv. Det är nämligen så här man vill göra, löda ihop balken för sig, innan den löds på bottenplattan. Denna vagn skall byggas obromsad så jag knipsade av bromsbackarna, därav skillnaden från bild 2.

Bild

Så hur vet man då var balken skall hamna när styrklackarna är borta? Jo den skall sitta jämns med lagergaffelenheten, såhär:

Bild

Den löds nämligen i ett par andra skåror. Här ses den utan balk framför. Ytterändarna viks 90 grader så att enheten hamnar vinkelrätt från bottenplattan. Staget mellan lagergafflarna är till för bromsade varianter och klipps bort senare. Tills vidare får det sitta kvar som ”skydd”.

Bild

Jag hann en liten bit till, men jag tar det ihop med nästa uppdatering. Följer inom kort…

/Tomas J
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Jan Frelin »

Sweet!
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: NKlJ litt P

Inlägg av macn »

Det ser ju kanonfint ut, Tomas! Skall bli intressant att följa ditt bygge.
Mvh Magnus C
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack! Kul att höra att ni gillar det!

Klockan sprang visst iväg märkte jag, men vill ändå ladda upp bilder, så känns det avklarat liksom. Dessutom får tyvärr aktiviteten ligga nere ett par dar p g a jobb.

Jag har kommit till fjäderpaket och axelboxar. De viks samman av delar på följande vis:

Bild

Fjädrarna blev så här på plats:

Bild

Så långt hann jag i söndags, och ikväll har jag fått ihop två axelboxar. Det där att vika ihop axelboxen blev dock inte bra tyckte jag. Jag delade istället på etsningen och trädde upp delarna på en bit 0,7 mm rundstål (stolpe till UGJs O-vagn as it happens...) och i det lilla hålet i lagergaffeln lödde jag fast en 0,25 mm koppartråd. Lätt att skära av efteråt, och stål/järntenen vill inget lödtenn fastna på (hmm... om man inte tar i med flusset förstås).

Slutresultatet blev så här:

Bild

Inte helt nöjd med skärpan, skall se om jag kan komma med en uppdaterad bild i nästa omgång. När fjädrar/axelboxar är lödda på andra sidan är alla delar som ligger under golvnivå avklarade. Men som sagt, det blir först om några dar.

Tomas
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Johan Stenson »

Härligt Tomas!
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: NKlJ litt P

Inlägg av lenelg »

Tomas Jansson skrev: Inte helt nöjd med skärpan, skall se om jag kan komma med en uppdaterad bild i nästa omgång.


Bättre?

Bild
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack Johan! Och tack Lennart för photoshoptrixandet! Det blev onekligen bättre. Nu har jag dock riggat om och tagit nya bilder, för det var det här jag ville visa, och det syns inte riktigt i den förra bilden:

Bild

Skåran mitt på axelboxen (skall simulera att den är delbar) är inte alls en skåra utan en liten uppstående kant - det som blev kvar av att etsa ett 0,07 mm streck. Fjädrarna blev rätt OK också. Skårorna mellan fjäderbladen ritade jag 0,04 mm på 0,11 mm avstånd från varandra. OBS det ser ut som fjäderblad här, men det är på samma sätt här, egentligen små rillor. Det är ju helt klart lite som att gå på slak lina, för man vet inte riktigt hur det kommer ta sig ut. Frågan är hur det blivit om de inte etsat så mycket...

Som ni ser har jag inte kommit så långt att jag lött på fjädrar/axelboxar på motstående sida än. De hotade med regn här imorgon så då finns det en chans att man kan komma en bit till kanske :-) Annars får trädgården högre prio...

/Tomas
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

Både-och-väder gjorde att det blev lite byggt igår. Jag blev klar med axelboxarna (puh... jag lutar åt att göra gjutningar. I snitt en timme (minst) per box/fjäderpaket gör att för ett femtonvagnssätt (som jag sett bild på) skulle man nog spara par arbetsveckor...). Nåväl, underredet klart, så jag börjar med korgen. Jag missade visst att ta en bild på hela den detaljen, men det är den största biten på den bild som visar hela plåten. I hörnorna på långsidorna finns järn som viks ihop...

Bild

...så här: Sim-...

Bild

...-sala-...

Bild

...-bim!

Bild

Kedjan skall sen vikas runt hörnet och fixeras på gaveln. Just nu är vädret trädgårdsaktigt, men jag hoppas kunna få till lite idag också.

/Tomas
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: NKlJ litt P

Inlägg av mikath »

Det här blir det högsta betyg på!!!

/Mika
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ litt P

Inlägg av Tomas Jansson »

Tack Mika, jättekul att höra! Det blev lite gjort igår. Med åtta ytterligare förband ditlödda ser korgen ut så här:

Bild

Det hela viks ihop på känt VVA-manér (jag erkänner, det var därifrån jag fick idén :-) ), och med korgen provpassad på underredet börjar det likna en vagn! Återstår också att fila bort det som är kvar av vikanvisningen (de små bitarna som sticker upp med jämna mellanrum överst på korgen).

Bild

Gavlarna följer och sen är den ju nästan klar...

/Tomas
Skriv svar