Någonstans i Småland

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av henrix72se »

Tiden rinner snabbt under broarna ... :)

Jag gillar ditt projekt skarpt! Något nytt sen sist ?

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack!

Ja, en del. Som jag skrivit tidigare har jag införskaffat en CNC-fräs och håller på att lära mig den. Vilket bl a har lett till att jag har fräst eget hjärtstycke i mässing till kommande växlar. Sedan ska jag försöka fräsa växelmallar i ek så att jag enkelt kan massproducera växlar. Om det fungerar bra hoppas jag kunna bygga kurvväxlar vilket skulle spara mycket plats.

Den största nackdelen med CNC-fräsen är att T-bordet är ojämt, men jag har nu beställt ett nytt T-bord från Tyskland som ska ha en tolerans på +/- 0,01 mm per 200 mm.

Jag har också en förhoppning om lite 600 mm spår på banan, men då behöver jag ett 600 mm lok. Så jag ritar på ett litet ånglok i Nollan. Hjul har jag, axlar är beställda. Sen skulle jag beställa kugghjul från Mikro antribe men det är något strul med deras webbutik och pga. julhelgen har det dröjt att få svar från dem. Men hoppas att jag snart kan få hem kugghjul och kan börja försöka bygga ihop en drivning.

Summa summarum har jag tusen idéer, 100 projekt samtidigt, och en total oförmåga att slutföra det jag håller på med ;)

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Någonstans i Småland

Inlägg av henrix72se »

Känner igen problemet, fast jag har faktiskt bättrat mig. Istället har jag ett dussin avstannade projekt o bara ett aktuellt just nu...

Kanske inte bättre, bara annorlunda :)

Bygger oxå i nollan just nu.

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Skriv svar