Jag har nu blivit sugen på veratt testa på en mässingsbyggsats. De jag har tittat på ärde från Rimbo Grande och HNJ verkstad men det finns väl fler tillverkare i stugorna. Jag kör förutom H0 också H0m, H0e samt H0z.
Det går även bra med skala 0 då jag även kör bredspår i H0. Dvs H0 lok o vagnar på 32 mm räls, samma som skala 0 (1:45).
sugen på mässing
-
Re: sugen på mässing
Jag var total nybörjare när jag lödde min första mässingsbyggsats för drygt ett halvår sedan. Min första blev Skultorps vagn & lokverkstads NVHJ 53. Jag har därefter satt tänderna i RimboGrandes godsvagn Gsp. Båda upplevde jag som enkla att bygga och jag rekommenderar båda.
Har du möjlighet så besök gärna någon av mässingsjuntorna, t ex Kalmar eller Växjö. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter.
Om man är helt novis och inte har någon i närheten att fråga så har RimboGrandes byggsatser även en kort introduktion till lödning, målning, m.m.
Mvh Daniel
Har du möjlighet så besök gärna någon av mässingsjuntorna, t ex Kalmar eller Växjö. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter.
Om man är helt novis och inte har någon i närheten att fråga så har RimboGrandes byggsatser även en kort introduktion till lödning, målning, m.m.
Mvh Daniel