Sida 1 av 1
Virå i H0f
Postat: sön 05 feb 2012, 09:44
av HNJ Verkstad
Jag har nu troligen en kontakt, som kan göra ett underrede underrede till Virå i H0f. Tll detta skulle sedan läggas en etsad hytt och vitmetallpanna.
Men, finns det någon mer som tycker detta är intressant, eller blir det en one-off för mig själv.
Jag funderar även på en plåt med godsvagnar främst från JGJ boggivagnar (ev också någon 2-axlig) i någon form av scratch-aid, så att flera varianter kan byggas.
Om du har intresse maila; nilsson.frosakull () gmail.com
Göran Nilsson
Re: Virå i H0f
Postat: sön 05 feb 2012, 15:29
av krösnabanan
Jag vill ha ett sådant underede och hytt o panna. Sätter du upp en sådan på mig eller hur gör du nu?
Det finns ingen möjlighet för din kontakt att göra ett underede till Nr 4. K.M. Nelsson?
Re: Virå i H0f
Postat: sön 05 feb 2012, 16:43
av janclaesson
Kan någon berätta för mej lite mer om H0f? Mycket nyfiken! Nyligen första gången jag hört talats om denna skala på en annan tråd här.
Janne C
Re: Virå i H0f
Postat: sön 05 feb 2012, 19:37
av krösnabanan
H0f (feldbahn) eller H0i (industri) eller H0z är samma sak, dvs det är 6 milimeter mellan rälsen. I verkligheten motsvarar det 600 mm spår. Exempel på sådana banor är en i Kosta och NAEJ i östra blekinge. Alla sådana banor är nedlagda men några finns kvar som museebanor. Tror en finns i Mariefred ooch en i Ohs. Även en skogsjärnväg på norra öland. Dessa var också vanliga att lägga temporär, sk Decauvillespår. Gör en sökning på nätet så hittar du mer.
Re: Virå i H0f
Postat: sön 05 feb 2012, 20:17
av janclaesson
Tackar för svar, ska leta vidare. Funderat lite på vad spårvidden blir i modellmått i H0f. Men förstår nu.
Janne C
Re: Virå i H0f
Postat: sön 05 feb 2012, 22:04
av Daniel Bergqvist
krösnabanan skrev:
H0f (feldbahn) eller H0i (industri) eller H0z är samma sak, dvs det är 6 milimeter mellan rälsen. I verkligheten motsvarar det 600 mm spår. Exempel på sådana banor är en i Kosta och NAEJ i östra blekinge. Alla sådana banor är nedlagda men några finns kvar som museebanor. Tror en finns i Mariefred ooch en i Ohs. Även en skogsjärnväg på norra öland. Dessa var också vanliga att lägga temporär, sk Decauvillespår. Gör en sökning på nätet så hittar du mer.
Är det inte 6,5mm spårvidd, dvs samma som Märklin Z?
På tal om 600mm-banorna kan man bl a läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stra ... rnv%C3%A4g
Se även länkarna under stycket "Se även" som länkar till de sju 600mm-banor med persontrafik.
Och framförallt webbsidan
http://historiskt.nu
Loket Virå som Göran Nilsson funderar på att bygga finns på bild här:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... iefred.jpg
Mvh Daniel
Re: Virå i H0f
Postat: mån 06 feb 2012, 01:39
av cunhalasse
Daniel Bergqvist skrev:
krösnabanan skrev:
H0f (feldbahn) eller H0i (industri) eller H0z är samma sak, dvs det är 6 milimeter mellan rälsen. I verkligheten motsvarar det 600 mm spår. ...............
Är det inte 6,5mm spårvidd, dvs samma som Märklin Z?
.....................
Loket Virå som Göran Nilsson funderar på att bygga finns på bild här:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... iefred.jpg
Mvh Daniel
Helt riktigt. H0f, H0i och H0z har alla normalt spårvidd 6,5 mm och körs på skala Z spår. Dessutom finns det en variant som kallas H0n2 med 7 mm spårvidd.
Samtliga dessa representerar 600 mm banorna som i skala 1:87 egentligen skall ha den skalenliga spårvidden 6,9 mm.
Mvh
Lars-Erik Larsson
som är nyfiken på allt i H0n2 och H0f etc.