Jag har knåpat några kvällar med HNJ v-plåten, med BJ godsvagnar. Har byggt de två korta vagnarna och de bjuder inget större motstånd.
Det knivigaste för mig var bromsdelarna. Blev en hel del filande innan man fick bromsen att "släppa".
Vagnarna parkerade i väntan på leverans av gjutdelar och dekaler.
Snyggt. Har ej hunnit starta på mina plåtar ännu men jag fick en påminnelse om att beställa gjutdetaljer och dekaler. Ser fram emot fortsättningen på dina vagnsbyggnationer.
/Jan
Jag fick gjutdelarna igår och fick genast lust att försöka få en vagn plåtklar.
Monterade även en u-balk med pålödd mutter på mitten för att kunna skruva ihop korg och underrede. Jag vill gärna ha modellerna delbara.
När jag nu kollar på bilderna ser jag att jag slarvat med saneringen av överflödigt lödtenn. Bara att fortsätta.
Tjusigt Arne. Har själv plåtarna liggande farligt nära lödkolven så dina bilder är verkligen inspirerande.
Tänkte bidra med några referenstips;
- Skarvjärnet 1/1963 (nr 13 av tidningen), "En godsvagn från Nora Bergslags Järnväg, med bygganvisningar" av Jon Fast.
- Allt om Hobby Mj-special från 1987, återigen en artikel om NBJ vagnar
- Modelltåg 97, "En BJ-vagn" av Jon Fast.
Den sistnämnda källan förklarar såväl i text som med ritning den orginella bromsrörelsen som BJ:s äldre G-vagnar utrustats med. Även märkning och målning tar upp en stor del av artikeln.
Tack Lasse!
Jag kan bara hålla med dig. Det är dessutom en relativt lätt modell att bygga. I synnerhet vagnen utan broms.
Tror jag vågar påstå att det kan vare en lämplig vagn att börja sin mässingslödarbana med.
Sen är det ju så roligt när det har lätt för att bli bra.