Godsmagasin

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Beeblebrox

Godsmagasin

Inlägg av Beeblebrox »

Nu har jag för första gången på länge haft tid att pyssla med lite bygge på klubben:

Bild
Kvarnholms hamn/godsbangård skall få ett ordentligt magasin. Förebilden är Kalmars godsmagasin byggt 1921. Jag har dock fått korta ner det med drygt 20cm men tycker ändå att längden på en bit över 70cm räcker. Förebilden har även en vinkel ut i den låga änden. Denna är dock ett sent tillbygge som jag av utrymmesskäl fått avstå ifrån. Jag hopppas ändå att modellen skall ge en bra känsla av hur magasinet såg ut och den sida som de flesta människor har sett är den som dessa foton är tagna från.

Bild
Just nu håller jag på med plattformarna och gör ramper och trappor. Tanken är att på något sätt försöka få till tak över plattformarna i husets bortre ände. Problemet är att jag inte har hittat några bra bilder på dessa tak ännu. jag har ett flygfoto taget på långt avstånd så det är svårt att se något vettigt från det. Hittar jag inget får jag väl chansa lite och anta att det var likadana stolpar som det var på centralstationens perronger.
Mycket arbete kvarstår dock innan huset och omgivningen är klar.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
janclaesson

Re: Godsmagasin

Inlägg av janclaesson »

Mycket häftigt med ett så stort godsmagasin, imponerande. Detta bygge ska också bli intressant att följa. Mitt nästa projekt ska även det bli ett godsmagasin men betydligt mindre. Men först ska jag bara bygga färdigt... ;o)

Janne C
Johanmmolin

Inlägg av Johanmmolin »

Håller helt med Janne! Mycket imponerande. Jag tolkar bilderna som att du använt laserskärningsmöjligheterna även för klubbanans fromma?

Ska bli väldigt spännande att få följa!
Beeblebrox

Inlägg av Beeblebrox »

Johanmmolin skrev: Håller helt med Janne! Mycket imponerande. Jag tolkar bilderna som att du använt laserskärningsmöjligheterna även för klubbanans fromma?

Ska bli väldigt spännande att få följa!

Kul att ni gillar det jag visar- passa på att besöka oss när ni är i närheten av Kalmar en Tisdag eller lördag. Besökare är alltid välkomna!

Det stämmer att maskinen har fått agera hjälpmedel i byggandet av detta parti. Jag har nog hittils lagt ner gott och väl 100h på att rita upp magasinet och snart är det klart för att köra ut alla delarna vilket nog börjar närma sig 300 vid det här laget. På bilderna syns en tidig muckup jag gjorde för att se hur det fungerar och för att kunna få bra passform på grunden.

Idag fick jag lite till gjort:
Bild
Jag jobbade vidare på plattformarna som går ut från husets gavel. Tanken är att det skall bli tak över dessa också, något vi hade i Kalmar.

Bild
Botten till plattformarna och husgrunden är gjord i markisoleringsskiva som skall kläs i kartong senare för att bli stabil. Det skall bli kul att se taken komma på plats med belysning under!

Idag stod det i klubbens kalender att vi skulle haft byggjunta. Dock var inspirationen och bygglusten hos de församlade medlemmarna så stor att vi kom aldrig så långt utan alla byggde på banan istället. Inspirationen slår nya rekord!
Daniel Jonsson
Beeblebrox

Inlägg av Beeblebrox »

Idag lyckades jag ta mig in på klubben och fixa lite:

Bild
Efter lite trixande fick vi till det som blir toppskikten på plattformarna. Nu skall dom limmas på plats innan kanterna kan göras.
Vad som är en början till tak syns också på bilderna.

För att få lite referens på storleken är huset drygt 70cm långt och framkanten på lastbryggan är 140cm.
Daniel Jonsson
Johanmmolin

Inlägg av Johanmmolin »

Väldigt spännande att följa!

Jag vet att jag var lätt impertinent i Norra Sandby och frågade om fiberriktning på kartongen och sådant. När det gäller själva byggnaderna ni tillverkar spelar det väl troligen ingen större roll, men hur har ni tänkt när det gäller större ytor, som plattformsytorna här? Bara nyfiken – upplever ni att detta också fortfarande fungerar utan närmare funderingar om detta, eller?
Beeblebrox

Inlägg av Beeblebrox »

Johanmmolin skrev: Väldigt spännande att följa!

Jag vet att jag var lätt impertinent i Norra Sandby och frågade om fiberriktning på kartongen och sådant. När det gäller själva byggnaderna ni tillverkar spelar det väl troligen ingen större roll, men hur har ni tänkt när det gäller större ytor, som plattformsytorna här? Bara nyfiken – upplever ni att detta också fortfarande fungerar utan närmare funderingar om detta, eller?

Det är inget vi har lagt någon energi på då vi inte har haft behovet. Dessa bitar som syns på bilderna är inte helt plana men det löser sig lätt när de limmas på plats med lite tyngder under torktiden.
Daniel Jonsson
Beeblebrox

Inlägg av Beeblebrox »

Pysslade vidare med plattformarna till magasinet idag:

Bild
Här jobbar vi under press- toppskikten torkar på plats med hjälp att ett antal tyngder. Tyngder är någpt man aldrig kan ha för mycket av när man bygger på anläggningen.

Bild
Asfaltsplanen har spacklats, slipats lite och sedan målats i vad som blir grunden till att få till något som liknar asfalt. Det krävdes en del justering och flera omgångar spackel för att få den vettig. Den sluttar ut från huset och är inte så jämn som den ser ut på bilden.

Bild
I främre hörnet har rampen och trappan fått lite färg också.
Daniel Jonsson
Beeblebrox

Inlägg av Beeblebrox »

Efter att ha åkt runt på lite marknader och träffar senaste månaden så har det nu börjat lugna ner sig lite igen. Idag hade vi körning på klubben och under tiden fick maskinen jobba lite och resultatet blev:
Bild
Ca 120delar till stommen till godsmagasinet. Det saknas lite delar till stommen innan jag går vidare med nästa lager till väggarna och sist fönstren. I hörnet står en NMJ G-vagn för att få lite uppfattning om storleken på delarna. Jag tror att det kommer att bli närmare 300 delar till detta hus innan jag är klar. Jag har i princip allt färdigritat och skall snart köra ut resten.
Daniel Jonsson
Beeblebrox

Inlägg av Beeblebrox »

I tisdag var jag på klubben en runda och körde ut en massa delar till. Nu har jag tillräckligt så att jag kan börja bygga och se vad jag behöver justera i ritningsunderlaget.
Bygge påbörjat:
Bild
Stommen är rest och golven målade. Det sista syns inte så mycket nu eftersom jag skar ur dom efter att ha målat dom. Jag har tänkt att de skall sitta fast på anläggningen med lite inredning och detaljer medans huset skall gå att plocka av över dessa. Jag har även på en vägg fått på ytterskiktet.
Daniel Jonsson
Skriv svar