Hej
Har en liten förfrågan vad det gäller montering av stora dekaler som ex Milda och Tre Ess dekal till Grf-vagn.
Vad det gäller små dekaler likt litt,nr mm så går det med hjälp av vatten, micro sol, resp micro set att få till det.
Men hur är tekniken vid stora dekaler som dessutom sitter på ojämn yta. Ställer frågan innan jag testar och kanske förstör dekalerna.
Vänligen Tomas
Praktisk hjälp vid montering av dekaler.
Re: Praktisk hjälp vid montering av dekaler.
Koster skrev: Hej
Har en liten förfrågan vad det gäller montering av stora dekaler som ex Milda och Tre Ess dekal till Grf-vagn.
Vad det gäller små dekaler likt litt,nr mm så går det med hjälp av vatten, micro sol, resp micro set att få till det.
Men hur är tekniken vid stora dekaler som dessutom sitter på ojämn yta. Ställer frågan innan jag testar och kanske förstör dekalerna.
Vänligen Tomas

Inte helt lätt, skulle jag säga. Men jag har ingen större vana med stora dekaler heller.
Här ett prov på hur jag lyckades med min Åkerlund & Rausing.
Jag blötte ytan där dekalen skulle sättas. Höll den blötlagda dekalen på plats.
Med en pensel höll jag kvar dekalen, medan papperet drogs bort.
Med penseln stötte och drog jag sedan dekalen precis på plats. Därefter stötte jag in dekalen, så att den skulle smita åt runt balkar och andra ojämnheter.
Med en bit hushållspapper, och penseln, sög jag upp överflödigt vatten, och lade på MICRO SOL för att mjuka upp dekalen, så att den skulle följa ojämnheterna bättre. Under detta moment är dekalen mycket ömtålig och går lätt sönder vid beröring.
Låt det torka, och klarlacka (matt) för att skydda dekalen.
Ja, jag vet att gubben saknar sitt vita skärp. Denna dekal var ett prov, innan den serietillverkades. Skärpet har senare kommit på plats, och dekalen finns att köpa hos SMJ http://www.smj.org/wp/?p=3869&cat=104
HJP
Tack HJP.
Förfarandet är sig likt för stort och smått. Då är det bara till att hålla tungan rätt i mun och försöka.
Träning ger förhoppningsvis färdighet. / Tomas
Förfarandet är sig likt för stort och smått. Då är det bara till att hålla tungan rätt i mun och försöka.
Träning ger förhoppningsvis färdighet. / Tomas
-
Snyggt! En sak som jag lagt märke till är att dekaler liksom skrynklar ihop sej lite efter micro sol. Men efter torkningen så är den snygg igen, blev lite byksis första gången. Tandpetare kan också hjälpa till vid överföringen av dekalen till objektet. Låser med denna och drar ut pappret med en pincett, sitter efter lite träning ;o)
Janne C
Janne C
janclaesson skrev: Snyggt! En sak som jag lagt märke till är att dekaler liksom skrynklar ihop sej lite efter micro sol. Men efter torkningen så är den snygg igen, blev lite byksis första gången. Tandpetare kan också hjälpa till vid överföringen av dekalen till objektet. Låser med denna och drar ut pappret med en pincett, sitter efter lite träning ;o)
Janne C
Bra påpekande.
Jag gjorde samma reflektion, att dekalen skrynklar sig efter behandling med Micro Sol. I det skedet är den MYCKET ÖMTÅLIG, och får INTE beröras. Precis som du skriver, så slätar den ut sig under torkningen.
HJP
-
Jag håller inte till fullo med om att dekalerna inte får beröras när man lagt på Microsol:
När jag byggde HNJ´s kylvagn med Rimforeklam körde jag på flitigt med Microsol efter det att jag placerat dekalen där jag ville ha den och sugit upp allt vatten och varsamt tryckt fast den. Därefter blaskade jag på microsol och ströpplade mycket försiktigt med en pensel på dekalen för att få in den i vecken. Jag lät den nu torka någon dag innan jag på nytt la på microsol och ströpplade. Jag upprepade detta 4-5 gånger innan jag var helt nöjd och förseglade den med lack.

Inte kanske den bästa bilden, men den visar i alla fall att det är ganska mycket veck att få ner dekalerna i på denna vagn.
Denna teknik har jag sedan änvänt vid flera tillfällen och det fungerar bra, men man måste vara mycket försiktig och observant på hur dekalen reagerar på beröringen.
När jag byggde HNJ´s kylvagn med Rimforeklam körde jag på flitigt med Microsol efter det att jag placerat dekalen där jag ville ha den och sugit upp allt vatten och varsamt tryckt fast den. Därefter blaskade jag på microsol och ströpplade mycket försiktigt med en pensel på dekalen för att få in den i vecken. Jag lät den nu torka någon dag innan jag på nytt la på microsol och ströpplade. Jag upprepade detta 4-5 gånger innan jag var helt nöjd och förseglade den med lack.

Inte kanske den bästa bilden, men den visar i alla fall att det är ganska mycket veck att få ner dekalerna i på denna vagn.
Denna teknik har jag sedan änvänt vid flera tillfällen och det fungerar bra, men man måste vara mycket försiktig och observant på hur dekalen reagerar på beröringen.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Beeblebrox skrev: Jag håller inte till fullo med om att dekalerna inte får beröras när man lagt på Microsol.
Intressant!
Måste provas nästa gång.
Kanske var jag för feg, när jag tyckte att dekalen såg mycket ömtålig ut.
Bilden är tillräckligt bra för att illustrera ditt inlägg - snyggt bygge.
HJP